کد خبر: 1164788
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۸
در حالی ۲۰ تیرماه، دانشجویان دانشگاه فردوسی به عنوان تنها نماینده ایران در بزرگ‌ترین مسابقات خودرویی دانشجویی جهان حاضر می‌شوند که خودروی «رهام» واکنش‌های مثبت بسیاری را به همراه داشته است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، تنها ۲۳ روز تا برگزاری مسابقات موسوم به «فرمول دانشجویی» باقی مانده است و این روزها دانشجویان دانشگاه فردوسی با ساخت خودروی رهام به یکی از خبرساز ترین تیم های دانشجویی ایران تبدیل شده اند. تیم جوان و باانگیزه ای که برای شرکت در معروف ترین مسابقات خودرویی دانشجویی جهان، لحظه شماری می کند. تیمی که نه تنها نامش برای مشهدی ها مایه افتخار است بلکه برای همه مردم ایران و جوانان کشورمان، احساس اعتماد به نفس را به همراه دارد. درباره خودروی رهام، مسابقات فرمول دانشجویی و اهمیت آن چه می دانید؟

۲ میلیارد هزینه و ۲ سال زمان برای ساخت رهام

 

شاید در ابتدا بپرسید که خودروی رهام چیست و با چه هدفی ساخته شده است؟ «رهام» یک خودرو در کلاس فرمول دانشجویی است که منطبق بر قوانین و استانداردهای این مسابقات طراحی و ساخته شده و تمام قسمت‌های خودرو از جمله شاسی، سیستم تعلیق، فرمان، ترمز، بدنه و حتی سیستم‌های کنترل و مدیریت موتور توسط تیم دانشجویی از صفر طراحی، تحلیل و ساخته شده اند. دانشگاه فردوسی تاکنون با دو خودروی دیگردر مسابقات شرکت کرده و رهام به عنوان سومین خودرو به رقابت های جهانی می پردازد. شهریور سال ۱۳۹۳  تیم فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد با خودرویی به نام «کاسپین»، در مسابقات طراحی و ساخت خودروی فرمول یک دانشجویی روسیه که با حضور ۲۱ تیم از ۸ کشور برگزار شد، پس از تیم دانشگاه گلاسکو موفق به کسب مقام نایب قهرمانی گردید.

 

تیر سال ۱۳۹۷ نیز خودروی فرمول یک دانشجویی «سورنا» دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد به مرحله پایانی مسابقات ایتالیا راه یافت و بهترین تیم مسابقات بین المللی فرمول یک دانشجویی ایتالیا شد. حالا هم بعد از حدود ۴ سال، دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد به این مسابقات اعزام می شوند تا دوباره افتخار بسازند. برای طراحی و ساخت خودوری رهام ۱۵ نفر از دانشجویان گروه مهندسی مکانیک و صنایع دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد ۲ سال زمان صرف کردند و برای ساخت این خودرو بیش از ۲ میلیارد تومان هزینه شده است که بخش زیادی از آن توسط خود دانشجویان و اساتید پرداخت شده است.

مسابقات فرمول دانشجویی چه اهمیتی دارد؟

 

شاید بپرسید شرکت در مسابقات خودروی دانشجویی جهان چه اهمیتی دارد؟ باید بدانید  فرمول دانشجویی بزرگترین مسابقات دانشجویی خودرویی دنیا است که هر ساله در بیش از ۱۴ کشور برگزار می‌شود و مجموعا ۷۰۰ دانشگاه از سراسر دنیا در آن شرکت می‌کنند. پس از برگزاری آزمون‌های ورودی و داوری مدارک طراحی توسط تیم داوران مسابقه، تیم رهام توانست مجوز حضور در مسابقات امسال را کسب کند. نکته جالب دیگر این که امسال دانشگاه فردوسی مشهد، به عنوان تنها نماینده ایران در این مسابقات حضور دارد.

مسابقاتی برای جذب نخبگان صنعت خودرو در بهترین خودروسازهای جهان 

 

درباره اهمیت مسابقات فرمول دانشجویی باید بدانید که این مسابقات، قطب اصلی جذب نیروی انسانی برای شرکت های بزرگ خودروسازی دنیاست و به همین دلیل این شرکت‌ها سالیانه میلیون‌ها دلار جهت برگزاری این مسابقات هزینه می‌کنند و اسپانسر تیم‌های مختلف شرکت کننده می‌شوند و خودروی رهام هم با حمایت مالی و معنوی شرکت‌ها و سازمان‌های مختلفی ساخته شده اما به گفته عوامل این تیم، متاسفانه با وجود مذاکره با تمام خودروسازهای بزرگ کشور، هیچ کدام رغبتی به همکاری در این پروژه نشان ندادند!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار