کد خبر: 1212480
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
به دلیل شرایط جغرافیایی ایلام، کشاورزی و دامداری در این استان رونق زیادی دارد و عشایر ایلام مسئولیت تولید بخش قابل توجهی از گوشت و لبنیات مورد نیاز استان و کشور را بر عهده دارند.
سجاد مرسلی

جوان آنلاین: ایلامی‌ها طی چند سال اخیر اقدامات زیربنایی و زیرساخت‌های زیادی را که این استان لازم داشت در دستور کار قرار دادند و حالا به گفته استاندار، منتظرند تا رئیس‌جمهور به این منطقه برود تا برخی از آن‌ها را به بهره‌برداری برسانند. سامانه گرمسیری و تونل کبیرکوه ایلام را باید در لیست پروژه‌های بزرگ قرار داد، اما افتتاح پتروشیمی و نیروگاه‌های برق و آبرسانی به روستا‌ها هم به نوبه خود گره‌های زیادی از اقتصاد و زندگی ایلامی باز می‌کند.

طرح سامانه گرمسیری در ایلام به عنوان یک پروژه بزرگ جهت تأمین آب زمین‌های کشاورزی به شمار می‌آید که می‌تواند نویدبخش روز‌های خوبی برای این بخش باشد. این طرح بعد از تکمیل و افتتاح می‌تواند آب ۱۷ هزار و ۵۵۹ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان‌های ایلام، چوار، مهران و دهلران را تأمین کند که تاکنون شبکه‌های اصلی هدایت آب در این پروژه انجام شده است. آنطور که استاندار ایلام اعلام کرده سامانه گرمسیری شامل دو فاز است که فاز اول آن با حضور ریاست جمهوری به بهره‌برداری خواهد رسید و بر اساس آن نزدیک به ۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مشروب می‌شود. مابقی زمین‌ها که حدود ۱۳ هزار هکتار می‌شود هم تا شهریورماه سال آینده به طور کامل به سرانجام خواهد رسید.
حسن بهرام‌نیا در مورد اعتبارات این پروژه هم توضیح می‌دهد که تاکنون ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان طی دو سال برای این پروژه هزینه شده است. دومین پروژه‌ای که در مقیاس ملی بی‌نظیر بوده و در استان ایلام در حال اجراست، تونل کبیرکوه است که هفت کیلومتر طول دارد. برای این تونل در دولت سیزدهم هزار میلیارد تومان هزینه شده است و ایلامی‌ها در تلاشند در سفر رئیس‌جمهور به این منطقه آن را به بهره‌برداری برسانند. استاندار ایلام با اشاره به برخی پروژه‌های مهم استان که در آستانه بهره‌برداری هستند، می‌گوید: «پتروشیمی ارغوان‌گستر به زودی به بهره‌برداری می‌رسد و نیروگاه صبا دهلران با تولید ۱۰۰ مگاوات برق که ۵۰ مگاوات آن برای مصرف پتروشیمی و ۵۰ مگاوات دیگرش وارد شبکه سراسری برق می‌شود، آماده بهره‌برداری است.»
بهرام‌نیا با تأکید بر اینکه طبق برآورد‌ها پروژه NGL دهلران نیز به‌عنوان یکی دیگر از پروژه‌های مهم استان تا قبل از سال تکمیل و برای افتتاح و خدمات رسانی به شهروندان آماده می‌شود، ادامه می‌دهد: «پتروشیمی دهلران تا قبل از دولت سیزدهم، کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت داشته، اما اکنون کار‌های آن ۵۰ درصد پیش رفته که ۱۰۰ میلیون یورو برای ادامه فعالیت این پروژه تزریق خواهد شد.» از دیگر پروژه‌های مهم استان ایلام می‌توان به شرکت فولاد زاگرس ایوان با هدف تولید شمش فولادی اشاره کرد که در حال حاضر ۹۰ درصد پیشرفت دارد و با حجم ۴۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای بیش از ۱۵۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند. پروژه تولید کاغذ سنگی در چرداول نیز بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته و در آستانه بهره‌برداری و تولید است.

ایلام روی خط تحول و پیشرفت
به دلیل شرایط جغرافیایی ایلام، کشاورزی و دامداری در این استان رونق زیادی دارد و عشایر ایلام مسئولیت تولید بخش قابل توجهی از گوشت و لبنیات مورد نیاز استان و کشور را بر عهده دارند.
مدیرکل امور عشایری استان ایلام با بیان اینکه چهار طرح صنایع تبدیلی در حوزه عشایری استان در دستور کار قرار دارد به «جوان» می‌گوید: «تولید سالانه عشایر بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که در راستای ایجاد تنوع معیشت آن‌ها چهار طرح تولید زنجیره گوشت قرمز، صنایع دستی، گیاهان دارویی و گردشگری عشایری در حال اجراست.» محمدجواد خانزادی با تأکید بر اینکه پروژه تأمین آب شرب عشایر کولگ، برای ۱۷۵ خانوار این منطقه در حال احداث است و این پروژه بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان هزینه دارد، ادامه می‌دهد: «پیشرفت فیزیکی این پروژه بیش از ۷۵ درصد است که در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.»
با گذری به شهرستان‌های استان ایلام به خوبی می‌توان مشاهده کرد اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است. دو پروژه در ملکشاهی شامل آبرسانی و بیمارستان ۶۴ تختخوابی در دستور کار قرار دارد.
تکمیل بیمارستان ملکشاهی نیازمند ۹۰ میلیارد تومان است که پیگیری‌های لازم برای محقق شدن این کار انجام شده است و در همین رابطه استاندار ایلام می‌گوید: «۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل به این پروژه تخصیص یافته است. پروژه آبرسانی هم روند خوبی دارد و تلاش می‌کنیم در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد. همچنین احداث بیمارستان ۳۲ تخته بدره در بازه زمانی مشخص از ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و تونل دوم آزادی به طول سه کیلومتر روند خوبی را طی می‌کند که تاکنون ۱۶۶ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است.» شاید به گزاف نباشد که بگوییم ایلام متحول شده و درحال توسعه است. نگاهی به آمار و ارقام و رتبه‌های این استان می‌تواند گواهی بر این ادعا باشد.
کسب رتبه نخست اشتغال، رتبه عالی استانداری ایلام در ارزیابی‌های عملکرد مجموع مدیران ستادی استانداری‌ها از سوی وزارت کشور در رفع موانع تولید و اشتغال و ارتقای ۱۱ پله‌ای، رتبه ۹ کشوری در رشد اقتصادی، رتبه پنج جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور و مقام اول در حوزه صادرات غیرنفتی از طریق مرز‌های زمینی بخشی از این افتخارات است. همچنین رتبه اول در پرداخت تسهیلات ازدواج و نهضت آبرسانی به روستا‌های محروم و کاهش تصادفات و رتبه دوم سامان‌دهی امور جوانان و کاهش نرخ بیکاری و رتبه چهارم احیای واحد‌های راکد کشور از دیگر اقدامات خوب ایلام است. ناگفته نماند ایلامی‌ها ۱۴ پروژه آبرسانی را برای افتتاح در ایام دهه فجر آماده دارند.
مدیرعامل آب و فاضلاب استان ایلام با بیان اینکه این تعداد پروژه در پنج شهرستان استان با اعتباری بالغ بر هزار و صد میلیارد ریال از منابع ملی، استانی و سایر ردیف‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید، می‌گوید: «با افتتاح این طرح‌های آبرسانی جمعیتی بیش از صدهزار نفر از آب شرب پایدار بهره‌مند می‌شوند.»
پرویز ناصری ادامه می‌دهد: «طی سال جاری اقدامات مطلوبی در زمینه طرح‌های عمرانی، زیربنایی و خدماتی شامل اجرای خطوط انتقال، احداث مخازن، توسعه، اصلاح و بهسازی شبکه آب و ... انجام شده که در دهه فجر بخشی از این خدمات رونمایی خواهد شد.»
به گفته این مسئول، از جمله طرح‌های قابل افتتاح در این ایام، آبرسانی به ۱۶ روستای مجتمع مورت چوار شامل حفر و تجهیز دو حلقه چاه، احداث یک باب تصفیه خانه آب به ظرفیت ۴۰ لیتر در ثانیه، احداث ۱۰ باب مخزن ذخیره آب، اجرای خطوط انتقال آب به طول ۴۱ کیلومتر و اصلاح ۴۵ کیلومتر شبکه توزیع آب است. ناصری تصریح می‌کند: «همچنین افتتاح فاز اول آبرسانی به ۱۰ روستای مجتمع داجیوند شهرستان هلیلان شامل حفر یک حلقه چاه، احداث یک باب مخزن، احداث یک ایستگاه پمپاژ آب و اجرای ۱۱ کیلومتر خط انتقال آب با اعتبار هزینه شده ۱۶۰میلیارد ریال در دهه فجر سال جاری انجام می‌شود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار