کد خبر: 1205882
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
کاهش انتظارات تورمی از طرفی و از سوی دیگر ثبات نرخ ارز موجب شده تا میل حقیقی‌ها برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه کمرنگ شود.
نرگس گودرزی

جوان آنلاین: شاخص بورس در سال جاری شرایط متفاوتی را از سر گذراند. اما نمای کلی بازار نمایی پراز ابهام و تردید بود. در شرایطی که شاخص بورس رشد توفانی خود را در ابتدای سال آغاز کرد و شاخص به ۲ و میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رسید، اما این روند ادامه دار نبود و در تابستان سال جاری، شاخص بیش از ۲ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. با این حال در پاییز این روند تحت تزریق حمایت‌های روانی تغییر یافت و شاخص با رشد تقریبا ۶ درصدی رو به رو شد.

اما همان گونه که در ابتدای یادداشت نیز گفته شد، این رشد زیر سایه ابهامات ادامه داشت و در مجموع نقدینگی قابل توجهی جذب بازار نشد. هم اکنون نیز که در چهارمین فصل سال قرار داریم شاخص بازار سرمایه تمایلی به رشد از خود نشان نمی‌دهد. در معاملات امروز ۳ دی ماه نیز شاخص بورس با ریزش حدود ۲۵۰۰ واحدی رو به رو شد که نشان می‌دهد دلایل محکمی برای رشد بورس وجود ندارد.

کاهش انتظارات تورمی از طرفی و از سوی دیگر ثبات نرخ ارز موجب شده تا میل حقیقی‌ها برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه کمرنگ شود. واقعیت آن است که انتظارات تورمی عامل مهمی برای ترغیب در سرمایه گذاری است. در این شرایط سرمایه گذار برای تقاضا عجول و عرضه کننده تمایل چندانی به فروش ندارد. از این رو در شرایط تورم رونق چشمگیری را در بازار‌ها شاهد هستیم؛ وضعیتی که در سال ۹۹ شاهد آن بودیم. از همین رو بازار سرمایه نیز همانند بازار‌های موازی خود به دلیل کاهش انتظارات تورمی در رکود به سر می‌برد.

بررسی وضعیت بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن خود گواه همین مساله است. از طرفی دیگر در زمینه تجدید ارزیابی‌ها نیز می‌توان گفت که پارامتری مانند تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های بورسی، تا زمانیکه اجرایی نشود، نمی‌تواند کلیت بازار را با رشد ادامه دار همراه کند. همچنین از ناحیه نرخ ارز و قیمت کامودیتی‌ها نیز محرک چندانی برای رشد بورس وجود ندارد. اکنون و با ورود به چهارمین فصل سال شاخص در پایین‌ترین سطح کانال یعنی ۲.۱ میلیون واحد سقوط کرده و با گذشت ۹ ماه از سال کمبود نقدینگی یکی از معضلات اصلی و مباحث چالش برانگیز در این بازار است و حتی هدایت‌های دستوری هم برنگ برنده‌ای در این بازار ایجاد نکرد.

با ورود به فصل زمستان اهالی بازار سرمایه نسبت به ورود بورس به فاز‌رونق با ابهام دست و پنجه نرم می‌کنند، به ویژه اینکه برخی از صنایع بورسی همواره در زمستان با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند و علاوه‌بر ریسک‌های موجود یک ریسک بزرگ دیگر را از جمله کمبود انرژی به خصوص گاز در پیش دارند. از همین رو رشد ادامه دار بورس در گرو تغییر محرک‌ها است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار