کد خبر: 1190728
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
رئیس سازمان استاندارد:
بهناز قاسمی

حاشیه‌سازی و بهانه‌جویی خودروسازان در موضوع احتکار و تأییدنکردن خودرو‌ها از سوی سازمان استاندارد موجب واکنش رئیس این سازمان شد. اسلام‌پناه در پاسخ به سؤال رسانه‌ها مبنی بر اینکه چرا شرکت سایپا اعلام کرده است علت تأخیر در تحویل ۱۲‌هزار خودرو سازمان ملی استاندارد است، گفت: این موضوع دروغ محض است. خودروسازان مدعی هستند خودرو‌ها فاکتور شده و آماده تحویل است. مگر می‌شود خودرویی بدون تأییدیه سازمان استاندارد آماده تحویل به مشتری شود.

موضوع رجیسترشدن گوشی‌های آیفون ۱۴ و تأخیر در واردات خودرو و دپوی خودرو‌های داخلی به دلیل سختگیری‌های سازمان استاندارد موضوعاتی بود که نشست خبری روز گذشته رئیس سازمان حمایت را تحت‌الشعاع قرار داد.
مهدی اسلام‌پناه در نشست خبری که به مناسبت روز ملی استاندارد برگزار شد، در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات خودروسازان داخلی مبنی بر اینکه خودرو‌ها به خاطر مشکل استاندارد در انبار مانده‌اند، گفت: همه دوست دارند پشت سازمان استاندارد پنهان شوند. هیچ خودرویی معطل استاندارد نمانده است.
وی با پخش فیلمی از حضور کارشناسان استاندارد در انبار‌های خودروسازان، با اشاره به انبار کردن خودرو‌های داخلی در پارکینگ‌ها گفت: بعد از بیان مسائل احتکار، ما به صورت سرزده از پارکینگ خودروسازان بازدید کردیم، در بازدید تمام خودرو‌های موجود در پارکینگ خودروساز دارای استاندارد و کیو‌آرکد بود، سؤال این است چطور می‌شود کالایی تأییدیه ما را داشته باشد، اما ما مانع فروش آن باشیم، بنابراین قطعاً مشکل دیگری وجود دارد.
وی با اشاره به ۱۹‌هزارو۷۰۰ خودروی دپوشده در پارکینگ یکی از خودروسازان گفت: به گفته خودشان این خودرو‌ها فاکتور شده و این در حالی است که تا خودرویی تأییدیه استاندارد نداشته باشد، امکان فاکتور کردن آن وجود ندارد.
اسلام‌پناه در پاسخ به سؤالی که چرا شرکت سایپا اعلام کرده علت تأخیر در تحویل ۱۲‌هزار خودرو سازمان ملی استاندارد است، تأکید کرد: این موضوع نیز دروغ محض است.
وی افزود: هر فردی که بگوید سازمان ملی استاندارد برای واردات مانع تراشی می‌کند، این حرف دروغ محض است و به صورت قانونی قابل پیگیری است، زیرا بیان این موضوع باعث می‌شود مردم به حاکمیت بی‌اعتماد شوند. این گونه تهمت‌ها خستگی را به تن ما می‌گذارد.
وی تأکید کرد: بعد از بیان مسائل احتکار، ما به صورت سرزده از پارکینگ خودروسازان بازدید کردیم، در بازدید تمام خودرو‌های موجود در پارکینگ خودروساز دارای استاندارد و کیو‌آرکد بود، بنابراین سؤال این است، چطور می‌شود کالایی تأییدیه ما را داشته باشد، اما ما مانع فروش آن باشیم، بنابراین قطعاً مشکل دیگری وجود دارد.
این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه سازمان استاندارد برای واردات میلیون‌ها خودروی نو و کارکرده آماده است، تصریح کرد: واردات وظیفه ما نیست. طبق آمار‌ها تاکنون حدود ۶ هزار خودرو به گمرک وارد و نصف آن اظهار و ترخیص شده است. سازمان ملی استاندارد به محض اظهار هر خودرو، مشروط بر اینکه گواهی تأیید نوع را قبل از ثبت سفارش گرفته باشد، اجازه ترخیص را در کمترین زمان با کمک گمرک می‌دهد، اما خودرو باید وارد شود که این فرایند انجام گیرد. مانع‌تراشی استاندارد دروغ محض است و این دروغ قابل پیگیری است.
اسلام‌پناه با بیان اینکه مشکل همیشه از سمت دولت نیست و برخی صاحبان کالا منتظر افزایش نرخ ارز هستند و به همین دلیل کالا را اظهار نمی‌کنند، گفت: برای مثال محموله خودرویی در جنوب کشور بود که اعلام کردیم اگر اظهار نشود، ضبط خواهد شد.
رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: براساس اعلام گمرک ۵ تا ۶‌هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است، ولی آنچه ترخیص و اظهار شده، حدود نیمی از این خودروهاست.
اسلام‌پناه اظهار داشت: سازمان ملی استاندارد اولین و مقبول‌ترین و مورد پسندترین دستگاه در حوزه واردات خودرو است، زیرا وقتی هنوز قانون ابلاغ نشده بود، ما به موازات آن دستورالعمل واردات خودروی کارکرده را ابلاغ کردیم و مانند همین دستورالعمل نیز در کمیسیون‌های زیربنایی دولت تصویب شد. این سازمان نه تنها برای خودروی نو بلکه برای خودرو‌های کارکرده نیز تدبیر قبل از شروع اتخاذ کرده است.
وی بیان داشت: الان در بندر‌ها کالا‌هایی وجود دارد ولی صاحب کالا آن را اظهار نمی‌کند و می‌گوید می‌خواهم دلار گران شود تا به قیمت بالا بفروشم، بنابراین در این مسائل نباید همواره بخش دولتی را مقصر بدانیم.
رجیستر آیفون ۱۴ در اختیار وزارت ارتباطات است
وی درباره رجیسترکردن آیفون۱۴ گفت: وزارت ارتباطات اگر صلاح بداند، آیفون۱۴ را رجیستر خواهد کرد، اما گوشی مشمول استاندارد اجباری نیست، این گوشی از لحاظ استاندارد مشکلی ندارد و به زودی رجیستری خواهد شد.
پس از اعلام خبر رجیستری آیفون ۱۴ در نشست خبری رئیس سازمان ملی استاندارد، همزمان با برگزاری نشست، تلفن آقای رئیس زنگ خورد و به وی تذکر داده شد که چرا چنین خبری را اعلام کردید. همزمان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیز این خبر را تکذیب کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار