کد خبر: 1183360
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲

علیرضا تقوی نیا، تحلیلگر در کانال خود در ایتا مطلبی با عنوان چرا ورود جنگنده یاک ۱۳۰ یک تحول راهبردی است، منتشر کرد:

بالاخره نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از جنگنده یاک ۱۳۰ رونمایی کرد.

در خصوص این جنگنده چند نکته باید ذکر شود؛

۱. یاک۱۳۰ یک جنگنده رزمی - آموزشی است که مدت زمان اندکی از ورود آن به خدمت می‌گذرد و برای آموزش خلبانان جنگنده‌های نسل ۴+ و ۵ ساخت روسیه از جمله سوخو ۳۵ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲. تحویل این هواگرد به ایران مقدمه ورود جنگنده‌های بسیار پیشرفته سوخو ۳۵ تحلیل می‌شود، زیرا یاک ۱۳۰ برای آموزش خلبانان هواپیما‌های پیشرفته روسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳. این هواپیما کاربرد رزمی نیز دارد و اگرچه مادون صوت است، اما بسیار چابک و مانورپذیر بوده و ۳۰۰۰ کیلوگرم انواع مهمات حمل می‌کند و می‌تواند در نقش یک جنگنده-بمب افکن پشتیبانی نزدیک نیز ظاهر شود.

۴. یاک ۱۳۰ جدیدترین و از برخی جنبه‌ها پیشرفته‌ترین عضو خانواده نیروی هوایی ارتش ایران است که سال‌ها از نبود جنگنده‌های پیشرفته و نسل جدید رنج می‌برد.

۵. کابین این جنگنده برخلاف جنگنده‌های روسی سابقا فروخته شده به ایران، ۳ نمایشگر رنگی دارد و از HUD (head up display) یا فناوری نمایشگری بالاسری برخوردار است تا خلبان هنگام داگ فایت یا مانور‌های سنگین بدون نگاه به نمایشگر‌ها اطلاعات پرواز را روی شیشه جلوی خود ببیند.

۶. یاک۱۳۰ علاوه بر درگیری هوایی، توانایی حمله به اهداف زمینی و دریایی را دارد و یک جنگنده سبک پیشرفته و ارزان قیمت به حساب می‌آید.

۷. به نظر می‌رسد تحویل فوری جنگنده‌های یاک ۱۳۰ به ایران (برخلاف معامله‌های قبلی) حاکی از نگاه جدید مسکو به تهران و نیاز روس‌ها به جمهوری اسلامی باشد، زیرا از زمان عقد قرارداد تا ورود این جنگنده به پایگاه اصفهان مدت زیادی نگذشت.

۸. ورود یاک ۱۳۰ به ایران یک تحول راهبردی است، زیرا از تکنولوژی‌های پیشرفته روسی برخوردار بوده و نوید ورود تسلیحات نوین ساخت این قدرت شرقی به ایران را می‌دهد.

احتمالا اگر روس‌ها قصد تحویل سوخو ۳۵ به ایران را نداشتند، یاک ۱۳۰ را نیز تحویل نمی‌دادند.

۹. در نهایت باید گفت هواپیمای یاک۱۳۰ علاوه بر آموزش خلبانان ایرانی برای هدایت جنگنده‌های پیشرفته روسی، تکنولوژی‌های جدید روسیه را نیز در اختیار متخصصان نیروی هوایی ایران قرار می‌دهد تا در فرایند ساخت یا بومی سازی جگنده ها، مورد بهره برداری آنان واقع شود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار