کد خبر: 1161706
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹
اعضای کشور‌های تولیدکننده نفت روز گذشته در جلسه‌ای که در چند سال کرونا به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار می‌شد سرانجام با حضور کامل همه اعضا در دبیرخانه دور هم جمع شدند و در خصوص تولیدات نفت به تصمیماتی جدید رسیدند. بر این اساس کاهش عرضه روزانه ۳.۶۶ میلیون بشکه‌ای اوپک‌پلاس تا پایان ۲۰۲۳ تداوم می‌یابد؛ تصمیمی راهبردی که تنها اعلام آن در چند مدت گذشته بازار نفت را شوکه کرده و برنامه ریزی آمریکا برای ذخایر راهبردی نفت را بر هم زد. اما در تصمیم روز گذشته تولیدکنندگان نفت، ایران مجددا از کاهش تولید مستثنی شد تا به این ترتیب تولید و عرضه نفت کشور با سرعت ادامه یابد. بر اساس تازه‌ترین اظهارات دبیر کل اوپک، ایران تولید روزانه نفت خود را حدود یک میلیون بشکه افزایش داده است.

اختصاصی جوان آنلاین: در حالی که اقتصاد آمریکا و اروپا با نرخ‌های بالای تورم و مخاطرات ورشکستگی بانک‌ها روبه‌روست و همچنین آمریکا خود را آماده می‌کرده تا پر کردن ذخایر راهبردی خود را آغاز کند، تصمیم تولیدکنندگان نفت مبنی بر تداوم کاهش عرضه، تصمیمی راهبردی و مهر باطلی بر سیاست‌های نفتی آمریکا زد.

تولید روزانه۴۰ میلیون و ۴۶۳ هزار بشکه نفت در ۲۰۲۴
۲۳ کشور عضو اوپک‌پلاس روز یکشنبه ۱۴ خرداد در سی‌وپنجمین نشست این ائتلاف در وین تصمیم گرفتند بر کاهش عرضه مصوب روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای و کاهش عرضه داوطلبانه روزانه یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه‌ای پایبند بمانند و مجموع تولید آن‌ها در سال ۲۰۲۴ در مجموع ۴۰ میلیون و ۴۶۳ هزار بشکه در روز باشد.
عربستان سعودی هم اعلام کرد که برای ژوئیه ۲۰۲۳ میلادی به‌صورت داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه از تولید خود می‌کاهد و احتمال می‌رود این رقم برای ماه‌های آینده نیز تمدید شود، در عین حال روسیه هم متعهد شد که به کاهش تولید داوطلبانه روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای خود ادامه دهد.
خبرگزاری رسمی عربستان سعودی هم به نقل از عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که این کشور کاهش تولید داوطلبانه روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای را که آوریل امسال به همراه بعضی از اعضای اوپک‌پلاس اعلام کرده بود تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی ادامه خواهد داد.

افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران
هیثم الغیص، دبیرکل سازمان کشور‌های صادرکننده نفت درباره تصمیم تولیدکنندگان نفتی مبنی بر تداوم کاهش عرضه نفت گفت: ما هیچ‌گاه در اوپک سطح قیمت خاصی را هدف‌گذاری نمی‌کنیم. وی همچنین پیش بینی کرد با کاهش اثرات ناشی از کرونا در اقتصاد جهانی بازار نفت با افزایش تقاضا رو به رو می‌شود.
الغیص در گفتگو با شانا در خصوص وضعیت ایران در بازار‌های جهانی نفت اظهار داشت: ایران بازیگری کلیدی و اساسی در بازار نفت است، جمهوری اسلامی ایران اکنون با تحریم دست‌وپنجه نرم می‌کند و این موضوع سبب محدودیت تولید این کشور می‌شود. ما می‌دانیم که ایران این توانایی را دارد که در مدتی بسیار کوتاه تولید خود را به مقدار قابل‌توجهی افزایش دهد و این اتفاق را در سال ۲۰۱۵ میلادی زمانی که تحریم‌ها برداشته شد، شاهد بودیم.
وی افزود: من معتقدم ایران توانسته است تولید خود را حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد و ما معتقدیم ایران همچنان در حال سرمایه‌گذاری در صنعت نفت است و در ملاقات با آقای اوجی متوجه شدم سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی در بخش‌های بالادست، پایین‌دست و صنایع پتروشیمی ایران در حال انجام است، بنابراین می‌توان گفت ایران در اوپک بازیگری کلیدی و اساسی است و این مؤید آن است که اوپک همواره به عرضه پایدار و قابل اعتماد نفت به مشتریان و کشور‌ها در سراسر جهان ادامه خواهد داد.
دبیرکل سازمان کشور‌های صادرکننده نفت ادامه داد: ما از بازگشت کامل ایران به بازار‌های جهانی نفت خام در آینده استقبال می‌کنیم و مشتاقانه منتظر آن روز هستیم. همان‌گونه که مشاهده می‌کنید بازار‌های جهانی در حال رشد و تقاضا برای نفت هم در حال افزایش است و ما معتقدیم ایران در میان خانواده و کشور‌های برادر و دوست خود در اوپک بازیگری مسئول است.
وی افزود: من مطمئنم که همکاری و هماهنگی مطلوب با یکدیگر برای حصول اطمینان از برقراری تعادل در بازار نفت ادامه خواهد یافت، همان‌طور که اوپک در سال‌های گذشته این راه را دنبال کرده است.

نتیجه سخن گفتن به زبان دنیا
سخنگوی دولت بهبود شاخص‌های تجاری کشور را نتیجه سخن گفتن به زبان دنیا اعلام کرد. علی بهادری جهرمی شامگاه یکشنبه در مراسم ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی که در مسجد رضویه ورامین برگزار شد با اشاره به موفقیت‌های دولت در شرایط تحریم گفت: دولت سیزدهم تنها برای بهره‌گیری از تبادلات اقتصادی، نگاه به خارج از کشور دارد که نمونه بارز آن را می‌توان در فعال کردن ۳ هزار کارخانه و کارگاه تولیدی در کمتر از دو سال مشاهده کرد که به دلیل به خاطر عدم‌حمایت، تعطیل شده بودند.
وی تأکید کرد: با اقدامات دولت، مسیر کشور به ریل اعتماد به مردم برگشته شده و علائم آن به تدریج بروز و ظهور کرده است، در صنعت خودرو رکورد تولید سالانه یک میلیون ۷۰۰ هزار حاصل شده و در صورت واردات خودرو، قطعاً تب بازار خودرو فروکش می‌کند.
سخنگوی دولت افزود: دولت برای گشایش اقتصادی، شبانه روز فعالیت می‌کند و نتیجه سخن گفتن به زبان دنیا در این دولت، به کاهش بدهی‌های خارجی و مثبت شدن تراز اقتصادی منجر شده است.
وی تصریح کرد: ما معطل چندین کشور غربی برای اقتصاد کشور نشدیم و قطعاً دشمنان با وجود تحریم‌هایی که خودشان به ما تحمیل کرده‌اند تحمل رشد صادرات و مثبت شدن رشد اقتصادی را ندارند.
وی افزود: نگاه و مسیر درست کشور برای کاهش نقاط ضعف و افزایش نقاط قوت برای دشمنان خوشایند نیست و حضور میلیونی مردم در صحنه با توجه به تحریم‌های فلج کننده دشمن برای آن‌ها قابل هضم نیست و آن‌ها در مجامع مختلف به شکست خود در تحریم‌ها معترف هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار