کد خبر: 1189177
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
حسن فرامرزی

چاپ کتاب‌های درسی مدارس به همان شکل و هیئت و محتوا در مؤ‌سسه‌های آموزشی و وادارکردن بچه‌ها به خرید این کتاب‌ها از سوی معلمان و یادگاری و تمیز نگهداشتن کتاب‌های چاپی وزارت آموزش و پرورش! یکی دیگر از بلایایی است که پول‌پرستی مؤسسه‌های آموزشی و همان مافیای پنهان بر سر نظام تعلیمی ما می‌آورد.
آموزش و پرورش غیررسمی در سه دهه گذشته چنان قوتی گرفته که عملاً آموزش و پرورش رسمی کشور را بلعیده است و حتی اگر به آمار و ارقام دسترسی نداشته‌باشیم و ارقام غیر‌رسمی را هم نادیده بگیریم و صرفاً به دیده‌ها، تجارب و گزارش‌های میدانی اکتفا کنیم، نشانه‌های روشن این فاجعه دیده‌می‌شود.
آیا در این‎باره تردید داریم که آموزش‎وپرورش رسمی در کشور، مرجع سیاستگذاری، تولید و انتشار متون آموزشی و محتوای کتاب‌های درسی است و مطابق با قوانین جاری کشور نمی‌تواند و نباید استقلال خود و مسئولیت‎هایش را در این زمینه به مؤسسات خصوصی تفویض و واگذار کند؟
آیا این انتظار عجیب و غریبی است که مدارس باید با کتاب‌های آموزش و پرورش رسمی کشور اداره شود و این کتاب‌ها برای آموزش دانش‌آموزان ملاک و معیار باشند؟
به عنوان مثال وقتی کتاب ریاضی مقاطع دبستان از سوی آموزش و پرورش چاپ و توزیع می‌شود، این به آن معناست که دانش‌آموز پایتخت‌نشین به عنوان متن مرجع به همان محتوایی دسترسی خواهد داشت که دانش‌آموز سیستان و بلوچستانی.
منشأ چنین نگرشی هم به رایگان بودن آموزش و پرورش در کشور برمی‌گردد. مطابق قانون اساسی که متأثر از جهت‌گیری‌های کلی کشور است، قرار بر این بوده و است که استعداد‌های این کشور به خاطر فقر و مشکلات معیشتی از تحصیل خوب باز نمانند، با این نگرش آموزش و پرورش کتاب‌های آموزشی خود را با حداقل قیمت در سراسر کشور توزیع می‎کند.
اما کلاه گشادی که امروز بر سر ما رفته، این است که برخی ضرورت‌های بنیادین از جمله آموزش و پرورش مستقل و قدرتمند روی کاغذ و در قالب قوانین و بخشنامه‌ها یک صورت و هیئتی دارد، اما در عمل، صورت و هیئت دیگری یافته‌اند.
قرار بود نظام آموزش و پرورش رسمی کشور، اصل باشد و آموزش و پرورش غیررسمی ـ مؤسسات کنکور و انتشارات کتاب‌های کمک‌آموزشی ـ در بهترین حالت به عنوان یک فضای مکمل، تقویتی و فرعی با حجم مشخص، قابل نظارت و به مراتب کوچک‌تر از حجم آموزش رسمی در کنار آموزش و پرورش کشور فعالیت کند، اما امروز با تأسف جای اصل و فرع عوض شده‌است. چه کسی باید از چه کسی مجوز بگیرد؟ ظاهراً و روی کاغذ، آموزش و پرورش غیررسمی از آموزش و پرورش رسمی مجوز می‌گیرد، اما وقتی واکاوی می‌کنیم، نظام آموزشی کشور در حال فروختن روح خود به مؤسساتی است که به آموزش صرفاً از پنجره انتفاع شخصی و چرخش مالی نگاه می‌کنند، بنابراین طبیعی است شأن آموزش به تست و محفوظات فروکاسته شود. از آن‌سو مؤسسات مذکور از همه چالش‌ها و شکاف‌ها در کشور در جهت رشد خود بهره می‌برند، امروز می‌بینیم آموزش و پرورش غیررسمی، معلمان برتر و خوب را جذب و به نوعی استثمار می‌کند و درونمایه آموزش را از واکاوی، تفکر چندلایه و قدرت حل مسئله به سمت صوری و تستی کردن محتوای آموزش می‌کشاند.
مشاهدات میدانی و گزارش‌های والدین نشان می‌دهد که مؤسسات غیررسمی آموزشی در کشور برای مدارس، معلمان و به تبع آن اولیا و دانش‌آموزان تعیین‌تکلیف می‌کنند. اگر چه نوع رابطه آن‌ها با هر کدام از این اضلاع می‌تواند متفاوت باشد و منافعی در این میان رد و بدل شود، اما در نهایت این وضعیت برای امروز و آینده آموزش و پرورش فاجعه‌بار خواهد بود. امروز برخی از معلمان مدارس کشور با کدام منطق به والدین دانش‌آموزان می‌گویند بروید معادل کتاب‌های درسی را از فلان مؤسسه آموزشی بخرید و کتاب‌های خود را یادگاری نگه دارید؟! و این همه در حالی است که انتشارات آن مؤسسه، کتاب خود را عیناً از روی کتاب درسی دانش‌آموز کپی کرده و فقط فضای بیشتری برای حل مسئله گذاشته‌است. با این تفاصیل آیا نباید اینجا محل سؤال باشد که اساساً فلسفه چاپ و انتشار این نوع کتاب‌ها چیست؟ جز اینکه فقط قیمت یک کتاب از کتب این مؤسسات به اصطلاح آموزشی، معادل دو برابر قیمت کل کتاب‌هایی است که دانش‌آموز از آموزش و پرورش رسمی کشور دریافت کرده‌است؟
امروز در شرایطی که اقتصاد کلان و خرد کشور ما بیش از همیشه به سیاست‌های انضباط مالی نیاز دارد و حواس دستگاه‌های رسمی کشور باید بر این امر متمرکز باشد که هزینه‌های غیرضرور زیرلفافه آموزش به خانواده‌ها تحمیل نشود، آموزش و پرورش کشور اجازه می‌دهد که این نوع مؤسسات، گردش مالی چندهزار میلیاردی خود را با دست کردن در جیب خانواده‌ها تأمین و قطعه دیگری از پازل بی‌عدالتی آموزشی را تکمیل کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار