کد خبر: 1163861
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موفقیت دیپلماسی انرژی در آمریکای لاتین از صادرات فناوری پالایشگاهی و پتروشیمی ایران به کشورهای آمریکای لاتین خبر داد.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، وحید جلال‌زاده در مورد سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین گفت: کشورهای کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا در حیاط خلوت آمریکا قرار دارند و سال‌ها در برابر سیاست‌های یکجانبه گرایانه آمریکا ایستادگی کردند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کوبا جزو اولین کشورهایی بود که جمهوری اسلامی را به رسمیت شناخت، همزمان با ایران در نیکاراگوئه علیه آمریکا انقلاب شد، ونزوئلا نیز بعد از دوره چاوز رابطه سازنده‌ای با جمهوری اسلامی داشت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به توانمندی‌های اقتصادی جمهوری اسلامی، همیشه تراز تجاری و اقتصادی ایران با این کشوها به نفع جمهوری اسلامی بوده است. ایران با این کشورها بیشترین روابط اقتصاد را داشته که منافع جمهوری اسلامی را تأمین کرده است.

وی اظهار داشت: در سال‌های گذشته در عرصه صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا اقدامات مهمی انجام شد، مونتاژ تراکتور، احداث کارخانه سیمان، تعمیر و احداث پالایشگاه‌ها و ساخت مسکن در ونزوئلا، خدمات فنی و مهندسی مهمی بوده که برای ایران درآمدهای ارزی خوبی به همراه داشته است.

نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه دوره جدیدی از روابط بین ایران و کشورهای آمریکا لاتین آغاز شده است گفت: متأسفانه وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی در دولت قبل بر توسعه روابط با غرب تمرکز داشتند لذا دولت وقت برخی از دوستان خوب جمهوری اسلامی را در آمریکای لاتین، آسیای دور و کشورهای همسایه به فراموشی سپرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه با اجرای دیپلماسی انرژی توافقات خوبی را با ونزوئلا به دست آوردیم، اظهار داشت: تأمین نیازهای فناوری و فنی و مهندسی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های ونزوئلا فرصت اقتصادی خوبی برای ایران است، شرکت‌های ایرانی می‌توانند به صورت فعال ورود کند.

وی ادامه داد: متأسفانه نگاهی در میان نخبگان ایرانی وجود دارد که روابط خارجی در اروپا و غرب خلاصه می‌شود در حالی که جهان بسیار گسترده است و کشورها زیادی در دنیا وجود دارند که علاقمند به گسترش روابط خود با جمهوری اسلامی می‌باشند.

جلال زاده گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر حجم روابط خارجی ایران با کشورهای آفریقایی کمتر از ۶۰۰ میلیون دلار بود در حالی که ترکیه بیش از ۱۷ میلیارد دلار با آفریقا روابط اقتصادی داشت، با تلاش‌هایی که در دولت سیزدهم صورت گرفت این رقم به دو برابر افزایش یافت.

وی تصریح کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم روابط اقتصادی ایران و ونزوئلا در سال گذشته حدود ۵ برابر افزایش یافت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: در این سفر خط کشتیرانی منظمی بین ایران و ونزوئلا برقرار خواهد شد که این امر موجب می‌شود شرکت‌های ایران به صورت منظم اقلام و کالاهای خود را به کشورهای آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا، کوبا و حتی برزیل برساند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری یکی از مؤلفه‌های نظم نوین جهانی را گسترش مقاومت برشمردند گفت: تعبیر من از افزایش جبهه مقاومت حضور کشورهای مستقل از جمله کشورهای آمریکای لاتین در جبهه مقاومت است. کشورهای آمریکای لاتین سالهاست در برابر آمریکا ایستادگی کرده‌اند.

جلال زاده ادامه داد: کشورهایی مثل کوبا و ونزوئلا و نیکاراگوئه در سازمانهای بین المللی از ایران دفاع می‌کنند و در مقابل قطعنامه‌هایی که علیه ایران تصویب می‌شود ایستادگی کرده و غالباً رأی منفی می‌دهند.

وی با بیان اینکه سالهاست که جمهوری اسلامی تحریم‌ها را شکست داده است گفت: محموله بنزین ایران علیرغم ادعاهای آمریکایی‌ها به ونزوئلا رسید اگر کشورهای مستقل به یکدیگر نزدیک تر شود تحریم‌ها تأثیری بر کشورها نخواهد داشت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه ونزوئلا در اوپک همکاری‌های خوبی با جمهوری اسلامی دارد گفت: ساختار اقتصادی ونزوئلا به گونه‌ای است که شرکت‌های خصوصی این کشور به سمت آمریکا متمایل هستند و بعضاً در امور اقتصادی دست دولت را خالی می‌کند لذا کمک کشورهای معتبر و توانمند مانند جمهوری اسلامی در تعمیرات پالایشگاه‌های نفت و پتروشیمی ونزوئلا به نفع هر دو کشور خواهد بود و در دیپلماسی انرژی گامی مهم و موفق خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار