کد خبر: 1208587
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
ساخت مسکن رؤیایی بود که در گرانی زمین برای خیلی‌ها رنگ باخته بود، اما طرح ابلاغی دولت با سهم سالانه ساخت، نوید روزی را داد که این بار قفل در‌های منازل نوساز با دستان مردمان هر استان باز شود. سهم استان کهگیلویه و بویراحمد در طرح نهضت ملی مسکن طی چهار سال ۴۸ هزار واحد است، اما بروکراسی‌های اداری، موانع و کمبود زمین در برخی شهرستان‌ها، سرعت کار را از طرح نهضت ملی مسکن گرفت.
پژمان امیدی

جوان آنلاین: رؤیای خانه‌دار شدن طی سال‌های گذشته با تورم روزافزون برای بخش زیادی از بدنه جامعه به سمت سخت‌تر شدن حرکت کرد. سقف‌هایی که بلندای گرانی آن‌ها از وسع جیب خیلی‌ها فراتر رفت تا امید‌ها برای مالکیت یک خانه کمرنگ و کمرنگ‌تر شود. از سویی، کارکرد‌های تسهیلی طرح‌های دولت‌ها، امید را آنگونه که باید در رگ‌های ساخت و ساز‌ها جاری نکرد و نهایتاً با روی کار آمدن دولت سیزدهم، نهضت ملی مسکن روزنه‌هایی از امید را میان مردم ایجاد کرد. با این حال بعد از گذشت دو سال هنوز کهگیلویه و بویراحمدی‌ها نتوانسته‌اند طرح را بر اساس زمان بندی پیش ببرند و انتقاد استاندار سندی بر این ادعاست.

ساخت مسکن رؤیایی بود که در گرانی زمین برای خیلی‌ها رنگ باخته بود، اما طرح ابلاغی دولت با سهم سالانه ساخت، نوید روزی را داد که این بار قفل در‌های منازل نوساز با دستان مردمان هر استان باز شود. سهم استان کهگیلویه و بویراحمد در طرح نهضت ملی مسکن طی چهار سال ۴۸ هزار واحد است، اما بروکراسی‌های اداری، موانع و کمبود زمین در برخی شهرستان‌ها، سرعت کار را از طرح نهضت ملی مسکن گرفت.
با وجود تأکید رئیس‌جمهوری بر سرعت بخشی به فرایند‌های اجرایی و عملیاتی، کهگیلویه و بویراحمد از چرخه تعهدات نهضت ملی مسکن عقب مانده است. عدم شفاف‌سازی دستگاه‌ها برای اعلام زمین‌های قابل ارائه به طرح نهضت ملی مسکن انتقاد شدید استاندار کهگیلویه و بویراحمد را در پی داشته که در این باره گفته است در برخی از نقاط استان برای تأمین زمین طرح نهضت ملی مسکن محدودیت داریم.
سیدعلی احمدزاده با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن در نقاط مختلف استان کلید خورده است، اما باید بر سرعت و هم افزایی‌ها برای اجرای آن افزوده شود، گفت: «باید تعهدات ساخت مسکن در قالب این طرح ملی اجرایی شود. در شهر یاسوج مشکل کمبود زمین داریم.»
وی بر تحقق زیرساخت‌های خدماتی در شهرستان‌ها تأکید کرد و افزود: «ضعف دسترسی سایت‌ها به خدمات آب، برق و گاز باید از سوی متولیان برطرف شود.» استاندار همکاری همه جانبه دستگاه‌ها و بخش‌های متولی در اجرا را ضروری دانست و بیان کرد: «راه و شهرسازی باید تعهدات لازم را عملیاتی کند. بر همین اساس دیدار‌هایی در سطح کشور برای تسهیل در اجرای طرح نهضت ملی مسکن داشته‌ایم و دستگاه‌ها باید زمین‌های مازاد را در اختیار طرح می‌گذاشتند که جهاد کشاورزی عملکرد مناسبی در این راستا داشت.»
به گفته این مسئول، اگر دستگاهی زمینی با شرایط واگذاری به طرح نهضت ملی مسکن داشته و اعلام نکرده است، برخورد خواهیم کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد از عملکرد بانک‌ها در انجام تعهدات نهضت ملی مسکن انتقاد کرد و گفت: «از عملکرد بانک‌ها در این محور راضی نیستیم و باید بخشنامه‌های بانک مرکزی محقق و در اجرای طرح به شکل بهتری عمل شود. فقط با همکاری و هم افزایی می‌توان تعهدات کامل را اجرایی کرد تا ضعف و مشکلات سایت‌ها برطرف شود.»

دهه فجر اخبار خوبی در راه است
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه معارضات نهضت ملی مسکن حل می‌شود، گفت: «پروژه نهضت ملی مسکن در شهرستان‌ها غیر از مناطق با مشکل تأمین زمین فعال است.»
زبیر موسوی افزود: «دو پروژه هزار و ۱٠ واحدی در دهدشت و ۲۸۸واحدی در گچساران پیشرفت فیزیکی خوبی دارند و پروژه ۲۸۸ واحدی نهضت ملی مسکن دهدشت در دهه فجر تقدیم مردم عزیز شهرستان گچساران می‌شود.» وی با بیان اینکه در برخی شهرستان‌ها مشکلاتی وجود دارد، گفت: «جلساتی پیرامون خدمات دهی آب، برق و گاز در شهرستان‌های دارای مشکل برگزار شده است. پروژه ۲۸۸ واحدی نهضت ملی مسکن گچساران با مدیریت شکل گرفته به ۸۸درصد پیشرفت رسیده است.»
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با بیان اینکه برخی پروژه‌های نهضت ملی مسکن معارضاتی دارد، افزود: «جلساتی با حضور راه و شهرسازی برای رفع معارضات برگزار شده است.»
در روز‌هایی که خانه‌های بساز و بفروش‌ها در شکل انبوه نیز گران‌تر از جیب مردم است، طرح نهضت ملی مسکن می‌تواند رؤیای خانه‌دار شدن مردم را پررنگ‌تر کند و با هم افزایی دستگاه‌ها به فرجام برساند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار