کد خبر: 1189442
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴
نماینده سوریه در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو از آمریکا و کشور‌های غربی به سبب دنبال کردن استاندارد‌های دوگانه و حمایت از رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از صدا و سیما، حیدر علی احمد نماینده دائم سوریه در دفتر سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین المللی در ژنو، روز چهارشنبه در پنجاه و چهارمین نشست شورای حقوق بشر در همین شهر تاکید کرد؛ ادامه اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی و سیاست‌های تجاوزکارانه و تداوم هدف قرار دادن تاسیسات غیرنظامی سوریه با حمایت کشور‌های غربی، مستلزم زیر سوال بردن موضع کشور‌هایی است که ادعای نگرانی برای حقوق بشر دارند. کجایند کسانی که خواستار احترام به قطعنامه‌های سازمان ملل هستند و از اصول حقوق بین الملل دفاع می‌کنند؟

به گزارش وبگاه خبرگزاری سوریه، وی درباره وضعیت حقوق بشر در فلسطین و دیگر اراضی اشغالی عربی گفت: اگرچه ما هفتاد و پنجمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر را گرامی می‌داریم. متأسفانه هنوز هم با وضعیتی منحصر به فرد مواجه هستیم که در تناقض با ماهیت اعلامیه حقوق بشر و کرامت اعضای خانواده بشری و حقوق برابر وغیرقابل انکار، به عنوان اساس آزادی، عدالت و صلح در جهان است. ما همچنان بی نتیجه، نظاره گر استعماری طولانی مدت مبتنی بر آپارتاید هستیم که ناقض قانون توسعه یافته حقوق بین المللی بشر و حقوق بشر بین المللی است.

علی احمد خاطرنشان کرد: شهرک سازی ویژگی اصلی رژیم اشغالگر است. این رژیم همچنان مصمم به تداوم این وضعیت غیرقانونی و سیاست‌های تصرف غیرقانونی اراضی و نقض اصل جایز نبودن تصرف اراضی با توسل به زور است. این روند با ایجاد فضایی قهری صورت می‌گیرد که شامل قوانین و اقدامات تبعیض آمیز، سرقت منابع طبیعی، تصرف اراضی، آواره کردن و ارعاب صاحبان آن‌ها و ایجاد وضعیت جغرافیایی و ترکیب جمعیتی تداوم بخش اشغالگری صورت می‌گیرد که در خدمت سیاست‌های شهرک سازی و ادامه بی محابای اجرای آن است. برنامه‌هایی که اواخر سال ۲۰۲۱ درخصوص افزایش تعداد شهرک نشینان در جولان اشغالی سوریه ظرف پنج سال اعلام شد و طرح احداث توربین بادی و برنامه‌های قبلی برای ایجاد و توسعه شهرک‌ها و زیرساخت‌های مرتبط و دو برابر شدن انتقال شهرک نشینان به مناطق جولان اشغالی سوریه، در چارچوب همین روند است. اقداماتی که ناقض قوانین بشردوستانه بین المللی و ممنوع است و جنایت جنگی محسوب می‌شود.

علی احمد تاکید کرد: به سخره گرفتن زندگی غیرنظامیان و ارتکاب جنایات مستمر از ویژگی‌های اصلی و ثابت اشغالگران اسرائیلی در جولان اشغالی سوریه و سرزمین‌های اشغالی فلسطین است. رژیم اشغالگر با سیاست‌های تهاجمی و هدف قرار دادن مستمر تاسیسات غیرنظامی سوریه، تاکید می‌کند که بخش مهمی از سیاست‌هایش، بی ثبات سازی منطقه‌ای و بین‌المللی است. این رژیم در اقدامات جنایتکاراش به معافیت از مجازات به کمک حامی اصلی اش، آمریکا اتکا دارد و دیگر کشور‌های غربی نیز در سرپوش گذاشتن بر جنایات، به این رژیم کمک می‌کنند.

نماینده دائم سوریه در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو گفت: با توجه به این واقعیت تیره و تار برای جامعه بین المللی که قرار است تحت حاکمیت قانون باشد، تنها می‌توانیم این پرسش را مطرح کنیم که کجاید کشور‌های مدعی نگرانی حقوق بشر؟ کجایند آن‌هایی که خواستار احترام به قطعنامه‌های سازمان ملل هستند؟ کجایند مدافعان اصول حقوق بین الملل؟ آیا اینجا استاندارد‌های دوگانه حرف آخر را می‌زند؟!

علی احمد با تاکید بر اینکه جولان اشغالی بخشی جدایی ناپذیر از سوریه است و بازگرداندن آن با اتکا به قوانین تضمین شده بین المللی، حقی جاودانه است و مشمول معامله وعقب نشینی نیست، از همه کشور‌ها خواست، هیچ یک از اقدامات رژیم اشغالگر را در تداوم اشغالگری به رسمیت نشناسند. وی بر ضرورت در نظر گرفتن اقدامات مؤثر برای برچیدن شهرک ها، از جمله توقف تأمین مالی یا خودداری از هرگونه معامله تجاری با طرف‌های دخیل در عملیات شهرک سازی، یا بهره برداری از منابع طبیعی جولان تاکید کرد. وی همچنین مجددا برلزوم اجازه دادن به ساکنان جولان برای سفر به سوریه از طریق بازگشایی گذرگاه قنیطره، تنها گذرگاهی که آن‌ها را به وطنشان متصل می‌کند، تاکید کرد.

علی احمد بر حمایت قاطع سوریه از حق مردم فلسطین در تعیین سرنوشت و ایجاد کشور مستقل به پایتختی قدس و محکومیت جنایات رژیم اشغالگر اسرائیل از جمله حملات نظام‌مند و مستمر این رژیم به ملت فلسطین و حمایت آن از آزادی باقی مانده سرزمین‌های اشغالی لبنان تاکید کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار