کد خبر: 1203849
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
علی رغم موافقت روز گذشته کمیسیون تلفیق بودجه، نمایندگان مجلس امروز با کلیات بودجه ۱۴۰۳ موافقت نکردند. این لایحه با ۹۱ رأی موافق، ۱۲۷ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر تصویب نشد. عمده دلایل مخالفان نگرانی از کسری بودجه، فشار مالیاتی، ناهمخوانی افزایش دستمزد‌ها با تورم  و متناسب نبودن حقوق بازنشستگان بود.

جوان آنلاین: ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور روز سه‌شنبه (۱۴ آذر ماه) با حضور در جلسه علنی، لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را تقدیم مجلس کرد و به دفاع از لایحه پرداخت پس از آن هیئت رئیسه لایحه بودجه را به کمیسیون تلفیق ارجاع کرد که اعضای کمسیون به مدت ۵ روز با دعوت از وزرا و مسئولان دولتی لایحه بودجه را مورد ارزیابی قرار داده و گزارش خود را جهت بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه کرد. گزارش کمیسیون تلفیق امروز در صحن علنی مجلس قرائت و در نهایت مورد تصویب قرار نگرفت. بر این اساس دولت فرصت دارد ظرف ۷ روز اصلاحات مدنظر را انجام دهد.


مخالفان چه گفتند؟

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس با اشاره به اهمیت  بودجه ۱۴۰۳ گفت: ما باید بودجه سال آینده را به عنوان سال اول برنامه هفتم محکم و دقیق به سرانجام برسانیم.

وی در ادامه تصریح کرد: این لایحه کسری قابل توجهی دارد و در این بودجه پیش بینی حقوق بازنشستگان صورت نگرفته است که آن هم به کسری اضافه می‌شود.

سیدناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان  نیز  گفت: درآمد‌های غیر واقعی در مقابل هزینه‌های واقعی باعث شده است که فشار سنگینی بر مردم وارد شود افزایش ۵۰ درصدی مالیات و افزایش کمتر از ۲۰ درصد حقوق با توجه به تورم ۴۰ درصدی باعث خواهد شد که نارضایتی در مردم ایجاد شود.

وی  گفت: همچنین در خصوص بحث دلار نیز با توجه به  تفاوت قیمتی که در بازار وجود دارد، ایجاد فساد خواهد کرد. همچنین در خصوص رتبه‌بندی معلمان و پاداش پایان خدمت آن‌ها منبع کافی دیده نشده است.

سیدسلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس نیز گفت: رشد ۴۹ درصدی مالیات در یک سال برای کشور بسیار بالا است، اگر این میزان از رشد به فرار‌های مالیاتی اختصاص یابد، اتفاقا کار خوبی هم خواهد بود، اما ۵۵ درصد مالیات‌ها به کالا‌ها و خدمات اختصاص پیدا می‌کند که به معنای افزایش تورم است.

مهدی عسگری، نماینده مردم کرج در مجلس هم  با بیان اینکه دولت باید نسبت به کلی وضعیت اقتصادی پاسخگو باشد، از الگوی اقتصاد سرمایه داری، نابسامانی حوزه ارزی و اقتصاد دلاری و عملکرد مخرب بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی به عنوان موارد مغفول مانده در لایحه بودجه ۱۴۰۳ یاد کرد.

محمدرضا صباغیان، نماینده مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه نیز با بیان اینکه دولت به جای پرداختن به مشکلات اساسی کشور که نیازمند جراحی است صرفا اصلاح شاخ و برگ‌ها را مدنظر قرار داده است، گفت: افزایش ۱۸ درصدی حقوق‌ها با توجه به تورم ۵۰ درصدی بی عدالتی محض است.


موافقان چه گفتند؟

اما احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس از نحوه تعیین منابع و حرکت از سمت منابع به مصارف به عنوان نقاط مثبت لایحه بودجه یاد کرد که در سال ۱۴۰۳ باعث اداره صحیح کشور خواهد شد.

سیدرضا تقوی، نماینده مردم تهران در مجلس هم گفت که بودجه بر اساس واقعیت‌ها تدوین شده است. وی افزود:  افزایش ۱۰۰ همتی یارانه معیشتی نشان می‌دهد تدوین‌کنندگان بودجه و دولت دغدغه معیشت مردم را دارند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه این لایحه ۱۵ درصد وابستگی به درآمد‌های نفتی را کاهش داده است، اضافه کرد: موضوع معیشت نیز در لایحه مورد توجه قرار گرفته، در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۶۰ همت برای معیشت مردم در نظر گرفته شد و در سال ۱۴۰۳، ۱۰۰ همت این رقم افزایش پیدا کرده که مشخص است دولت با تدوین‌کنندگان لایحه دغدغه معیشت مردم را دارد.

سیدشمس الدین حسینی، نماینده مردم تنکابن در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان نماینده موافق گفت: برخی مخالفان عنوان می‌کنند که مصارف را دولت ارائه نکرده با رد کلیات نمی‌توان انتظار داشت که مصارف ارائه شود پس ما بایستی در چارچوب آنچه در آئین نامه داخلی است رسیدگی‌های خود را انجام دهیم که بنده ندیدم مخالفان احکام را مورد نقد قرار دهند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با طرح این سوال که برخی انتظار دارند درآمد‌های نفتی خود را افزایش دهند، گفت: تلاش دولت در حوزه درآمد‌های مالیاتی نیز این است که از طریق افزایش پوشش مالیاتی درآمد خود را افزایش دهد فقط یک مورد افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده است که این مسئله در رسیدگی جزئیات قابل اصلاح است.

علی بابائی کارنامی، نماینده مردم ساری هم کاهش کسری تراز عملیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ را نکته مثبت بودجه سال آینده دانست.

روح الله عباس پور، نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس گفت: علیرغم اینکه مخالفان معتقدند که این بودجه تورم زا است باید بگویم که بودجه ۱۴۰۳ بودجه ضد تورمی است، زیرا منابع و مصارف در آن واقع بینانه پیش بینی شده است.

از سال ۱۳۹۲ تا به امروز یک هزار و ۶۳ همت اوراق به فروش رفته و برای سال آینده دولت مکلف است ۲۲۵ همت اوراقی را که قبلا فروخته شده پرداخت کند. این مساله بار سنگینی به لحاظ تعهدات بر دوش دولت گذاشته و بیم آن می‌رود تا بودجه سال آینده نیز با کسری قابل توجه رو به رو شود.  باید دید در ادامه دولت چه تغییراتی در این لایحه ایجاد خواهد کرد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
0
0
خوب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار