کد خبر: 1212691
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
جوان آنلاین: سفر غیرمنتظره رئیس‌جمهور روسیه به کالینینگراد که خارج از سرزمین اصلی روسیه و داخل اروپا واقع شده، نگرانی‌ها را از بروز جنگ با ناتو در خاک کشور‌های اروپایی به دنبال داشته است. 
 بنابر اعلام روزنامه انگلیسی تلگراف، سفر اعلام نشده پنج‌شنبه ولادیمیر پوتین به کالینینگراد که جزو قلمرو روسیه خارج از سرزمین اصلی آن و بین لیتوانی و لهستان قرار گرفته، موجی از نگرانی را درباره خطر بروز جنگ با متحدان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی برانگیخته است. به خصوص که مسکو جنگنده‌های مسلح به موشک‌های فراصوت خود را کمی پس از حمله به اوکراین در منطقه مستقر و اعلام کرد که این موشک‌ها به کلاهک‌های اتمی مجهز هستند. کالینینگراد به عنوان محتمل‌ترین مکان برای شروع جنگ بین روسیه و ناتو در نظر گرفته می‌شود. اگر پوتین در یک اقدام ناگهانی نیروهایش را از بلاروس به کالینینگراد منتقل کند، می‌تواند ارتباط استونی، لیتوانی و لتونی را با متحدان شان و خطوط تأمین در مرکز و غرب اروپا قطع کند. ژنرال‌های ناتو این شکاف را پاشنه آشیل ائتلاف می‌دانند. با این حال، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته که سفر اخیر پوتین، با هدف پیام به ناتو برای اعلام جنگ نیست بلکه هدف از آن، تقویت و توسعه روابط است. پسکوف این را هم گفت: «بیانیه‌های نظامی از کشور‌های بالتیک تهدیدی برای کالینینگراد بود که روسیه پس از جنگ جهانی دوم آن را تصرف کرد.» تلگراف در ادامه گزارش خود به این موضوع اشاره دارد: «با وجود انکار کرملین، زمان‌بندی سفر پوتین به قلب اروپا و تشدید تهدید روسیه درباره یک جنگ گسترده‌تر با غرب، قابل توجه است.»
 
 گارد کشور‌های اروپایی
با نزدیک شدن پوتین به دریای بالتیک، جنگنده‌ها در سواحل شرقی جزیره گوتلند سوئد مستقر شدند. بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان هم گفته که پوتین احتمالاً ظرف پنج تا هشت سال علیه ناتو اعلام جنگ کند. همچنین نیرو‌های انگلیس به عنوان بخشی از دفاع ناتو در استونی مستقر هستند. در ژانویه، استونی به همراه لتونی و لیتوانی برای ایجاد یک منطقه دفاعی مشترک بالتیک در مرزهای‌شان با روسیه و بلاروس توافق کردند. آن‌ها قرار است دیواری با تأسیسات ضد تحرکات نظامی ایجاد کنند و همکاری موشکی-توپخانه‌ای خود را بهبود بخشند. استونی ۶۰۰ سنگر در مرز با روسیه ایجاد می‌کند که هر کدام‌شان بیش از ۱۰ سرباز دارد. وزیر دفاع استونی در این مورد گفت: «جنگ اوکراین اثبات کرد ما به ساختار‌های دفاعی فیزیکی در مرز با روسیه نیاز داریم تا از تمامی کشور دفاع کنیم.» گابرلیوس لندسبرگیس، وزیر خارجه لیتوانی هم گفته: «ما متقاعد شده‌ایم که یک جنگ واقعی یک احتمال قطعی است.» کامیل گراند، تحلیلگر اندیشکده شورای اروپا در امور خارجه گفت: «پوتین پیام‌های زیادی در این سفر داشته که شامل یادآوری به مردم در کالینینگراد است مبنی بر اینکه شما روس هستید.» او ادامه می‌دهد: «به نظر من پوتین با این سفر می‌خواسته بگوید پس از درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو، دریای بالتیک، دریای ناتو نیست. همچنین می‌خواسته به غرب یادآوری کند که روسیه دارایی‌های نظامی در کالینینگراد دارد.»
برچسب ها: روسیه ، ناتو ، پوتین
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار