کد خبر: 1199969
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس در شرایطی ارسال شد که برخی آن را ریاضتی و برخی دیگر ضدتورمی عنوان کرده اند.

جوان آنلاین: دولت امسال مکلف است لایحه بودجه را در دو مرحله به مجلس ارائه کند. بر این اساس کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس تقدیم شد. روز گذشته سخنگوی اقتصادی دولت از اعداد کلیدی بودجه رونمایی کرد و بودجه سال آینده را منضبطانه و مبتنی بر درآمد‌های پایدار غیرنفتی دانست.


خاندوزی از اعدادی رونمایی کرد که نشان می‌داد بودجه ۱۴۰۳ نیز به روال سال‌های اخیر انقباضی بسته شده است. لایحه بودجه دولت نشان‌دهنده رشد ۷/۱۶ درصدی بودجه عمومی کشور است که با توجه به تورم بالای ۳۰ درصدی موجود، عملا می‌تواند به معنای نوعی انقباض بودجه‌ای باشد. در سند دخل و خرج سال آینده دولت سهم نفت کاهش یافته و درآمد‌های نفتی واقعی‌تر دیده شده تا جایی که پیشنهاد نفت ۶۵ یورویی در لایحه بودجه داده شد و در مقابل سهم درآمد‌های مالیاتی افزایش می‌یابد. نکته دیگر اینکه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ رشد حقوق کارکنان دولت ۱۸ درصد و سقف حقوق ۶۵ میلیون تومان اعلام شد و برای بازنشستگان نیز افزایش ۲۰ درصدی نسبت به امسال پیشنهاد شده است.


خاندوزی گفته است: با توجه به اینکه هدف اصلی دولت کنترل تورم است، در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۳ تلاش شد تا ارقام درآمدی بودجه به صورت واقع‌بینانه و قابل تحقق تنظیم شود.


این اظهارات خاندوزی در شرایطی است که یکی از عمده دلایل تورم در کشور کسری بودجه و بی انضباطی در آن است بنابراین درصورت همخوانی بیشتر منابع دولت با هزینه‌ها و واقع بینی نسبت به درآمدها، دولت می‌تواند در کنترل تورم موفقیت آمیز عمل کند.


با انتشار اعداد کلیدی بودجه برخی رسانه‌ها آن را ریاضتی عنوان کردند و تکیه آن‌ها نیز بر افزایش رقم‌های مالیاتی است. در حالی که در بودجه امسال میزان درآمد‌های پایدار بودجه ۱۰۵۴ هزار میلیارد تومان تصویب شده بود، دولت این عدد را برای بودجه ۱۴۰۳ تا ۴۱ درصد افزایش داد و عدد ۱۴۹۵ هزار میلیارد تومان پیشنهاد داده شد. (عمدتا مالیات و تعرفه تجاری). اما رقم‌های مالیاتی ۱۴۰۳ چه تفاوتی با بودجه ۱۴۰۲ دارد.


نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی در لایحه بودجه به شرح زیر است: نسبت به مازاد یک میلیارد و دویست میلیون ریال تا یک میلیارد و ششصد و هشتاد میلیون ریال، ده درصد نسبت به مازاد یک میلیارد و ششصد و هشتاد میلیون ریال تا دو میلیارد و هفتصد و شصت میلیون ریال، پانزده درصد نسبت به مازاد دو میلیارد و هفتصد و شصت میلیون ریال تا چهار میلیارد و هشتاد میلیون ریال، بیست درصد نسبت به مازاد چهار میلیارد و هشتاد میلیون ریال به بالا سی درصد.» بر این اساس درآمد‌های ماهانه ۱۰ میلیون تومان تا ۱۴ میلیون تومان مشمولِ مالیات ۱۰ درصد می‌شوند. در سال جاری نیز سقف معافیت مالیاتی مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون ریال تعیین شده بود.

بر این اساس بررسی رقم‌های مالیاتی نشان می‌دهد عمده افزایش مالیات‌ها از شناسایی مودیان جدید و افزایش پایه‌های مالیاتی است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
0
1
واقعا در کشورهای جنگ زده هم انقدر مالیات از کارگر بدبخت زیر خط فقر نمیگیرند.خجالت بکشید با این ثروت هنگفت ایران دارید چه میکنید؟؟؟؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار