کد خبر: 1196787
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۱
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: کنکور یک سد بزرگی برای آموزش و پرورش است و نباید اجازه داد دستگاه تعلیم و تربیت بیش از این تحت تأثیر کنکور قرار گیرد.

جوان آنلاین: محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: این شورا در طول تاریخ تشکیل خود بر سه اصل اساسی اصالت، اتقان و استقلال استوار بوده است.

به گزارش فارس، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: اصالت یعنی اینکه تاریخ تشکیل و شرح وظایفی که برای آن تعریف شده و افراد برجسته و زبده‌ای که عضو آن بوده‌اند، سعی در حل مشکلات آموزش و پرورش داشته‌اند؛ دوم اتقان، یعنی اینکه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، پژوهش محور و بر اساس کار کارشناسی تهیه و تدوین شده‌اند؛ سومین مورد استقلال است یعنی این شورا از زمان تشکیل تاکنون تحت تأثیر هیچ گروه و یا حزب سیاسی نبوده و تنها هم و غم آن بهبود روند آموزش و پرورش فرزندان این سرزمین بوده است.

امانی اضافه کرد: یکی از وظایف سنگین ما در شورای عالی آموزش و پرورش، ایجاد حس اطمینان و اعتماد در خانواده‌های دانش‌آموزان و فرهنگیان است مبنی بر اینکه جایی هست کار رصد امور آموزش و پرورش را برعهده دارد و آن‌ها می‌توانند به این شورا به عنوان یک نقطه اتکا تکیه کنند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به یکی دیگر از وظایف مهم دبیرخانه شورای عالی، گفت: نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش یکی دیگر از وظایف مهم دبیرخانه این شوراست که باید فضایی را به وجود بیاوریم که کنشگران حوزه آموزش و پرورش به راحتی بتوانند مسائل و مشکلات آموزش و پرورش را شناسایی، نقد و بررسی کرده و به این شورا منتقل کنند.

وی با اشاره به هدف اصلی و اساسی مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، افزود: هدف اصلی مصوبات این شورا، تسهیل روند نظام تعلیم و تربیت است؛ در این راه نیازمند کمک، مشارکت و همکاری همه شما و فرهنگیان هستیم تا با کمک همدیگر باری از روی دوش آموزش و پرورش برداریم.

امانی طهرانی تصریح کرد: یکی از مصوباتی که برای شکوفایی و استقلال کاری مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش تهیه و تدوین شده است، آیین‌نامه اجرایی مدارس است؛ در این آیین‌نامه اختیارات زیادی به مدرسه و شورای آن واگذار شده است که مدیران مدارس می‌توانند با استفاده از شورای مدرسه و به استناد به آن، از حق و حقوق مدرسه خود دفاع کنند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این شورا ۱۰ سال قبل از انقلاب مشروطه در ایران شکل گرفته است، بیان کرد: ما در آستانه آغاز یکصد و دومین سال تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش هستیم، باید بتوانیم در کنار همدیگر از این رویداد مهم به بهترین وجه برای معرفی کارکرد‌ها و ارتقای جایگاه و شأنیت شورای عالی آموزش و پرورش استفاده کنیم.

امانی طهرانی افزود: تمامی قوانین و مقرراتی که باید در حوزه آموزش و پرورش اجرا شود اول باید به تأیید این شورا برسد و این اختیاری است که مجلس بر اساس قانون تشکیل این شورا به آن داده است. اصل و اساس کار ما در شورای عالی تبعیت از قانون و قانونمداری است.

وی تأکید کرد: باید از مصوبات شورای عالی صیانت کنیم و اجازه ندهیم به راحتی این مصوبات را نادیده بگیرند؛ تمام سعی ما اجرای دقیق و منسجم مصوبات شورای عالی است.

امانی با تأکید بر لزوم مشارکت همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها برای اجرای کامل سند تحول بنیادین اظهار داشت: آموزش و پرورش با بودجه محدود و امکاناتی که در اختیار دارد به تنهایی نمی‌تواند سند تحول بنیادین را اجرایی کند. اینجاست که ملت، مجلس و دولت باید به کمک آموزش و پرورش بیایند.

وی افزود: کار در دستگاه عظیم آموزش و پرورش با سایر دستگاه‌های دیگر متفاوت است. اینجا جایی است که مسؤولان و سرنوشت‌سازان آینده کشور تربیت می‌شوند؛ بنابراین آموزش و پرورش زیربنای توسعه و پیشرفت هر کشوری است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: کنکور یک سد بزرگی برای آموزش و پرورش است که باید با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط برای آن یک فکر اصولی و اساسی نمود، نباید اجازه داد آموزش و پرورش بیش از این تحت تأثیر کنکور قرار گیرد.

وی اظهار داشت: کنکور نظام تعلیم و تربیت را حلق آویز کرده و نفسش را به شماره انداخته است، باید آموزش و پرورش را نجات داد و مسیر توسعه و پیشرفت آن را هموار نمود.

امانی تصریح کرد: توجه به برگزاری امتحانات استاندارد و با کیفیت از مهم‌ترین محور‌هایی است که به وسیله آن می‌توان شر کنکور را از سر آموزش و پرورش کم کرد؛ بسیاری از مشکلات و دغدغه‌هایی که در حوزه آموزش و پرورش داریم امروز دارای پاسخ‌های علمی و اطمینان بخشی هستند که به استناد آن‌ها می‌توان مسیر آموزش و پرورش را هموار کرد.

وی با اشاره به لزوم توجه جدی به کیفیت یادگیری و یاددهی، اظهار کرد: باید به تدریس فعال که هم معلم و هم دانش‌آموز در آن فعالانه شرکت می‌کنند، توجه کرد. صرف انتقال دانش بدون توجه به مهارت‌های ارتباطی کاری بیهوده‌ای بوده و این دو در کنار همدیگر معنا پیدا می‌کنند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مدرسه قلب تپنده آموزش و پرورش است، گفت: دانش‌آموزانی را باید تربیت و تحویل جامعه بدهیم که همراه با مباحث تئوری از مهارت لازم برای ورود به عرصه مسؤولیت‌های اجتماعی برخوردار باشند. دانش‌آموز تک بعدی در این دنیای شگفت انگیز جایی نخواهد داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار