کد خبر: 1208743
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
با اعلام رسانه‌ها درخصوص تجدیدنظر بایدن برای حمایت از اوکراین، وضعیت این کشور روبه وخامت رفته و نیرو‌های نظامی کی یف انگیزه‌ای برای جنگ ندارند.

اختصاصی جوان آنلاین، در حالی که دولت آمریکا می‌تواند از اختیارات ریاست جمهوری برای استفاده از سلاح‌های ذخایر این کشور و ارسال فوری آن به اوکراین استفاده کند مقامات این کشور تصمیم گرفته‌اند از این اختیارات چشم پوشی کنند، زیرا نمایندگان کنگره کمک‌های بیشتر را تصویب نکرده‌اند. آمریکا ۲۵۰ میلیون دلار بسته کمک را در اواخر سال گذشته میلادی به اوکراین ارسال کرد که به گفته مقامات، احتمالا به‌دلیل کمبود بودجه آخرین بسته کمک این کشور است.
در این بین، مقام ارشد امور بودجه دولت جو بایدن درباره محدودیت زمانی قانونگذاران آمریکایی برای تامین کمک به اوکراین هشدار داد و وضعیت چنین کمک‌هایی را با توجه به ارتباط آن با دیگر موضوعات از جمله توافق بر سر مسائل مهاجرتی، وخیم خواند.
شالاندا یانگ، مدیر دفتر مدیریت و بودجه آمریکا به تأثیر فقدان کمک اضافی آمریکا به اوکراین جدا از تقویت قابلیت‌های نظامی آن پرداخت و گفت کی‌یف با این کمک‌ها می‌تواند به کارمندان دولتی خود پول بدهد تا اطمینان حاصل شود که دولت اوکراین می‌تواند در میان حملات رگباری روسیه به کار خود ادامه دهد.
وی ضمن هشدار درباره وخامت اوضاع و عدم اطمینان لازم خاطرنشان کرد بایدن ماه سپتامبر از کنگره درخواست کمک جدید به اوکراین را کرد.
یکی از رویداد‌های قابل تامل، در روز‌های گذشته، تغییر قابل توجه رویکرد دولت بایدن بوده است. دولت بایدن که از ابتدای جنگ اوکراین تاکنون، میلیارد‌ها دلار کمک مالی و تسلیحاتی را به اوکراینی‌ها اعطا کرده، به تازگی در موضع گیری تاکید کرده که "تا جایی که بتواند"، به حمایت از اوکراینی‌ها می‌پردازد.
نکته مهم این است که دولت بایدن پیشتر تاکید داشت که "تا هر زمان جنگ اوکراین ادامه پیدا کند"، حمایت‌های آمریکا از اوکراین نیز برقرار خواهد بود. این تغییر لحنِ صریح دولت بایدن و تیم سیاست خارجی و امنیت ملی آن در مورد جنگ اوکراین، تا حد زیادی توجهِ رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. برخی بر این باورند که این موضع گیری دولت بایدن را بایستی پالس روشنِ به کیِف جهت آماده کردن خود برای مذاکرات صلح ارزیابی کرد.
پالسی که در قالب آن دولت اوکراین به جای طرح ریزی برای عملیات‌های آفندی (تهاجمی)، بایستی معطوف به اقدامات پدافندی (دفاعی) باشد تا شاید از این رهگذر بتواند یک موضع خوب و قابل دفاع را برای خود در مذاکرات صلح آتی با روسیه ایجاد کند. در این میان، نکته قبال تامل برای اوکراین این است که تکیه‌گاه اصلی این کشور در جنگ با روسیه، حمایت‌های آمریکا است.
دولت‌های اروپایی، از مدت‌ها قبل به صراحت اعلام کرده اند توانایی تامین نیاز‌های مالی و تسلیحاتی اوکراین در جنگ با روسیه را ندارند و حتی جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته است که "جنگ اوکراین عملا زرادخانه‌های تسلیحاتی کشور‌های اروپایی را خالی کرده است". درست به همین دلیل هم است که مقام‌های روسی گاه و بیگاه به این نکته اشاره کرده اند که اوکراین، دیر یا زود بر سر میز مذاکره با روسیه خواهد نشست و به این درک راهبردی می‌رسد که جنگ اوکراین، راهکار و راه حل نظامی ندارد.

گدایی از غربی ها!
این درحالی است که مقامات اوکراین به گدایی از غرب افتاده اند که در همین رابطه، دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین می‌گوید که این کشور جز کمک نظامی و غیرنظامی آمریکا هیچ گزینه جایگزینی ندارد و در ادامه نیز خواستار افزایش کمک واشنگتن شد.
کولبا در گفتگو با سی‌ان‌ان مدعی شد که کشور‌های غربی برای تامین نیاز‌های ضروری اوکراین «منابع کافی» در اختیار دارند و این کمک‌ها باید «افزایش یافته و تسریع شود.»
وی گفت: تمام کاری که غرب باید بکند این است که شروع به خودباوری کند؛ باید ظرفیت و توان خود برای پیروزی را باور کند؛ و البته زمان هم مهم است. نمی‌توانیم بنشینیم و درباره این مساله منتظر بحث و جدل‌های بی پایان بمانیم.
کولبا افزود: بنابراین از همه می‌خواهیم تا تصمیماتی که معلق مانده را تسریع کنند، زیرا غرب توانایی خود برای دفاع از دموکراسی را نشان داده است.
وزیر خارجه اوکراین در واکنش به این پرسش که آیا کی‌یف در صورت پایان بریز و بپاش و نرسیدن به موقع کمک‌های آمریکا، گزینه دیگری دارد یا خیر، پاسخ منفی داد و گفت که کشورش تنها می‌تواند روز کمک آمریکا و ناتو حساب کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار