کد خبر: 1169670
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۹
شبکه تلویزیونی ان. تی. وی ترکیه اعلام کرد که برای بررسی درخواست عضویت سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو)، نشست سه جانبه‌ای قبل از برگزاری اجلاس سران ناتو در لیتوانی پیش‌بینی و تدارک دیده شده است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، عضویت سوئد در ناتو مهمترین موضوع اجلاس سران این پیمان در نشست ۱۱ و ۱۲ جولای ۲۰۲۳(۲۰ و ۲۱ تیرماه ۱۴۰۲) در ویلنیوس پایتخت کشور لیتوانی خواهد بود.

به گزارش ان. تی. وی، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و اولف کریسترسون نخست وزیر سوئد دعوت کرده است که دوشنبه هفته آینده و یک روز قبل از اجلاس سران این پیمان، نشستی سه جانبه درباره روند عضویت سوئد و پیشبرد این روند برگزار شود.

بنا به اعلام ان. تی. وی، عضویت سوئد در ناتو، بررسی نحوه حمایت از اوکراین و هزینه های دفاعی کشورهای عضو از جمله موضوعات مهم مورد بحث سران ناتو خواهد بود و برگزاری این نشست در لیتوانی به عنوان یکی از جمهوری‌های شوروی سابق در نزدیکی مرز روسیه، پیامی برای دولت مسکو خواهد داشت.

بنا به اعلام این رسانه، دیدار اردوغان با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و مذاکره درباره خریدهای نظامی ترکیه از این کشور، بررسی تشکیل نیروی واکنش سریع ناتو و سازماندهی سه مرحله‌ای نیروهای نظامی و نیز اعزام گروه نظامی ۱۰۰ هزار نفری نیروهای ناتو در مدت ۱۰ روز به منطقه عملیاتی از جمله دستور کار اجلاس سران ناتو در لیتوانی تعیین شده است.

به گزارش ان. تی. وی، در اجلاس پیش رو، سران ناتو همچنین تصمیماتی برای بررسی سرمایه‌گذاری دفاعی خواهند گرفت. با این حال در این اجلاس عضویت اوکراین در ناتو در کوتاه‌مدت مورد بحث قرار نخواهد گرفت و بر اساس برنامه اعلام شده، اوکراین نمی‌تواند در حالی که جنگ با روسیه ادامه دارد، به عنوان عضو این پیمان نظامی پذیرفته شود.

این رسانه با اشاره به حضور ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در اجلاس سران ناتو در ویلنیوس و پیش‌بینی افزایش همکاری ناتو با اوکراین بر مبنای کمیسیون ناتو-اوکراین اعلام کرد: در شکل همکاری جدید، طیف همکاری ناتو با اوکراین به طور قابل توجهی گسترش خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) و مقامات کشورهای عضو این پیمان با وجود تلاش چند ماهه اخیر نتوانسته‌اند رضایت ترکیه را برای تایید درخواست عضویت کشور سوئد کسب کنند و وضعیت این درخواست در آستانه برگزاری نشست سران ناتو همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مقامات آمریکا و ناتو خواستار تایید درخواست عضویت سوئد پیش از نشست سران ناتو در پایتخت کشور لیتوانی هستند ولی مقامات آنکارا با اشاره به اجرا نشدن شروط اعلام شده از سوی ترکیه، تایید درخواست سوئد را ناممکن می دانند.

فنلاند و سوئد سه ماه پس از آغاز جنگ در اوکراین، موضع بی‌طرفی را کنار گذاشته و خواستار پیوستن به پیمان نظامی ناتو شدند که این درخواست عضویت باید به تایید تمام ۳۰ عضو این پیمان نظامی برسد.

ترکیه ابتدا به دلیل حمایت این کشورها از حزب کارگران کردستان(پ. ک. ک) با عضویت آن‌ها در ناتو مخالفت کرد، اما اردوغان در ژوئن ۲۰۲۲ در دیداری که در مادرید با رهبران سوئد و فنلاند داشت، یادداشت تفاهمی را امضا کرد و مخالفت با عضویت آن‌ها در ناتو را کنار گذاشت.

پس از امضای این تفاهمنامه که حاوی شروط ترکیه برای تایید عضویت این کشور در ناتو بود، فنلاند شروط ترکیه را اجرا کرد و حدود ۱.۵ ماه پیش فنلاند به طور کامل به عضویت ناتو در آمد ولی به علت خودداری سوئد در اجرای شروط ترکیه، عضویت این کشور تاکنون محقق نشده است.

برای بررسی پرونده درخواست عضویت سوئد در ناتو، تاکنون چهار جلسه مشترک برگزار شده ولی طرفین به تفاهم نرسیده اند و مقامات ترکیه مدعی هستند که کشور سوئد به مخالفان دولت ترکیه از جمله گروه‌های کُرد و حامیان پ. ‌ک. ‌ک در کشور پناه داده و در آنها میزبانی و حمایت کرده و افراد مظنون به اقدامات تروریستی را به ترکیه تحویل نمی‌دهد.

آنکارا خواستار تحویل ۱۳۰ نفر از مخالفان دولت ترکیه برای موافقت با عضویت سوئد در ناتو شده است که بنا به ادعای مقامات آنکارا هم‌اکنون در این کشور ساکن هستند.

ینس‌ استولتنبرگ دبیرکل ناتو به همراه مقامات کشور آمریکا در چند ماه اخیر منتقد جدی موضع اردوغان در خصوص ممانعت از پیوستن سوئد به ناتو بوده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار