کد خبر: 1190854
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
در حوزه توسعه مترو، مدیریت شهری تهران توانسته است در مدت ۲۵ ماه، ۲۴ کیلومتر بر طول مترو تهران اضافه کند که با افتتاح مترو پرند این رقم به ۴۱ کیلومتر می‌رسد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از جهان، خدمت رسانی به مردم از جمله مهمترین المان‌های مدیریتی در کشور است. اینکه مجموعه مدیریتی که وجود دارد چقدر به موضوع خدمت رسانی اهمیت می‌دهد و اهداف مدیریتی خود را در این حوزه دنبال می‌کند، از جمله موضوعاتی است که لااقل برای مردم ایران یک نکته مهم و اساسی است. چه اینکه در برخی از برهه‌های تاریخ مدیریت کشور در حوزه‌های مختلف از جمله شهرداری تهران دیده شده است که موضوع خدمت رسانی چندان در اولویت کاری نبوده و موارد سیاسی کاری به عنوان اولویت اول مدیریتی شناخته شده است. نگاه مدیریتی در مرکز می تواند به شدت در دایره اقدامات مختلف ریز و کلان تاثیرگذار باشد. اگر مدیریتی خدمت رسانی برای آن اولویت باشد قطعا در کل مجموعه این هدف تسری می‌یابد و اگر سیاسی کاری را اولویت خود قرار دهد قطع به یقین کمتر از مجموعه مدیریتی آن رفاه و خدمت رسانی حاصل می‌شود.

در همین راستا دیده شده است که مثلا در دوره پنجم شورای شهر تهران همین سیاسی کاری‌ها سبب انتخاب سه شهردار شد که هر کدام حواشی خاصی را داشتند و اولویت اصلی یعنی خدمت رسانی به محاق رفت.

در دو سال اخیر اما موضوع اصلی که در شهرداری تهران به خوبی دیده می‌شود نه تنها اولویت قرار گرفتن خدمت رسانی است، بلکه بالارفتن شاخص خدمت در مدیریت شهری تهران در حوزه‌های مختلف است. اگر نگاهی به بخش‌های گوناگونی که در زمینه‌های رفاهی و ایجاد تسهیلات و خدمات شهری در تهران وجود دارد، بیندازیم این موضوع مشهود شده است، تا جایی که دیده می‌شود برخی از بخش‌ها که دردولت قبل به سمت مستهلک و فرسوده شدن پیش می‌رفت در این دوره نه تنها در حال نوسازی است بلکه در حال گسترش و انباشت تسهیلات نیز است.

راه اندازی پروژه‌های مختلف حمل و نقل شهری از جمله ایستگاه‌های جدید مترو و اتوبوسرانی در این حوزه تعریف می شود. روز گذشته با حضور رئیس جمهور ۴ ایستگاه مترو در خط ۶ و ۷ امروز به بهره‌برداری رسید و همزمان عملیات حفاری خط ۱۰ مترو هم آغاز شد. یعنی علاوه بر بهره برداری از 4 ایستگاه، اقدامات دیگری در دستور کار قرار دارد.

با افتتاح ایستگاه‌های شهر زیبا، شهران و شهید آرمان علی‌وردی (کوهسار) در خط شش و ایستگاه میدان کتاب درخط هفت، در مجموع ۹ کیلومتر به شبکه ریلی پایتخت افزوده شد.

در حوزه توسعه مترو، مدیریت شهری تهران توانسته است در مدت ۲۵ ماه، ۲۴ کیلومتر بر طول مترو تهران اضافه کند که با افتتاح مترو پرند این رقم به ۴۱ کیلومتر می‌رسد.


علاوه بر توسعه خطوط ریلی، شهرداری تهران به دنبال ورود واگن جدید به خطوط است و برای این امر قرارداد ۷۹۱ دستگاه واگن با چینی‌ها نهایی شده و اولین سری واگن‌ها سال آینده وارد خطوط مترو می‌شود.

درهمین رابطه پیشتر «محسن هرمزی» معاون شهردار تهران نیز با تأکید بر اینکه اولویت ما، تکمیل خطوط فعلی مترو و سپس توسعه آن است، اعلام کرده بود: «قراردادهای مترو در خصوص تامین ۶۳۰ دستگاه واگن و همچنین اورهال قطارها را پیگیری می‌کنیم و در زمینه تعمیرات اساسی قطارها نیز با عقب‌ماندگی مواجه بودیم که از اول سال تا امروز، توانستیم ۱۲ رام قطار را اورهال کنیم و بازسازی کلی ۲۹ رام قطار دیگر را نیز تا پایان سال در دستور کار داریم.»

وی با اعلام اینکه اضافه شدن قطارهای بازسازی شده باعث کاهش سرفاصله حرکت قطارها و ارائه مطلوب خدمات به شهروندان خواهد شد، تأکید کرد: «قرارداد تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن مترو را بعد از ۷ سال با کمک دولت به سرانجام رساندیم و این اتفاق مهم پس از تغییر دولت و مدیریت شهری با همت دکتر زاکانی و شورای ششم و با همراهی دولت سیزدهم رقم خورد و امیدواریم سال آینده، اولین قطارها از محل این قرارداد را تحویل گرفته و در خدمت مردم قرار دهیم.»

همچنین لطف الله فروزنده معاون شهردار تهران در این حوزه بیان می‌کند: « امروز ما توانستیم فایناس ۷۹۱ واگن را باز کنیم، همچنین تکمیل خط ۷ مترو،؛ بهره برداری از ۳ بزرگراه شهید شوشتری، بروجردی و یادگار امام،انعقاد قرارداد ۲۸ هزار میلیارد تومان برای خرید ۳ هزار دستگاه اتوبوس و همچنین در حوزه مشارکت ها ۵۰ طرح که در گذشته قفل شده بوده به ثمر نشسته و تحقق این امر به جز همدلی ممکن نخواهد بود.»

با این حال در این دوره توسعه واقعی حمل و نقل شهری در دستور کار قرار گرفته است. در شرایطی است که در دوره گذشته کار به نمایش دوچرخه سواری و همچنین استهلاک بیش از حد ناوگان اتوبوسرانی تهران و مشکلات بین دولت و شهرداری رسیده بود. اما در این دوره دولت و شهرداری در یک اقدام هماهنگ برای بهبود رفاه و ایجاد خدمات بیشتری شهری همدیگر را پوشش می دهند.

از سوی دیگر علاوه بر خطوط ریلی و تجهیز ناوگان اتوبوسرانی، ایجاد امکانات در حوزه جاده ای و بزرگراهی نیز در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد. بهره برداری از فاز اول بزرگراه شهید بروجردی و کاهش ترافیک منطقه ۱۸ از جمله این زیرساخت‌های جاده ای‌ در تهران بزرگ است.


در همین رابطه مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون شهری شورای شهر تهران بیان می کند: « احداث بزرگراه شهید بروجردی علاوه بر تکمیل قطعه‌ای از این رینگ داخلی و امکان اتصال شمالی‌ترین نقطه تهران به فرودگاه امام خمینی(ره) در آینده سبب تسهیل دسترسی بزرگراه آزادگان و آزادراه تهران ساوه به بازار آهن، حذف تردد خودروهای سنگین از معابر منطقه ۱۸ و کاهش بار ترافیک در محلات پیرامونی خواهد شد.»

نگاه شهرداری تهران اما تنها نگاه عمرانی و رفاهی و تسهیلاتی نیست بلکه به آسیب های اجتماعی نیز توجه ویژه ای دارد. شناسایی معضلات و ساماندهی گروه های آسیب پذیر و تسویه شهر از آسیب های اجتماعی یکی دیگر از اقداماتی است که در شهرداری تهران در مدیریت فعلی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در همین رابطه به طور مثل می توان به ساماندهی معتادان متجاهر اشاره کرد که نه تنها چهره شهر تهران را مخدوش می کنند بلکه باعث ایجاد مشکلات و آسیب های اجتماعی و فرهنگی متعددی در شهر تهران هستند.

در همین زمینه اخیرا فرمانده انتظامی غرب استان تهران درباره ساماندهی معتادان متجاهر در این منطقه بیان کرده است: «از ۸ هزار معتاد متجاهر در غرب استان، ۳ هزار و ۴۰۰ نفرشان جمع‌آوری شده‌اند که اگر بسترها فراهم شود ۳روزه بقیه هم جمع‌آوری می‌شوند.»

این درحالی است که شهرداری تهران در حوزه فرهنگی بویژه ترویج ارزش های دینی و شعائراخلاقی نیز اقدامات بهینه فراوانی انجام می دهد. علاوه بر برگزاری همایش ها و دورهمی های علمی و فناوری و مذهبی، استفاده از محیط شهر تهران برای تبلیغات این امور نیز یکی دیگر از اقدامات ویژه شهرداری تهران است که در این حوزه تنها محیط شهر را به عنوان یک سرمایه مالی نمی بیند بلکه از آن برای گسترش زمینه های فرهنگی مناسب استفاده می کند.

با این حال کلانشهر تهران نیازمند یک مدیریت همه جانبه و خدمات دهی و ایجاد فضای مطلوب شهری در همه بخش هاست. شهر مانند شهروندانش یک موجود زنده است که روزانه اتفاقات بسیاری در آن رخ می دهد که شهرداری تهران در مدیریت فعلی سعی دارد زندگی در آن را با خدمات رفاهی، عمرانی، اجتماعی، فرهنگی و ... مناسب، مطلوب تر سازد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار