کد خبر: 1200967
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
احیای دریاچه ارومیه آنقدر مهم بود که دولت سیزدهم آن را یکی از اولویت‌های کارهایش معرفی کند.
حوریه ملکی

جوان آنلاین: تلاش برای زنده نگه داشتن دریاچه ارومیه همچنان ادامه دارد و بعد از اجرای طرح‌های قبلی و چشم امید بستن به آسمان که بارانش را دریغ نکند، حالا استاندار آذربایجان غربی در جایگاه دبیرکارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه اعلام کرده که مرحله نهایی طرح انتقال آب‌های مازاد منطقه به پیکره دریاچه با اهتمام دستگاه‌های متولی احتمالاً تا پایان سال خاتمه خواهد یافت.

احیای دریاچه ارومیه آنقدر مهم بود که دولت سیزدهم آن را یکی از اولویت‌های کارهایش معرفی کند.
از همان روز‌های نخست استقرار دولت کارگروه ویژه و ملی برای احیای دریاچه تشکیل و استاندار آذربایجان غربی هم به عنوان دبیر آن معرفی شد. طرح‌های زیادی در این مدت در دستور کار قرار گرفت و تعدادی از آن‌ها هم به مرحله بهره‌برداری رسید تا دریاچه ارومیه همچنان نفس بکشد. بحث انتقال آب از سد‌ها و تصفیه خانه‌ها مهم‌ترین بخش کمک به تأمین آب دریاچه ارومیه است که دبیرکارگروه ملی نجات این دریاچه می‌گوید: «در تلاش هستیم تا مرحله نهایی طرح انتقال آب‌های مازاد منطقه به پیکره دریاچه با اهتمام دستگاه‌های متولی تا پایان سال خاتمه یابد.»
محمدصادق معتمدیان با تأکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه یکی از اولویت‌های زیست محیطی دولت سیزدهم است، می‌افزاید: «وضعیت کنونی دریاچه نتیجه مداخلات انسانی و تغییرات اقلیمی، چون افزایش دما و کاهش بارندگی و ذخایر برفی در منطقه بوده است.»
وی به تشکیل کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و تدوین ۲۶ برنامه برای تثبیت و احیای این دریاچه اشاره و تصریح می‌کند: «متأسفانه توسعه بخش کشاورزی و کشت محصولات پرآب بر، در کاهش آب دریاچه ارومیه دخیل بوده و برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی، ایستگاه‌های فیزیومتری در حوضه این دریاچه احداث شده است. ضمن اینکه کار‌های سخت‌افزاری هم انجام گرفته که در همین راستا فاز نخست انتقال ۶۰۰ میلیون مترمکعب از آب‌های مازاد منطقه از طریق تونل ۳۷کیلومتری به دریاچه ارومیه به بهره‌برداری رسیده است و فاز آخر آن با اهتمام دستگاه‌های متولی احتمالاً تا پایان سال خاتمه خواهد یافت.»
استاندار آذربایجان غربی مدیریت پساب در منطقه را یکی دیگر از برنامه‌های سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه عنوان می‌کند و می‌گوید: «تدابیر لازم برای انتقال ۵۲ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده شهر ارومیه و ۱۷۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده شهر تبریز به دریاچه ارومیه اندیشیده شده و بخشی از آن به بهره‌برداری رسیده است.»
وی به برنامه‌های نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه نیز اشاره کرده و ادامه می‌دهد: «مهم‌ترین برنامه در این حوزه، تغییر الگوی کشت و جایگزین کردن محصولات پرآب بر، چون سیب، چغندر و یونجه با محصولات کم آب بر است.»
معتمدیان همچنین با اشاره به ضرورت مکانیزه کردن اراضی کشاورزی و استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری، تصریح می‌کند: «آذربایجان غربی آماده برقراری ارتباط و همکاری فیمابین تیم‌های مطالعاتی دانشگاه ارومیه با دانشگاه‌های فنلاند درخصوص احیای دریاچه ارومیه است.»
به گفته دبیرکارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، اولویت دولت سیزدهم درخصوص احیای دریاچه اجرای برنامه‌های نرم افزاری با مشارکت مردم است. همچنین کاهش مصرف آب و افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی، نیازمند ترویج، آموزش و اقناع‌سازی مردم درخصوص کشت جایگزین برای احیای دریاچه ارومیه است.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت احیای تالاب‌ها در کنار نجات دریاچه ارومیه می‌گوید: «احیای تالاب‌های استان و مهاجرت پرندگان به منطقه، روز‌های خوبی را برای منطقه و دریاچه ارومیه نوید می‌دهد.»
بر اساس جزئیات نقشه راه احیای دریاچه ارومیه، حقابه سالانه ۱/۳ میلیارد متر مکعبی باید برای این دریاچه از سه استان کشور و همچنین سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه تأمین شود.
در این راستا، استان آذربایجان غربی باید سالانه ۱۵/۱ میلیارد متر مکعب از حقابه دریاچه را تأمین کند. برای آذربایجان شرقی و کردستان نیز به ترتیب ۳۹۴ و ۹۵۱ میلیون متر مکعب آب تعیین شده است. همچنین با اجرای کامل سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه زمینه انتقال ۶۰۵ میلیون متر مکعب آب باید فراهم شود. لازم به ذکر است، ۱۵ رودخانه زولاچای، نازلوچای، روضه چای، شهرچای، باراندوزچای، گدارچای، مهابادچای، سیمینه‌رود، زرینه‌رود، لیلان‌چای، مردق‌چای، صوفی‌چای، قلعه‌چای، آذرشهرچای و آجی چای نیاز محیط‌زیستی دریاچه ارومیه را تأمین می‌کنند.
توجه به آگاهی از حقابه دریاچه و مرور برخی از اقدامات انجام شده خصوصاً در دو سال گذشته می‌تواند شاخص مناسبی جهت امیدواری یا عدم امیدواری به احیای دریاچه ارومیه تلقی شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار