کد خبر: 1213239
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
 بنابر اعلام کمیته بین‌­المللی صلیب سرخ باید اقدامات مشخصی برای حفظ دسترسی به مراقبت‌های درمانی حیات‌بخش و اورژانسی در نوار غزه انجام شود. مجتمع پزشکی ناصر و بیمارستان اروپایی غزه  (که هر دو در جنوب نوار غزه واقع شده­‌اند) تنها دو بیمارستان ارجاع هستند که خدمات پیشرفته جراحی و فوریت­‌های درمانی را با ظرفیت تخت بزرگ برای حدود ۲ میلیون نفر ارائه می‌­دهند که البته برای مجروحان و بیماران کنونی غزه کافی نیست. ناصر و مرکز درمانی سوم به نام بیمارستان الأمل، که جمعیت هلال احمر فلسطین آن را اداره می‌­کند، در معرکه مخاصمات فعلی قرار دارند.

جوان آنلاین: کمتر از ۲۰ درصد از خاک غزه (تقریباً ۶۰ کیومتر مربع) اکنون پناهگاه بیش از ۱.۵ میلیون نفر است. این افراد در شرایط بسیار سختی در جنوب نوار غزه، جایی که تشدید چشمگیر مبارزات بقای آن‌ها را تهدید می­‌کند، زندگی می‌­کنند.

ویلیام شومبورگ رئیس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در غزه، گفت: «هر بیمارستان فعال در نوار غزه سرریز از جمعیت بوده و کمبود تجهیزات پزشکی، سوخت، غذا و آب دارد. بسیاری هزاران خانواده آواره را در خود جای داده‌اند و اکنون دو مرکز دیگر به دلیل جنگ در خطر از دست رفتن هستند. اثر تجمیعی بر سیستم سلامت ویران‌گر است و باید در این خصوص اقدامات فوری انجام شود.»

این در حالی است که بنابر حقوق بشردوستانه بین‌المللی، تمامی طرف‌های مخاصمه باید کاملاً به زیرساخت‌های درمانی احترام بگذارند و از آن محافظت کنند.

ضرورت بشردوستانه برای حفاظت از مراکز بهداشتی غزه روشن است. چنانچه این مراکز درمانی (به ویژه ناصر و بیمارستان اروپایی غزه) از کار بیفتند، با توجه به تعداد جمعیت، شرایط وخیم زندگی فعلی، سیستم بهداشتی که در حال فروپاشی است و به دلیل شدت مبارزات، جهان شاهد هزاران مرگ غیرقابل پیشگیری خواهد بود.

طرف­‌های مخاصمه و همه کسانی که بر آن‌ها نفوذ دارند باید برای تضمین ایمن بودن بیمارستان­‌ها و افراد داخل آنها، تضمین دسترسی ایمن پرسنل بهداشتی، مجروحان و بیماران، و آمبولانس‌­ها به بیمارستان، و تسهیل در تامین به موقع اقلام لازم برای عملکرد بیمارستان‌­ها از جمله دارو، سوخت، غذا و آب، اقدامات فوری را انجام دهند.

برچسب ها: غزه ، صلیب سرخ ، جنگ
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار