کد خبر: 1202318
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کافی است به اطراف‌مان نگاه کنیم تا افرادی را ببینیم که با کمترین امکانات دست به کار‌های بزرگ و ماندگاری می‌زنند. یکی از آن‌ها کارآفرین بسیجی سلماسی است که توانسته با دستان خالی و بدون حمایت‌های دولتی کارگاهی راه‌اندازی کند که برای حدود ۴۰مددجوی کمیته امداد، سازمان بهزیستی و تعدادی از زندانیان شغل ایجاد کند. 
محمدرضا هادیلو
جوان آنلاین: دیدن بسیجیان و جهادگرانی که با اراده قوی خود در مناطق کم‌برخوردار ایران دست به کار‌های بزرگ زده‌اند، چنان شور و شوقی در وجودتان ایجاد می‌کند که حس می‌کنید از همین امروز باید کاری کرد تا بخشی از محرومیت جامعه رفع شود، درست مثل بسیجی کارآفرین آذربایجان‌غربی که در روستای باغچه‌جیک سلماس توانسته است بدون درخواست کمک از مسئولان دولتی، قدم‌های بزرگی در زمینه تولید محصولات صنعتی، کشاورزی، کارآفرینی و ایجاد اشتغال با اولویت خانواده‌های تحت پوشش نهاد‌های مختلف مثل کمیته امداد و سازمان بهزیستی بردارد. به گفته خودش، تنها سپاه و بسیج هستند که همیشه در کنار آن‌ها قرار دارند و حتی در سخت‌ترین شرایط و بروز اتفاقات ناگوار آن‌ها را تنها نگذاشته‌اند تا بتوانند با تمام قوا به راه خود ادامه دهند. 
 
کافی است به اطراف‌مان نگاه کنیم تا افرادی را ببینیم که با کمترین امکانات دست به کار‌های بزرگ و ماندگاری می‌زنند. یکی از آن‌ها کارآفرین بسیجی سلماسی است که توانسته با دستان خالی و بدون حمایت‌های دولتی کارگاهی راه‌اندازی کند که برای حدود ۴۰مددجوی کمیته امداد، سازمان بهزیستی و تعدادی از زندانیان شغل ایجاد کند. 
این جهادگر به همراه تمام همکاران علاقه‌مند و پرتوانش اقدام به تولید محصولات کشاورزی کرده و این کارشان آنقدر رونق داشته و مورد توجه قرار گرفته که امروز تبدیل به یک الگوی موفق برای سایر مردم روستای باغچه‌جیک شده است. 
کشت کلزا و گندم که برای اولین بار در این منطقه صورت می‌گیرد، نمونه و الگوی بسیار خوبی است که در این حوزه نظر سایر اهالی را به خود جلب و آن‌ها را برای انجام این کار تشویق کرده است. اما این پایان کار و فعالیت‌های این بسیجی نبوده و او علاوه بر اینکه یک کارگاه در‌سازی هم راه‌اندازی کرده، با کمک یک مددجوی کمیته امداد یک کارگاه نان فانتزی نیز باز کرده است و در آنجا چهار مددجوی دیگر به صورت مستقیم به عنوان همکار توانسته‌اند شغلی ثابت و پایدار داشته باشند و چندین نفر هم به صورت غیرمستقیم سر کار رفته‌اند. 
 
 آموزش از ما، اشتغال در شرکت‌ها
احد قربانی متولد سال۱۳۵۵ بوده و امروز به عنوان فرمانده پایگاه و مسئول گروه جهادی محله‌ای در روستای باغچه‌جیک سلماس مشغول فعالیت است. ویژگی این پایگاه و گروه جهادی این است که فعالیت‌های‌شان محدود به روستا نبوده و نه تنها در سطح شهرستان سلماس بلکه حتی در کل استان آذربایجان غربی با نام آن آشنا هستند و می‌توان آثار اقدامات‌شان را دید. قربانی با بیان اینکه بیش از ۱۴سال است با راه‌اندازی کارگاه در‌سازی در منطقه ضمن کارآفرینی برای برخی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی با امضای تفاهمنامه با سازمان زندان‌ها تعدادی از زندانیان را هم برای آموزش و یادگیری کار به این کارگاه کشیده است، می‌گوید: ما سعی کرده ایم طوری پیش برویم که بتوانیم برای افراد درآمدزایی کنیم و بر همین اساس بعد از آموزش‌های لازم، آن‌ها را به واحد‌ها و شرکت‌های دیگر معرفی می‌کنیم تا شغل ثابتی داشته باشند و زندگی خود را تأمین کنند. این کارآفرین بسیجی ادامه می‌دهد: در کارگاه در‌سازی بیش از ۵۰ نفر از مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و زندانیان کار‌های گوناگونی را آموخته و حالا در شرکت‌ها و احد‌های تولیدی مختلف شهرستان مشغول کار شده‌اند و تا زمانی که در کارگاهم باز باشد، این کار را ادامه خواهم داد. وی با بیان اینکه به دلیل از دست دادن والدینم خودم مددجوی کمیته امداد بودم و طعم محرومیت را زیاد چشیده‌ام، می‌گوید: از سال۷۵ با راه‌اندازی کارگاه و ایجاد اشتغال از تحت پوشش کمیته امداد درآمده‌ام و به دلیل سختی و محرومیت‌های زیادی که کشیده بودم، تصمیم گرفتم به مددجویان و مردم نیازمند به صورت بسیجی‌وار کمک کنم و امروز نقشی در رفع محرومیت و کمک به نیازمندان منطقه دارم که خدا را شکر می‌کنم و قدردان کمک‌های بسیج هستم. مسئول گروه جهادی محله‌ای روستای باغچه‌جیک با بیان اینکه به لطف خداوند متعال امروز بسیاری از مردم نیازمند و مددجویان بخش‌های مختلف به جای مراجعه به کمیته امداد یا بهزیستی به پایگاه بسیج و گروه جهادی ما مراجعه می‌کنند، تصریح می‌کند: تلاش می‌کنم هیچ نیازمندی را تا حد توان دست خالی برنگردانم و تا جایی که می‌توانم به او کمک کنم.
 
 هیچ نیازمندی را تنها نمی‌گذاریم
این جهادگرمی‌گوید: «بر مراجعه نیازمندان به بنده به همراه همکارانم در پایگاه و گروه جهادی در روستا‌های اطراف نیز اقدام به شناسایی مردم نیازمند و محروم می‌کنیم و اگر کسی توان مالی نداشته یا بیمار باشد، در حد بضاعت تلاش می‌کنیم مشکلات آن‌ها را برطرف کنیم.» او می‌افزاید: تاکنون بیش از ۲۵در برای خانواده‌هایی که قدرت و توانایی بالایی ندارند ساخته و به صورت رایگان به آن‌ها اهدا کرده‌ایم، ضمن اینکه در کنار پایگاه بسیج و گروه جهادی یک مرکز نیکوکاری راه‌اندازی کرده‌ام و در این مرکز نیز مددجویان و افراد کم‌برخوردار ضمن رفع نیازهای‌شان در مناسبت‌های مختلف از بسته‌های معیشتی و کمک‌درمانی بهره‌مند می‌شوند. وی با بیان اینکه در این مرکز بدون دریافت ریالی هزینه از افرادی که به شغل نیاز دارند، آن‌ها را به مراکز مختلف معرفی می‌کنیم، می‌افزاید: برای شب یلدای پیش رو بیش از ۱۰۰بسته معیشتی تهیه کرده‌ایم که دو تا سه روز مانده به شب یلدا در بین نیازمندان توزیع خواهیم کرد.
قربانی با بیان اینکه تاکنون کمک و حمایتی از نهاد‌های دولتی دریافت نکرده ایم، می‌افزاید: سپاه شهدای استان و بسیج سازندگی تاکنون حمایت‌های خوبی از ما کرده‌اند. چند مدت قبل کارگاه بنده دچار آتش سوزی شد که مسئولان دولتی هیچ حمایتی از ما نکردند، اما در عوض، سپاه با پیش خرید یک ساله «در» کاری کرد که ما توانستیم جلوی بسته شدن کارگاه را بگیریم و باز به مردم محروم و نیازمند منطقه کمک کنیم که باید قدردان آن‌ها باشم و رسماً از سپاه و بسیج تشکر می‌کنم.
این بسیجی کارآفرین با اشاره به بازدید اخیر مسئولان دولتی از کارگاهش می‌گوید: در این بازدید تنها کمکی که خواستند بکنند اعطای وام با سود ۲۳درصد در مدت‌زمان بازپرداخت اندک بود که قبول نکردیم چراکه این کارگاه با توجه به تفاهم‌نامه‌های امضا شده و نیز نیت خودم و همکارانم برای کمک به مردم نیازمند و مددجویان فعالیت می‌کند. با دریافت این تسهیلات نه تنها توان پرداخت تسهیلات را نخواهیم داشت بلکه دیگر نمی‌توانیم به مردم کمک کنیم.
 
 گرایش روستاییان به کشت گندم و کلزا
فرمانده پایگاه روستای باغچه‌جیک با بیان اینکه فعالیت‌های جهادی و بسیجی‌ام تنها محدود به کارگاه درسازی، مرکز نیکوکاری، پایگاه بسیج و گروه جهادی محله‌ای‌ام نمی‌شود، می‌گوید: با کمک و همراهی یک مددجوی کمیته امداد که حرفه تولید نان فانتزی را بلد بود، اقدام به راه‌اندازی یک کارگاه در این رابطه کرده‌ایم که علاوه بر من و خود این مددجو چهار نفر دیگر در دو شیفت صبح و بعد از ظهر در آنجا مشغول کار شده‌اند. این بسیجی کارآفرین با اشاره به فعالیت‌های کشاورزی‌اش هم می‌گوید: مردم روستا از کشت گندم و کلزا به دلیل عدم کشت این محصول در روستا واهمه داشتند. برای کمک به مردم این منطقه که جزو روستا‌های محروم به شمار می‌رود، برای اولین بار به تنهایی در قالب طرح کشاورزی اقدام به کشت ۱۰هکتار کلزا و پنج هکتار گندم کردم. با توجه به محصول‌دهی خوب مردم راغب شده‌اند از سال آینده شروع به کشت این محصولات کنند که ضمن درآمدزایی برای آنها، کمک شایانی برای فعالیت سایر مردم روستا خواهد شد. بی‌شک این جهادگر بی‌ادعا نمونه‌ای از بسیجیانی است که معتقد است با فعالیت‌های جهادی و بسیجی می‌توان محرومیت را در جامعه ریشه‌کن کرد و برای رسیدن به این هدف فقط باید اراده و عزمی قوی داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار