کد خبر: 1209199
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از افراد بالای ۱۸ سال حوزه زیرپوشش این دانشگاه در پویش ملی سلامت و غربالگری فشارخون و دیابت مشارکت داشتند.
سیده سمیه ناصری

بابک اقبالی با بیان اینکه این طرح از 20 آبان آغاز شده و تا پایان دی ماه نیز ادامه دارد اظهارداشت: طبق مطالعات صورت گرفته از هر 3 نفر یک مبتلا به فشار خون و هر 7 نفر یک نفر مبتلا به دیابت هستند و نزدیک به 40 درصد از آنها از بیماری خود اطلاع ندارند و در زمانی که با عوارض شدید بیماری مواجه می‌شوند به پزشک مراجعه می‌کنند.

وی با ذکر این نکته که باید در جهت دوری از مشکلات دیابت و فشارخون و همچنین عوارض ناشی از آن اقدامات پیشگیرانه را با انجام به‌موقع غربالگری‌های آن داشته باشیم، تأکید کرد: دیابت و فشارخون در مراحل اولیه علائم و علامتی ندارد و عوارض جدی و مهم این بیماری‌ها سکته‌های قلبی و مغزی و نارسایی کلیه هستند.

اقبالی با بیان اینکه حدود 10 درصد افراد غربالگری شده مبتلا به دیابت و حدود 20 درصد مبتلا به فشار خون بودند که این آمار مجموع افراد جدید و قدیم شناسایی شده است گفت: ما با انجام غربالگری دیابت و فشارخون از مشکلات پنهانی که داریم به‌موقع آگاه می‌شویم و می‌توانیم قبل از تشدید ظهور و تشدید این مشکلات، اقدامات پیگشیرانه و درمانی موردنیاز را صورت دهیم و در همان مراحل نخست بیماری این مشکل را برطرف کرده و با مدیریت درست بیماری از تشدید آن جلوگیری کنیم.

وی افزود : تا کنون از مجموع 3 میلیون و 450 هزار نفر ایرانی بالای 18 سال که در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ساکن هستند، بیش از یک سوم تحت غربالگری قرار گرفته اند .

 اقبالی اظهار کرد: سبک زندگی سالم مانند  تغذیه مناسب، ورزش و فعالیت کافی، آرامش فکری و دوری از استرس تا حد زیادی از بروز بیماری دیابت و فشار خون بالا پیشگیری می کند. 

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: عدم کنترل خوب و به موقع این دو بیماری می تواند تهدید کننده سلامت افراد باشد و اولین، مؤثرترین و کم هزینه ترین راه  ارتقاء سطح سلامت، پیشگیری از بیماری است که توسط آن سلامت عمومی جامعه تامین می شود. 

وی عنوان کرد: علت اصلی بیماری دیابت هنوز به طور کامل شناخته نشده اما در افراد بزرگسال (با سن بیش از 30 سال) عواملی از قبیل اضافه وزن و چاقی، کم تحرکی یا عدم فعالیت بدنی (ورزش)، سابقه فامیلی وارثی، چربی و فشارخون بالا مهترین علل بروز دیابت نوع 2 است.

َ

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار