کد خبر: 1210387
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸
وجوه پررنگ دراماتیک در زندگی این مادر شهید، قابلیت ساخت فیلمی فوق‌العاده جذاب و تماشایی را دارد.

جوان آنلاین: گشت‌وگذار و جست‌وجو در شخصیت‌های دفاع مقدس، ما را به نمونه‌های اعلا و بی‌نظیری می‌رساند که به سختی می‌توان همانند و مشابهش را در جغرافیای دیگری پیدا کرد. زندگی «سبا بابایی» به عنوان تنها مادر ژاپنی شهید به قدری نکات ریز و درشت و جذاب برای روایت دارد که قابلیت ساخت محصولات فرهنگی در قالب‌های مختلف را دارد.

پس از انتشار کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» به قلم حمید حسام و مسعود امیرخانی، تازه بسیاری از مردم با وجوه مختلف زندگی «کونیکو یامامورا» آشنا شدند. استقبالِ بالای مردم از این کتاب، به خوبی نشان داد، مخاطبان ایرانی تا چه اندازه مشتاقِ شنیدنِ سرگذشت‌های ناب از آدم‌های مربوط به انقلاب و دفاع مقدس هستند.

سبا بابایی که بود؟

«کونیکو یامامورا» از تولد در ژاپن تا وفات در ایران، زندگیِ پر از ماجرا و اتفاقی را پشت سر گذاشت. «کونیکو یامامورا» مربوط به نسلی است که خاطراتِ وحشتناکِ حمله هواپیما‌های آمریکایی به سرزمینش ژاپن را به یاد دارد. ترسِ کشنده پرواز هواپیما‌های دشمن و بمباران شهر‌های ژاپنی، با خاطرات کودکی «کونیکو» گره خورد و او را خیلی زود با واقعیتِ تلخِ جنگ آشنا کرد.

«کونیکو» در زبان ژاپنی معنای «فرزند وطن» را می‌دهد. این فرزند وطن وقتی می‌دید زادگاهش چگونه به دست دشمن در آتش و خون می‌سوزد، ناراحتی تمام وجودش را می‌گرفت. چه چیزی غم‌انگیزتر از نابودی کشورت در مقابل چشمانت وجود دارد؟ «کونیکو» به چشم دردِ ویرانی وطن را می‌دید و با این درد بزرگ می‌شد.

پس از پایان دوران مدرسه، «کونیکو یامامورا» فکر تشکیل زندگی و خانواده در ژاپن را داشت و تصورش را نمی‌کرد، دست تقدیر او را به هزاران کیلومتر آن سوتر بکشاند. او دوست داشت بازیگر شود، با پسری ژاپنی ازدواج کند و فرزندانش را در زادگاهش به دنیا بیاورد.

ازدواج با پسر ایرانی

اما ملاقاتِ پسری ایرانی به نام اسدالله بابایی، تمام معادلاتِ زندگی دختر ژاپنی را بهم ریخت. پس از پیشنهاد ازدواج جوانِ ایرانی، زندگیِ «کونیکو» به طور کامل تغییر کرد. در فرهنگِ آن زمان ژاپن، ازدواج با یک غریبه و یک غیر بودایی کاری ناپسند و نادرست به حساب می‌آمد.

اعضای خانواده «یامامورا» تصمیم دخترشان مبنی بر ازدواج با یک خارجی را نوعی بدعت و طغیان علیه فرهنگ و سنت‌های ریشه‌دار ژاپنی می‌دانستند. اما «کونیکو» تصمیمش را گرفته بود. او در زندگی‌اش، طرفِ عشق را گرفت و راهی ایران شد.

«کونیکو» مسلمان شد و آموختن زبان فارسی و یادگیری فرهنگ ایرانی و آموزه‌های اسلامی، اولویت اصلی زندگی‌اش شد. نام «سبا» را انتخاب کرد و سال ۱۳۴۲، فرزند سومش به نام محمد را به دنیا آورد.

شهادت فرزند

«سبا» در طول سال‌های بودنش در ایران، مبارزات انقلابی مردم، پیروزی انقلاب اسلامی و شروع یک جنگ را دید. او با جنگ بیگانه نبود و می‌دانست جنگ با خودش اتفاقاتِ هولناکی به همراه دارد. اما فکرش را نمی‌کرد، این بار جنگ، یکی از عزیزترین آدم‌های زندگی‌اش را بگیرد.

فرزندش محمد، در سال ۱۳۶۲ در جبهه‌های جنگ به شهادت رسید. مادر تا پیش از این سختی‌های زیادی را به جان خریده بود، ولی شهادتِ محمد با تمام حوادث قبلی فرق داشت. پسرِ او هنگام شهادت تنها ۲۰ سال داشت و خبر قبولی‌اش در دانشگاه علم و صنعت پس از شهادتش آمد.

شهادتِ فرزند، خانم بابایی را فعال‌تر از گذشته کرد. این مادر شهید در طول سال‌های پس از شهادتِ فرزند، یک سفیر فرهنگی بین دو کشور ایران و ژاپن شد و فعالیت‌های فرهنگی زیادی انجام داد. این مادر شهید تیر ماه سال گذشته از دنیا رفت و نامش برای همیشه بین مردم ایران جاودانه باقی خواهد ماند.

معجزه ادبیات

تا پیش از انتشار کتاب، عموم مردم آشنایی زیادی با خانواده شهید محمد بابایی نداشتند و این معجزه کتاب بود تا خوانندگانش را با زندگی پر از ماجرای این مادر شهید آشنا کند. زندگیِ پرفراز و نشیب سبا بابایی انقدر جذابیت دارد که فقط به مرز‌های ایران محدود نماند.

کتاب زندگینامه ایشان در ژاپن نیز منتشر شد تا این مادر شهید پس از مرگش همچنان رسالت فرهنگی خودش را انجام دهد. خانم بابایی به عنوانی پلی محکم در حکم پیوند دهنده فرهنگی دو کشور ایران و ژاپن به حساب می‌آید.

این کتاب تا به حال به پنج زبان، ترکی استانبولی، فرانسه، عربی، آذری، اردوی پاکستان، ژاپنی و انگلیسی ترجمه شده است و با انجام تبلیغاتِ درست می‌تواند مخاطبان زیادی در سطح جهان پیدا کند. این روز‌ها مردمِ جهان، تشنه شنیدن سرگذشت انسان‌هایی مثل «سبا بابایی» هستند. آدم‌هایی سختی کشیده و خودساخته، که رنج‌های زندگی هیچ‌گاه آن‌ها را از مسیر عشق و انسانیت خارج نکرد و بلکه باعث بزرگ شدن و متعالی شدن روح و ابعاد وجودی‌شان شد.

روز گذشته خبری خوشحال‌کننده مبنی بر ساختن پویانمایی ۲۶ قسمتی «مادر کونیکو» برای آشنایی مخاطب کودک و نوجوان با زندگی تنها مادر ژاپنی شهید دفاع مقدس منتشر شد. قرار است این پویانمایی با تکنیک کمیک موشن ساخته و برای سال آینده آماده پخش شود.

تاکید رهبر انقلاب بر ساخت فیلم

با وجود امیدوارکننده بودن خبر ساخت پویانمایی از زندگی خانم بابایی، اما هنوز اتفاق اصلی در حوزه فرهنگ و هنر در مورد ایشان نیفتاده است. ظرفیت‌های زندگی این مادر شهید انقدر بالاست که نباید به قالب کتاب و پویانمایی محدود شود. باید از طریق ساختن سریال و فیلم سینمایی، مردم را در حدی وسیع و گسترده با زندگی تنها مادر ژاپنی شهید دفاع مقدس آشنا کرد.

سال گذشته در مراسم تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب»، ایشان تاکید کردند و چنین نوشتند: «ساخت فیلم براساس زندگی خانم بابایی حرکت مهم و مؤثری در جهت معرفی و آبروبخشیدن به خانوادهٔ اسلامی و مرد مسلمان است، و نباید از آن غفلت شود.»

شنیده شده از سال گذشته، حوزه هنری، کار نگارش فیلمنامه‌ای از این کتاب را شروع کرده، ولی جزئیات بیشتری از آن منتشر نشده است. وجوه پررنگ دراماتیک در زندگی این مادر شهید، قابلیت ساخت فیلمی فوق‌العاده جذاب و تماشایی را دارد.

البته نباید فراموش کرد که چنین فیلم‌هایی باید در نهایت وسواس و دقت ساخته شوند تا بتوانند مخاطب ایرانی و جهانی را با خودش همراه کند. چنین فیلم‌هایی اهمیتی استراتژیک برای سینمای ایران دارد و می‌تواند نماینده سینمای کشورمان در ژاپن و حتی شرق آسیا باشد و مردم این مناطق را با فرهنگِ ایرانی – اسلامی کشورمان آشنا کند.

تاریخ دفاع مقدس سوژه‌های بی‌نظیری در درون خودش دارد. زندگی «کمال کورسل» تنها شهید اروپایی جنگ تحمیلی یکی دیگر از آن سوژه‌های ناب است که حتما باید به آن پرداخته شود. سینما و ادبیات دفاع مقدس باید پابه‌پای همدیگر، جهت معرفیِ درست این شخصیت‌ها حرکت کنند و آثاری درخور و متناسب با این انسان‌های بزرگ بسازند.

 

منبع: ایران آنلاین

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار