کد خبر: 1170350
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۱
به دنبال چراغ سبز ترکیه در پیوستن سوئد به ناتو، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که مشورت با کنگره در خصوص انتقال جنگنده‌های جدید «اف-۱۶» به ترکیه ادامه می‌یابد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، پس از چراغ سبز آنکارا برای پیوستن سوئد به ائتلاف ناتو، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه گفت که ایالات متحده مشورت با کنگره را در خصوص انتقال جنگنده‌های «اف-۱۶» به ترکیه ادامه خواهد داد.

خبرگزاری «رویترز» نوشت، ترکیه اکتبر ۲۰۲۱ خرید ۲۰ میلیارد دلاری جنگنده اف-۱۶ ساخت شرکت «لاکهید مارتین» و ۸۰ کیت به‌روز رسانی برای هواپیما‌های جنگی موجود خود را به آمریکا سفارش داد.

سالیوان پیش از نشست سران ناتو که در «ویلنیوس» پایتخت لیتوانی آغاز شد، گفت که «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آشکارا از این انتقال حمایت می‌کند.

این در حالی است که «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده که مانع از این انتقال شده بود روز دوشنبه گفت که در حال مذاکره با دولت بایدن در مورد این مسئله است و هفته آینده در این زمینه تصمیم گرفته خواهد شد.

هم مقامات ترکیه و هم دولت بایدن مرتبط بودن موافقت آنکارا با الحاق سوئد به ناتو با فروش اف-۱۶ را رد کرده‌اند، اما برخی از دیپلمات‌ها و تحلیلگران معتقدند که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه از عضویت سوئد برای تحت فشار قرار دادن آمریکا برای دریافت اف-۱۶ استفاده کرده و بایدن به توافق رسیده است.

«کامیل گراند» متخصص امور دفاعی در اندیشکده «شورای اروپا» گفت: «به نظر می‌رسد فشار زیادی به دولت بایدن وارد شده تا به ترکیه اجازه دهد نیروی هوایی خود را نوسازی کند و جنگنده‌های جدید جدید خریداری کند.»

آنکارا برای توضیح مخالفت خود با پیوستن سوئد به ناتو، این کشور را متهم کرده بود که علیه اعضای گروه تروریستی «پ‌ک‌ک» اقدامات کافی انجام نمی‌دهد.

یونان، همسایه ترکیه هنوز در این زمینه واکنشی از خود نشان نداده هر چند که این کشور نیز به شدت در حال تقویت نیرو‌های مسلح خود به ویژه نیروی هوایی است.

رسانه نزدیک به دولت ترکیه نگرانی خود را از خرید‌های تسلیحاتی یونان از جمله انواع جنگنده و ناوچه بیان کرده است. یونان و ترکیه، هر دو متحد ناتو، اما دشمنان تاریخی هستند. این دو کشور چندین دهه است بر سر طیفی از مسائل از حریم هوایی گرفته تا مناطق دریایی در شرق مدیترانه، مهاجرت و موضوع قبرس باهم اختلاف دارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار