کد خبر: 1198725
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
دکتر فاطمه مهربان

فرزندآوری و تجربه مادری یکی از مهم‌ترین مطالبات و آرزو‌های طبیعی زنان است و هر زنی به صورت فطری چنین تمایلی را در وجود خود احساس می‌کند. این آرزوی طبیعی و فطری زنان به لحاظ ارزشی و هنجاری در نگاه اسلام و فمینیسم دو جایگاه متفاوت دارد. در یک دیدگاه دارای ارج و قرب و احترام فراوان است و در دیدگاه دیگر نه‌تن‌ها فاقد هرگونه ارزش و احترام است، بلکه حتی به شدت تحقیر و سرزنش نیز می‌گردد. در ادامه به برخی از این نگاه‌ها در دو دیدگاه اسلام و فمینیسم اشاره می‌کنیم.
نظر اسلام:
پیامبر اکرم (ص): زن وقتی که حامله می‌شود همانند یک انسان روزه‌دار که شب را به عبادت سپری می‌کند و در راه خدا با جان و مال جهاد می‌کند، پاداش خواهد برد، وقتی که زایمان کند، آنقدر پاداش می‌برد که از زیادی در فکرش نمی‌گنجد و، چون فرزندش را شیر دهد، به هر جرعه‌ای که نوزاد می‌مکد، پاداش آزاد کردن یک بنده از فرزندان حضرت اسماعیل برای اوست و، چون از شیر دادن فارغ شود، فرشته‌ای بر پهلوی او زند و گوید: آمرزیده شدی، از نو شروع کن.
مقام معظم رهبری (دام عزه): مادر از هر سازنده‌ای سازنده‌تر و باارزش‌تر است. بزرگ‌ترین دانشمند ممکن است یک ابزار فوق پیچیده الکترونیکی را مثلاً به وجود بیاورد، موشک‌های قاره‌پیما را به‌وجود بیاورد. ولی هیچ‌کدام این‌ها اهمیت این را ندارد که کسی یک انسان والا به وجود بیاورد و چنین کاری از مادر ساخته هست. این، آن الگوی زن اسلامی است. بیانات در تاریخ ۲۵/۰۹/۱۳۷۱
نظر فمینیسم:
سیمون دوبوار: اولین تقاضا‌های نظم اجتماعی فمینیستی آن خواهد بود که به هر وسیله ممکن، زنان را از شر بیولوژی تولید مثل نجات دهند.
شولامیث فایرستون: تنها راه آزادی حقیقی زنان، رهانیدن آن‌ها از بار تولید مثل از رهگذر فناوری ‏های علمی جدید است. این پیشرفت قید بچه‏ داری (از راه آبستن شدن از مردان) را از گردن زنان برداشته‌است و بچه‏‌دار شدن و بچه‌داری کردن می‌‏تواند به صورت وظیفه مشترک مرد و زن درآید.
مری دیلی: «همه تلاش فمینیست‌ها باید مصروف ایجاد جامعه‌‏ای شود که در آن مشکل سقط جنین وجود نداشته‌باشد.»
بتی فریدان: «سقط جنین حق جوهری غایی زنان است.»
آن اوکلی: این گزاره که کودکان به مادر خود نیاز دارند، ستم‌بارترین وجه افسانه مادری طبیعی است. مادری مقوله‌ای فرهنگی و افسانه‌ای است که به قصد سرکوب زنان ساخته و پرداخته شده است.
مؤسسه دسیما: به گزارش آمار‌هایی که توسط مراکز غربی منتشر شده‌است، در سال ۱۹۹۰ بیش از ۹۴ هزار مورد سقط جنین در کانادا صورت گرفته است و به ازای هر هزار زن در انگلستان ۱۴ درصد، در سوئد ۱۹ درصد و در امریکا ۲۸ درصد سقط جنین انجام داده‌اند.
منابع در دفتر روزنامه موجود است.

 پژوهشگر حوزه زنان

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار