کد خبر: 1175793
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵
کارشناس مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه هوای گرم ورزش کردن را در فصل تابستان دشوار می‌کند، گفت: در صورت امکان ورزش در فضای باز و زیر نور مستقیم آفتاب کمتر انجام شود.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، «الهه صادقی» افزود: با توجه به شروع تابستان و تعطیلی مدارس، یکی از شیوه‌های خوب و نشاط‌آور برای پرکردن اوقات فراغت نوجوانان، ورزش و تفریحات سالم است. اگر برای تفریحات سالم نوجوانان و جوانان، امکانات مناسب وجود داشته باشد آن‌ها گرایشی به سمت تفریحات ناسالم نخواهند داشت.

وی تاکید کرد: فعالیت‌های ورزشی، باید با در نظر گرفتن استعداد‌های ذهنی، جسمی و نیاز‌های تربیتی کودکان، انتخاب شود تا بیشترین تأثیر را در پی داشته باشد. تمرین‌های منظم فعالیت بدنی به کودکان و نوجوانان کمک می‌کند تا استخوان‌ها، عضلات و مفاصل سالمی داشته باشند و علاوه بر تناسب وزن در عملکرد قلب و ریه نیز تاثیر بسزایی دارد.

کارشناس مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس کرمانشاه گفت: ورزش کردن باعث افزایش سوخت و ساز بیشتر و در نهایت تولید حرارت بیشتری می‌شود، همچنین دمای محیط نیز باعث می‌شود که گرمای بیشتری تولید شود و بدن با عرق کردن و نفس کشیدن سعی دارد که دمای بدن را کاهش دهد که اگر دفع عرق زیاد و مایعات جایگزین نشود تعادل آب و الکترولیت‌های بدن به هم می‌خورد و در نتیجه فرد دچار گرمازدگی شود.

وی با بیان اینکه کارشناسان معتقدند در هوای گرم هم می‌توان ورزش کرد، افزود: بهتر است در فصل تابستان ورزش‌هایی انجام شود که برای گرمای هوا مناسب باشد. مانند شنا کردن یا ورزش در فضای باز که در ساعات اولیه صبح و اواخر شب که هوا خنک‌تر است انجام شود.

صادقی تاکید کرد: هنگام ورزش باید از لباس‌های مناسب همان رشته ورزشی با رنگ روشن، سبک و کمی‌گشاد که از جنس الیاف طبیعی و نخی هستند، استفاده شود.

وی همچنین عنوان کرد: سعی شود پس از تمرین و بازی، لباس‌های ورزشی خود را شسته و در زیر نور آفتاب خشک کنید. زیرا لباس‌های ورزشی آغشته به عرق بدن، محیط مناسبی برای رشد قارچ‌های بیماری زایی است که در صورت استفاده دوباره از آن‌ها می‌توانند انسان را مبتلا نمایند.

کارشناس مسوول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پایان گفت: پس از ورزش، برای نظافت بدن، دوش با آب گرم را نباید فراموش کرد ضمنا از حوله مخصوص به خود استفاده کرد و از دوش گرفتن با آب خیلی سرد پرهیز کرد، زیرا سرما باعث انقباض عروق پوستی می‌شود و در نتیجه دفع گرما کاهش می‌یابد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار