کد خبر: 1170138
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
ایران علاقه‌مند به همکاری با اعراب است؛ اعراب نیز به قدرت جمهوری اسلامی برای امنیت سازی در منطقه واقف هستند، چرا که هر گاه به این فکر بودند که بدون حضور ایران در منطقه ترتیبات امنیتی تعریف شود، با شکست مواجه شده اند.

یوسف سهیلی

اختصاصی جوان آنلاین، سیاستمداران و کارشناسان در کشور‌های خاورمیانه بر این باورند که تقویت راهبرد مشارکت همسایگان در منطقه باعث ایجاد تعادل در نفوذ بی حد و حصر ایالات متحده در منطقه و احیای عدالت ژئوپولتیک خواهد شد.
این امر توسط ناظران روزنامه لبنانی الدیار نیز تایید شده است که می‌گویند آغاز شکل گیری جهانی چند قطبی، از خاورمیانه خواهد بود.
بلومبرگ در همین زمینه نوشت: ایران و روسیه تلاش‌های بیشماری برای حل بحران‌های نظامی، سیاسی و منطقه‌ای به خصوص در یمن و سوریه می‌کنند که روزی با سیاست‌های خودخواهانه غرب ایجاد شده بودند؛ بنابراین تقویت روابط دیپلماتیک و همچنین گسترش همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی در میان کشور‌های خاورمیانه لاجرم منجر به پایان عصر استعمار نو ایالات متحده در منطقه خواهد شد.

تقویت امنیت و ثبات در منطقه
در همین رابطه، «جاسم محمد البدیوی»، دیپلمات کویتی و دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس اظهار داشت: «ما ایران را یک همسایه برادر می‌بینیم که روابط تاریخی دیرینه‌ای با آن داریم که ما را به دین مشترک اسلام پیوند می‌دهد و در سال‌های اخیر دست صلح، مدارا، گفتگو و تفاهم را به سوی برادران ایرانی‌مان دراز کرده‌ایم.»
عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق نیز در مصاحبه با شبکه العالم گفت: روابط ما مستمر و بسیار مستحکم است و هرگز آن را کتمان نمی‌کنیم و به آن افتخار می‌کنیم و لطف جمهوری اسلامی به عراق در شرایط دشوار را فراموش نمی‌کنیم و تکرار می‌کنم که رابطه ما مستحکم است و تلاش ما در این زمینه به خاطر مصلحت دو کشور، همکاری دو جانبه و استقلال ایران و عراق است.
رئیس جمهور عراق افزود: روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق بسیار قوی است، ما در بیشتر زمینه‌ها هماهنگی داریم و همکاری‌های ما حتی از نظر امنیتی ادامه دارد و برنامه‌هایی برای تامین امنیت مرز‌ها داریم و رایزنی و طرح‌های عملی در این زمینه اجرا می‌شود. ما مانند هر کشور دیگری با پناهندگان احساس همدردی می‌کنیم، اما به پناهجویان اجازه نمی‌دهیم که از عراق به عنوان پایگاهی برای حمله به کشور‌های دیگر استفاده کنند. سیاست ما در این زمینه مشخص است و آن را سیاستی صحیح بین خود و کشور‌های همسایه می‌دانیم.
وی همچنین تاکید کرد: من امنیت در در کشور‌های منطقه و نیز همکاری میان کشور‌های منطقه را با یکدیگر مرتبط می‌دانم؛ لذا رابطه خوب بین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران منجر به تقویت امنیت و ثبات در منطقه و بهبود اقتصاد در منطقه می‌شود.
احمد صباح السلوم نماینده پارلمان بحرین و نایب رییس مجمع مجالس آسیایی هم در پاسخ به سوالی در خصوص رابطه ایران و عربستان گفت: همه رابطه‌های دیپلماسی در بالاترین رده و به شکل عام است و سفارت ایران و عربستان نیز باز شده است؛ ما به عنوان عضوی از کشور‌های مجالس آسیایی حاضریم تا بتوانیم به نقاط مشترکی که با آن‌ها توافق داریم برسیم.

نتایج مثبت همکاری‌ها
همچنین «بدر بوسعیدی»، وزیر خارجه عمان در نشست گفت‌وگوی راهبردی بین روسیه و کشور‌های همکاری خلیج فارس در شهر مسکو از توافق ایران و عربستان سعودی برای احیای روابط استقبال کرد و گفت که این توافق نتایج مثبتی برای منطقه داشته است.
او در جریان نشست مسکو، گفت: «منطقه ما نیز شاهد تحولات مهمی دیگری بود که از سرگیری روابط دیپلماسی بین ایران و عربستان سعودی از جمله این تحولات است. ایران از کشور‌های همسایه برای شورای همکاری خلیج است. ما با ملت ایران برای سالیان دراز باهم زندگی کرده و تعامل داشتیم. بله شاید اختلافات سیاسی کوتاه مدت توانایی‌های ما برای همکاری با یکدیگر را تضعیف کند، ولی تفاهم‌ها بین ایران و عربستان سعودی نشان داد که می‌توان موانع در برابر ثبات در منطقه را کنار زد.»
«علی جمعه حسن فضیل» سفیر جدید دولت لیبی در جمهوری اسلامی ایران نیز از اینکه ملت لیبی همواره حامی انقلاب اسلامی ملت ایران بوده و افکار عمومی این کشور به ایران به عنوان یکی از حامیان واقعی جریان مقاومت نگاهی تقدیرآمیز دارند سخن گفته و خطاب به آیت الله رئیسی رییس جمهور کشورمان ابراز داشته است: «مردم در لیبی سپاسگزار تلاش‌های شما برای تقویت روابط منطقه‌ای هستند»
در همین راستا، نشریه روسی «نیو ایسترن آوت‌لوک» نوشت: آشتی تهران و ریاض علاوه بر نقش بر آب کردن نقشه عادی سازی روابط اعراب با رزیم صهیونیستی، زنجیره‌ای از تحولات سیاسی و دیپلماتیک را در خاورمیانه رقم زد که می‌تواند منجر به انزوای رژیم صهیونیستی و کاهش بیش‌ازپیش نفوذ سیاسی آمریکا در منطقه شود.
سرانجام اینکه ایران علاقه‌مند به همکاری با اعراب است؛ اعراب نیز به قدرت جمهوری اسلامی برای امنیت سازی در منطقه واقف هستند، چرا که هر گاه به این فکر بودند که بدون حضور ایران در منطقه ترتیبات امنیتی تعریف شود، با شکست مواجه شده اند، زیرا باید دانست که تمام خلیج فارس مرز ایران است. به همین دلیل اعراب به این رویکرد گرایش دارند که ایرانی که همواره از آن به عنوان تهدید بزرگ یاد می‌کنند تبدیل به ثبات و فرصت در منطقه شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار