کد خبر: 1207679
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
دوره گذشته جشنواره به معارف و سیره امام رئوف و ارادت هنرمندان به ساخت قدسی امام رضا (ع) پرداخته بود، اما امسال به تولی و تبری برای نفی هر آنچه غیرخدا و طاغوت است، می‌پردازیم. سرلوحه گرافیک رضوی برگرفته از ابعاد سیاسی زندگی امام هشتم است که عمده مأموریت ائمه نیز مبارزه با طاغوت بوده است
سیدمرتضی ذاکر

جوان آنلاین: دبیران بخش هنر‌های تجسمی جشنواره هنری امام‌رضا (ع) از اختصاص جایزه بزرگ بخش گرافیک این جشنواره به اثری مرتبط با مبارزان فلسطینی، ایجاد طراوت و تازگی و همچنین تغییر در فرم‌های تکراری خوشنویسی این رویداد بین‌المللی خبر دادند.
مسعود نجابتی، دبیر نهمین جشنواره ملی گرافیک رضوی در نشست خبری این رویداد که ذیل بخش هنر‌های تجسمی بیست و یکمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) در بخش‌های گرافیک، عکس و خوشنویسی برگزار می‌شود، گفت: تمام سعی ما در شورای هنری بخش گرافیک برای این بود که در این بخش طراوت و تازگی را در موضوع و قالب حفظ کنیم، چون مخاطب دیگر تکرار را نمی‌پذیرد و بخشی از رکود موجود در گرافیک از همین تکرار نشئت می‌گیرد. در دوره گذشته جشنواره رضوی، بخش گرافیک تغییرات خوبی را تجربه کرد که این تکرار و رکود را کمی به عقب راند و حتی برای اولین بار، بخش طنز ترسیمی و پوستر به گرافیک جشنواره رضوی اضافه شد، اما امسال هم در این بخش تغییراتی در موضوع و محتوا داریم.
وی بیان کرد: دوره گذشته جشنواره به معارف و سیره امام رئوف و ارادت هنرمندان به ساخت قدسی امام رضا (ع) پرداخته بود، اما امسال به تولی و تبری برای نفی هر آنچه غیرخدا و طاغوت است، می‌پردازیم. سرلوحه گرافیک رضوی برگرفته از ابعاد سیاسی زندگی امام هشتم است که عمده مأموریت ائمه نیز مبارزه با طاغوت بوده است. ما این موضوع را اساس کار بخش گرافیک جشنواره قرار دادیم، چراکه وظیفه هر مسلمانی است که با طاغوت درون و بیرون که مصادیق مختلف دارد، مبارزه کند.
به گفته نجابتی، مصادیق مبارزه با طاغوت نیز به «مبارزه با طاغوت درون و جهاد اکبر»، «مبارزه با طاغوت بیرونی»، «مبارزه با ناهنجاری اجتماعی و اخلاقی»، «مبارزه با بی‌عدالتی و مفاسد اقتصادی» و «مبارزه با تفرقه و اختلاف» تقسیم می‌شود. بحث وحدت از مهم‌ترین مسائل است، چراکه عمده تلاش دشمن برهم زدن وحدت بوده است. وی اظهار کرد: جایزه بزرگ امسال بخش گرافیک را به اثری مرتبط با مبارزان فلسطینی اختصاص دادیم که در این حوزه کاری مختص جشنواره انجام شود. طبق اعلام در فراخوان از کار‌هایی که قبلاً دیده شده‌اند برای حضور در جشنواره استقبال نمی‌کنیم و اعتقاد داریم اثر برای جشنواره رضوی باید تولیدی و مختص به جشنواره باشد و این مهم‌ترین شاخصه جشنواره رضوی است.
نجابتی درباره قالب‌های بخش گرافیک جشنواره نیز توضیح داد: در بخش قالب‌ها از پوستر فاصله گرفتیم و به سمت گرافیک آمدیم، اما محدودش نکردیم. منظورمان ارتباط تصویری است که هر اثر تجسمی بتواند روایتی داشته باشد، پیامی منتقل کند و اساس کارش ایده باشد، این‌ها مدنظر ماست. در تمامی شاخه‌های تجسمی ارتباط تصویری و دیزاین مورد نظر است. در واقع «قالب»، معیار انتخاب ما نیست و هر ایده جدیدی در این موضوعات خلق شود مدنظر ماست، حتی نگارگران نیز اگر ایده‌ای داشته باشند می‌توانند اثر بفرستند، چراکه تکنیک برای ما مهم نیست و خلق ایده مهم است. در هر پنج موضوع بخش گرافیک، سه جایزه داریم. همچنین جایزه بزرگ را به موضوع فلسطین اختصاص دادیم.
رسول اولیازاده، دبیر بخش عکس جشنواره رضوی نیز به عنوان سخنران بعدی نشست گفت: امروز وقتی تصویری را ثبت می‌کنیم، ولو تصویر خانوادگی باشد، ۱۰۰ سال آینده روی آن قضاوت خواهد شد و ممکن است روانشناسان و جامعه‌شناسان به این عکس مراجعه کنند و آن را مورد بررسی قرار دهند. بنابراین هر عکسی که می‌گیریم یک سند اجتماعی، تاریخی و فرهنگی است. برای مثال اگر بخواهیم درباره ادوار مختلف تاریخی کاری انجام دهیم، اولین کار رجوع به این تصاویر و اسناد است، به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه بخش عکس جشنواره رضوی دو بخش حرفه‌ای و آماتور دارد، بیان کرد: برای اینکه به حدی برسیم تا آثار هنرمندان به‌روز باشد، بازه زمانی را در نظر گرفتیم که طبق آن، عکس‌ها باید در سال ۱۴۰۲ ثبت شده باشند.
اولیازاده همچنین از برگزاری کارگاه‌هایی به مثابه کلاس‌های توجیهی برای هنرمندان عکاس خبر داد و افزود: در جریان این کارگاه‌ها، عکاسان با موضوع و ماجرا آشنا می‌شوند و شناختی مختصر درباره عکاسی از مکان‌های متبرکه و ویژگی‌های آن پیدا می‌کنند. کارگاه‌ها در چهار مکان متبرکه در تهران؛ آستان مقدس عبدالعظیم حسنی (ع)، در قم؛ حرم کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س)، در شیراز؛ حرم احمد‌بن‌موسی (ع) و در مشهد؛ حرم رضوی برگزار خواهند شد.

تغییر فرم در خوشنویسی رضوی
مهدی بابایی، دبیر بخش خوشنویسی جشنواره رضوی نیز در ادامه این نشست خبری گفت: یکی از مهم‌ترین ضعف‌های ما در امر تبلیغ را جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) می‌تواند جبران کند. خوشنویسی در بستر معارف الهی رشد و نمو پیدا کرده و روزافزون شده است و این مهم در مسیری بسیار سخت قرار دارد، اما خوشنویسی نجیبانه و با حفظ اصالت و رسالت این مأموریت خود را انجام داده است. جشنواره رضوی اتفاقی است که به سهولت نمی‌توان از آن گذشت و باید تلاش کنیم این جریان بهتر شود. در هر صورت بعد از اختتامیه جشنواره رضوی باید گروه‌های اندیشه‌ورزی رصد کنند تا اوضاع را برای رویداد بعدی بهبود دهند. وی در ادامه با تأکید بر اینکه تلاش کردیم از افرادی که در ادوار مختلف به عنوان داور حضور داشتند و مثمرثمر بودند استفاده کنیم، افزود: در تدوین فراخوان سعی کردیم شرایط کمی متفاوت شود که تغییر فرم‌های تکراری از جمله مهم‌ترین آنهاست. در قالب‌هایی که اعلام شده یک کارگروه اجرایی تعیین شد تا بسته فرهنگی هنری و قابل ارائه به مخاطبان تولید شود.
بابایی با اشاره به فراهم کردن بسته‌های پیشنهادی برای خوشنویسی و بهره‌گیری از شعر رضوی گفت: برای سهولت کار خوشنویسان و همچنین عبور از تکرارها، خواهش کردیم از کتاب‌های حاصل در بخش شعر رضوی اشعار مناسب و خوبی گلچین شود تا در قالب بسته پیشنهادی به هنرمندان ارائه شود. همچنین علاقه‌مندی ما در قالب «کتابت» بیشتر است و اگر هنرمندان در خطوط مختلف به کتابت توجه کنند بیشتر مدنظر قرار می‌گیرد. وی افزود: بخش خوشنویسی جشنواره رضوی در پنج گرایش «نستعلیق»، «شکسته نستعلیق»، «نسخ»، «ثلث» و «اقلام سته؛ شامل محقق، ریحان، ثلث، نسخ، توقیع، رقاع» آثار را پذیراست. همچنین کارگاه‌های ارتقا و رشد در خوشنویسی، ۲۰ و ۲۱ دی‌ماه در شبستان حضرت زهرا (س) در حرم حضرت معصومه (س) برگزار خواهد شد.
دبیر بخش خوشنویسی جشنواره رضوی همچنین در پایان خاطرنشان کرد: پس از ۱۹ سال برگزاری بخش خوشنویسی جشنواره رضوی باید آرشیوی مناسب و تلفیقی از برگزیدگان گردآوری و منتشر شود. همچنین باید در بخش بین‌الملل فضایی فراهم شود تا از عاشقان حضرت رضا (ع) به صورت غیررقابتی و اساتید مدعو آثاری را دریافت کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار