کد خبر: 1159798
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
معاون وزیر و رئیس سازمان سواد آموزی گفت: برای ایجاد تحول در نهضت سوادآموزی با تعاریف جدید بهره گیری از ایده ها و راهکارهای نوین در روشهای آموزشی امری ضروری است.
بهاره عشقی صابر

علیرضا عبدی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در همایش نخستین فراخوان بین المللی رهیافت های نوین سواد آموزی در زیست بوم جدید که در محل سالن همایش های پردیس دانشگاه فرهنگیان عترت اسلامشهر برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه با پیشرفت تکنولوژی دنیا در حال تغییر و تحول در عرصه های مختلف است، تحول در نهضت سواد آموزی امری ضروری بوده و این تحولات بر اساس تعاریف جدید با بهره گیری از ایده ها و راههای نوین در روشهای آموزشی محقق می شود.
وی با اشاره به اینکه روش‌های گذشته تدریس در نهضت سوادآموزی پاسخگوی نیازهای گروه هدف نیستند، افزود: ما دو تکلیف را برای آینده نهضت سوادآموزی متصوریم، برای افرادی که در بی سوادی مطلق از نظر خواندن و نوشتن هستند با روش های جدید سریع تر آنها را باسواد کرده و در بحث سواد های جدید هم در دنیا در تعریف چهارم سواد قرار داریم، تدبیری بیندیشیم و سواد را یک بار دیگر باز تعریف کنیم.
رییس سازمان نهضت سوادآموزی بیان کرد: برای ایجاد تغییر و تحول در نظام تعلیم و تربیت باید همه ایرانیان روش های جدید آموزشی را یاد بگیرند تا بتوانیم ایرانی پیشرفته و روبه‌جلو را باهم تجربه کنیم، برای ایجاد تحول در نظام آموزشی تا بزرگسالان رشد و پیشرفت نکنند، فرزندان هم دچار چالش خواهند بود.
وی با تشریح اهداف اجرای طرح رسا در نهضت سوادآموزی گفت: طرح رهیافت های نوین سواد آموزشی در زیست بوم جدید آموزشی، ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت است این امر فقط به آموزش و پرورش اختصاص ندارد و همگان در این رابطه باید همکاری و همراهی داشته باشند و برای تحقق این طرح در قطعات مختلف از اندیشه ها و دیدگاه ها و ایده های اساتید، دانشجویان، دانشگاهیان، علما، اندیشمندان و گروه‌های گوناگون بهره گیری خواهد شد.
عبدی افزود: یکی از رشته های آموزشی بسیار مهم که وارد کشور ما شده رشته ای به نام حکمرانی است که در حال حاضر مشکل اصلی آموزش و پرورش حکمرانی تعلیم و تربیت بوده که اگر این حکمرانی درست شود نتیجه مطلوبی حاصل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ۳ درصد بی سواد در کشور باقی مانده، تاکید کرد: با توجه به اینکه هدف نهضت سواد آموزی آموزش برای گروه های سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است برای تحقق اهداف خود علاوه بر تامین نیروی انسانی باید انگیزه و علاقه سوادآموزی در افراد افزایش یابد و تعریف جدیدی از سواد آموزی ارائه شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تعریف امروز سواد یعنی تغییر خود و دیگران، خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات اجتماعی که در جامعه به وجود آمده دلیلش همین بی سوادی و عدم آگاهی کافی از علوم نوین است که با ارائه آموزش های نوین و توانمندسازی افراد در عرصه‌های مختلف می توان مانع از بروز بسیاری از معضلات و مشکلات و ناهنجاری ها شد.
محمد حسین نژاد رئیس دانشگاه فرهنگیان عترت در این همایش با تاکید بر جایگاه سوادآموزی در جامعه اظهار کرد: سوادآموزی در جامعه ما به ظاهر فقط برای افراد مسن مطرح می‌شود، در حالی که تعلیم و تربیت در جامعه باید به شکل جامع و همگانی بوده و در طول مدت عمر افراد متناسب با شرایط ارائه شود.
وی افزود: در نهضت سوادآموزی کسانی که در فرهنگ این کشور از سواد بهره ای ندارند، نمی‌توانند بستر خوبی برای یادگیری فراهم کنند، برای رشد و توسعه کشور به انسانهای آگاه نیاز داریم تا جامعه در محیط های شغلی، اجتماعی و در تمام حوزه ها از سواد مطلوبی بهره ببرند و این سواد از درون خانواده می تواند به کل جامعه اثرگذاری داشته باشد.
رئیس پردیس دانشگاه فرهنگیان عترت بیان کرد: نهضت سوادآموزی بخش غریب آموزش و پرورش است، اگر آموزش و پرورش بخواهد اثر گذار باشد مسئولان این نهاد باید به نهضت سواد آموزی و یادگیری عمومی مفاهیم توجه بیشتری داشته باشند.
حسین‌نژاد خاطرنشان کرد: یکی از بخش های ارزشی وزارت آموزش و پرورش، سازمان نهضت سوادآموزی است که بیشترین ارتباط و رابطه نزدیک و تنگاتنگ با خانواده ها و اقشار مختلف جامعه دارد، ولی همواره مورد غفلت و بی‌توجهی قرار گرفته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار