جوان آنلاین: بنا بر اعلام شورای صنفی نمایش از امروز چهار فیلم «ویلای ساحلی»، «ضد»، «ورود و خروج ممنوع» و «مسافری از گانورا» اکران عمومی میشوند. همچنین قرارداد سرگروهی فیلم «پالایشگاه» نیز ثبت شده و در کنار چهار فیلم دیگر روی پرده خواهد رفت. اگرچه سینمای کشورمان طی چند سال اخیر عجیبترین اتفاقات و شرایط را تجربه کرده است، اما به نظر میرسد به لطف تنوع ژانر آثار جدید و ترغیب طیفهای مختلفی از مخاطب و سلایق گوناگون، همچنان میتوانیم به گرم ماندن تنور گیشه سینماها با نقشآفرینی آثار جدید امیدوار باشیم.
روز یکشنبه هفته جاری، بیست و نهمین جلسه شورای صنفی نمایش در سازمان سینمایی تشکیل شد و پس از بررسی درخواستها و موارد مطرح شده، قرارداد سرگروهی پنج فیلم ثبت و اعلام شد. براساس این مصوبه، فیلم سینمایی «ویلای ساحلی» به کارگردانی کیانوش عیاری و تهیهکنندگی رضا رخشان با سرگروهی پردیس ایرانمال، فیلم سینمایی «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی به سرگروهی پردیس ملت، فیلم سینمایی «ورود و خروج ممنوع» به کارگردانی امید آقایی و تهیهکنندگی مرتضی شایسته با سرگروهی پردیس آزادی، انیمیشن سینمایی «مسافری از گانورا» به کارگردانی سیداحمد علمدار و تهیهکنندگی سیدمحمدحسین علمدار به سرگروهی پردیس هویزه مشهد و همچنین فیلم سینمایی «پالایشگاه» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیهکنندگی سعید سعدی به سرگروهی پردیس مگامال اکران میشوند. همه این آثار به جز فیلم پالایشگاه از صبح امروز (چهارشنبه) اکرانشان آغاز میشود.
ترکیب فیلمها و ژانرهای متنوع آنها به دلیل حق انتخابی که برای مخاطب ایجاد میکند، احتمالاً روند نسبی خوب فروش گیشهها را تداوم میبخشد و میتواند جان تازهای به سینمای کشورمان ببخشد. سینمایی که طی سه، چهار سال اخیر عجیبترین و یکی از پربسامدترین روزهای خودش را تجربه کرد.
عبور سینما از روزهای کرونایی
شیوع ویروس کرونا در ماههای انتهایی سال ۹۸ تا اواسط بهار سال ۱۴۰۰ باعث شد سینما به معنای عام آن که از تولید تا اکران و نمایش را در خود جای میدهد، لطمات شدیدی ببیند. بروز فتنه سال گذشته نیز به این موضوع دامن زد، اما امسال اکران و فروش قابل توجه آثاری مانند «فسیل» و انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» رونق خوبی به سینما داد.
صاحبان آثاری که پیش از شیوع کرونا تولید شده بودند از یکسو به گمان اینکه ممکن است این بیماری به زودی مهار یا کنترل شود و از سوی دیگر به دلیل قطعی بودن عدم بازگشت سرمایه و شکست در اکران مایل به اکران آثارشان نبودند. این شرایط غیرقابل پیشبینی باعث شد بخش زیادی از فعالیتهای فرهنگی و هنری به محاق برود و کارشناسان و ناظران افق روشنی برای رهایی زودهنگام از این شرایط متصور نباشند.
سرانجام و در ماههای ابتدایی سال ۱۴۰۰ و فروکش کردن کرونا برخی فیلمسازان با پذیرش ریسک احتمالی فروش اقدام به خطشکنی کردند. فیلم «دینامیت» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی اولین اثری بود که در فضای ویروس زده سینما وارد شد و اصطلاحاً چراغ اول را روشن کرد.
اقبال خوب مخاطبان به اکران این فیلم کمدی بعد از پشت سر گذاشتن کرونا گویای این نکته بود که جامعه بیشتر از گذشته مشتاق عبور از این بحران است. پس از باز شدن مسیر اکران عوالم هنری دیگر از جمله هنرهای نمایشی، موسیقی و حتی برپایی جشنوارهها بار دیگر رونق گرفتند.
خنجر زدن سلبریتیها به سینما
سینما و سینماگران با پشت سر گذاشتن این دوران خاص که اتفاقاً با جابهجایی دولت و بر سرکار آمدن مدیران جدید هم همراه بود، به عادی شدن اوضاع امیدوارتر شده بودند که در اواسط سال گذشته فتنه زن، زندگی، آزادی به راه افتاد. در حالی که سینما و تولیداتش در مسیر تازه کردن نفس و آماده شدن برای دورهای جدید خودشان را آماده میکردند، اغتشاشات در کمال ناباوری کوس مرگ سینما را نواخت و از پشت به سینما خنجر زدند.
سینما در جریان بروز فتنه برعکس دوران کرونا، آسیبهای بیشتری دید و آنچه این مسئله را غمانگیزتر میکرد، این بود که همان کسانی که چشمانشان را روی اوضاع و احوال هنر و فرهنگ کشور بسته بودند که اصطلاحاً خودشان جزو شاخها و سلبریتیهای آن محسوب میشدند با اصرار بر جهل مرکبی که عامدانه به ترویج آن میپرداختند، ضرباتی سختتر و مهلکتر از ویروس کرونا بر پیکره سینما وارد کردند، صدماتی که هنوز هم بخشهایی از آن بهطور کامل التیام نیافته است.
با این همه، همانطور که بدترین روزهای جهان در ایام شیوع ویروس کرونا سپری شد و به تاریخ پیوست، شعلههای این فتنه نیز دوام زیادی نیافت و تب تند و آتشین آن خیلی زودتر از آنچه برخی سلبریتیها تصورش را میکردند، به عرق نشست و خاموش شد. از آنجایی که زنده بودن و زایش در ذات سینما نهفته است، عرصه هنر هفتم مجدداً شروع به ترمیم بخشهای عفونی شده پیکرش کرد و با ازاله کردن آنها به روزهای پویایی تولید و اکران بازگشت.
بهبود سینما بعد از خیانت خودیها!
برپایی پررونق جشنوارههایی مثل جشنواره سینماحقیقت، فیلم فجر و فیلم کوتاه تهران در کنار جشنوارههای فرهنگی و هنری دیگر همگی از بازگشت رونق مجدد و پشت سر گذاشتن راهی پرپیچ وخم خبر میدادند. اگرچه حوزههایی مثل موسیقی در طول این مدت اجازه سمپاشی و تشنجآفرینی را به برخی افراد فرصتطلب نداد و با برگزاری کنسرتها و برنامههای موسیقایی به مسیرش ادامه داد، اما سینما و سینماگران خیلی زودتر از دوران بحرانی کرونا به مدار تولید آثار بازگشتند. شاهد مثال آن هم فروش قابلاعتنای انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» و همچنین فیلم کمدی «فسیل» با جابهجا کردن برخی رکوردهای تاریخ سینماست.
امروز و همزمان با شروع فصل تازهای از اکران آثار سینمایی، بسیاری از منتقدان و ناظران معتقدند که مسیر رونق گیشهها و حضور مخاطبان مشتاق در سالنهای سینما ادامه پیدا میکند و این نشاندهنده زنده بودن سینماست، نه مرگ و نابودی آن.