کد خبر: 1212978
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
ضرورت ثبت صورتحساب الکترونیکی از سوی طلافروشان، شائبه اخذ مالیات از معاملات طلا را ایجاد و این موضوع منجر به شوک مالیاتی در بین فروشندگان وخریداران شد.

جوان آنلاین: روز‌های پایانی هفته گذشته خبری در فضای مجازی مبنی بر اخذ مالیات ۲۵ درصدی از معاملات طلا دست به دست شد. بر اساس این خبر غیررسمی، دولت برنامه دارد تا از سود حاصل از معامله طلا مالیات دریافت کند. با توجه به افزایش درآمد‌های مالیاتی به عنوان رویکرد مهم دولت در بودجه ۱۴۰۳ این شائبه ایجاد شد که معاملات طلا نیز شامل دریافت مالیات می‌شود.

تغییری در شیوه مالیات‌ستانی طلا اتفاق افتاد؟
روز سه‌شنبه هفته گذشته سازمان امور مالیاتی اطلاعیه‌ای را درخصوص تکالیف اشخاص حقیقی برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی منتشر کرد. بر اساس این اطلاعیه یکی از مشاغلی که ضرورت دارد صورت حساب الکترونیکی مربوط به فروش مصنوعات طلا، جواهر و پلاتین را مطابق با دستورالعمل‌های اعلامی از سوی مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی ارائه کنند، عرضه‌کنندگان مرتبط با کالا و خدمات در حوزه طلا، جواهر و پلاتین هستند. این اطلاعات نشان می‌دهد که تحولات اخیر صرفا بر تکمیل فرآیند جمع‌آوری اطلاعات از فعالان بازار طلا متمرکز است و فعلا ارتباطی به خریداران طلا ندارد.


سخنگوی سازمان امورمالیاتی هرگونه افزایش نرخ مالیاتی یا افزودن پایه مالیاتی حوزه طلا، جواهر و پلاتین از روز اول دی ماه را تکذیب کرد. مهدی موحدی‌بکنظر با بیان این موضوع که در حال حاضر اصل کالای طلا، جواهر و پلاتین از مالیات معاف است، تاکید کرد تنها ۹درصد مالیات ارزش افزوده از اجرت، حق‌العمل و سود این کالا دریافت می‌شود.

انتقاد رئیس اتحادیه طلا از اطلاع رسانی نادرست
نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در این خصوص گفت که سازمان امور مالیاتی ضرورت داشت که اطلاع‌رسانی درست و جامع تری به مردم و واحد‌های صنفی ارائه می‌کرد؛ چرا که به گفته او این مساله آن‌ها را نگران کرده است.


وی در پاسخ به این سوال که آیا اصناف از جمله طلافروشان که اطلاعات و مشخصات معاملات خود را در سامانه پایانه‌های فروشگاهی ثبت می‌کنند، در آینده مشمول مالیات خواهند شد یا خیر؟ به ایسنا گفت: این موضوع از جمله همین ابهامات است؛ در رابطه با ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت بر اساس تبصره ۴ ماه ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفته شد که این اطلاعات در سامانه صرفاً در جهت ایجاد شفافیت است و بحث این است شرایط خرید و فروش از مبدا تا مقصد یا از فروشنده تا خریدار ثبت شود.


وی افزود: همین موضوع نگرانی مردم و همین طور همکاران ما در مورد ثبت کدملی افراد و میزان سرمایه واحد‌های صنفی و... در پی دارد. به طور مثال همکاران ما معتقدند که این صنف طلا فروشی که بعضا پس از چند نسل به آن‌ها رسیده و در اختیار آن‌هاست، ماحصل تلاش چندین نسل است و اکنون سرمایه آن در اختیار یک شخص در واحد صنفی است و کنار این سرمایه ممکن است، چند خانواده ذی‌نفع باشند، سوال آن‌ها است که اگر اطلاعات معامله را ثبت کنند، امنیت این سامانه به چه صورت خواهد بود؟

پیش بینی تحلیلگران از قیمت‌ها‌
می‌توان گفت تمامی سخنان مطرح‌شده در قالب حدس و گمان است و تا زمان انتشار ابلاغیه جدید نمی‌توان این گمانه‌ها را صحت سنجی کرد. برخی تحلیلگران معتقدند در صورت اخذ مالیات از معاملات طلا، تقاضا برای این فلز گرانبها به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد. اما در مقابل برخی بر این باورند که طلا همواره از منظر سرمایه گذاران جذابیت داشته و اخذ مالیات نمی‌تواند تاثیری در کاهش تقاضا داشته باشد. اما به گفته آن‌ها دریافت مالیات می‌تواند زمینه ساز افزایش قیمت‌ها در این بازار باشد.


در هر صورت چه اخذ مالیات از طلا در دستور کار باشد و چه نباشد، مساله مهمی که به خصوص در یکسال گذشته شاهد آن بودیم اجرای سیاست‌هایی از سوی دولت است که منجر به کاهش سفته بازی در بازار‌ها شده است. با اجرای سیاست‌های بانک مرکزی، هم اکنون صف‌های خرید‌های غیرمصرفی از بازار دلار برچیده شده و همین موضوع به عاملی برای ثبات نرخ ارز تبدیل شده تا جاییکه قیمت دلار در چند ماه گذشته در کانال ۵۰ هزار تومان ثابت مانده است.


از سویی دیگر در بازار خودرو نیز شاهد همین رویه از سوی دولت بوده ایم. کاهش فاصله قیمت خودرو از کارخانه تا بازار از اقداماتی بوده که زمینه ساز کاهش فعالیت‌های سفته بازانه در این بخش شده است. هم اکنون بخش عمده خریداران خودرو، خریداران مصرفی هستند. همچنین این رویکرد را در بازار مسکن نیز شاهد هستیم تا جایی که خریداران غیرمصرفی از این بازار کوچ کرده اند.


هرچند باید منتظر اطلاعات دقیق تری از سازمان امور مالیاتی شد، اما در کل با توجه به سیاست‌های اخیر دولت که به آن اشاره شد، اخذ مالیات از معاملات طلا گزینه‌ای چندان دور از ذهن نیست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار