کد خبر: 1213746
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۰
«امام خمینی از هجرت به پاریس تا بازگشت به‌تهران» در آیینه یک پژوهش نوانتشار
اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، همانگونه که از یاد آن پیداست، به «امام خمینی از هجرت به پاریس تا بازگشت به تهران» پرداخته است.
 شاهد توحیدی
جوان آنلاین: اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، همانگونه که از یاد آن پیداست، به «امام خمینی از هجرت به پاریس تا بازگشت به تهران» پرداخته است. این پژوهش توسط حمید بصیرت منش انجام شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی، به انتشار آن همت گماشته است. مؤلف در دیباچه کتاب خویش، در معرفی موضوع و فصول آن چنین آورده است:
«رژیم دیکتاتور شاه برای مصون ماندن از فعالیت‌های امام خمینی، در دور جدید رهبری ایشان در سال ۱۳۵۷، به رژیم بعثی عراق دستور داد تا مانع از فعالیت‌های ایشان شوند. پس از آن اخراج امام از عراق و عدم پذیرش کشور‌های همسایه از ایشان، در دستور کار قرار گرفت. در یک فرآیند که رژیم شاه نیز از آن خشنود بود، امام راهی فرانسه شد تا در یک کشور اروپایی، به مراتب کمتر از هر کشور اسلامی و مسلمان، دچار انزوای سیاسی شود. اما تقدیر خداوند بر آن قرار گرفت تا از دهکده کوچک نوفل لوشاتو در حومه پاریس، بزرگ‌ترین انقلاب توحیدی هدایت و رهبری شود. حضور هزاران ایرانی مقیم اروپا و امریکا و به دنبال آن صد‌ها خبرنگار و شبکه‌های خبری جهان در نوفل لوشاتو، امام و رهبری ایشان را در صدر اخبار روز جهان قرار داد. امام در فرانسه ـ که در ابتدا با محدودیت‌های شدید مقامات این کشور روبه‌رو شدـ انقلاب اسلامی و توده‌های مسلمان طرفدار انقلاب را هدایت و ده‌ها توطئه و دسیسه را خنثی نمود. در این میان می‌توان به تلاش‌های چهار قدرت برتر جهان در جزیره گوادلوپ اشاره کرد که با شجاعت و هوشیاری امام بی‌اثر ماند. حمایت و پشتیبانی همه قشر‌های ملت قهرمان ایران از انقلاب اسلامی، دایماً انقلاب را در شرایط پیروزی تقویت می‌کرد. این روند موجب فرار مفتضحانه شاه از ایران و بازگشت پیروزمندانه امام به کشور شد. همزمان با حضور امام در ایران، اشتیاق و انگیزه مردم برای ساقط کردن باقی مانده رژیم شاه شدت یافت. امام ضمن پاسخ به این مطالبه مردمی، دولت وقت انقلاب را معرفی و عملاً جایگزین دولت بختیار نمود، اما انتظار همگان برای وارد آوردن آخرین ضربه مهلک، در فاصله بین روند‌های ۱۶ تا ۲۲ بهمن به سر آمد. در روز پرافتخار (۲۲ بهمن ۱۳۵۷)، انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی به پیروزی رسید و فصل نوینی در حاکمیت اسلام گشوده شد. این کتاب در پنج بخش به علل و زمینه‌های هجرت امام به پاریس، رهبری انقلاب در پاریس و پیروزی انقلاب و بازگشت امام خمینی به وطن پرداخته است. در بخش اول به علل و زمینه‌های مهاجرت امام به فرانسه پرداخته‌ام که در دو فصل تنظیم شده است. بخش دوم که آن نیز مشتمل بر دو فصل است، به امام و رهبری ایشان در پاریس اختصاص دارد. بخش سوم کتاب به مواضع قدرت‌های بزرگ، چهره‌های سرشناس سیاسی در قبال امام و دیدگاه امام در تعامل یا تقابل با آنهاست. بخش چهارم به حوادثی پرداخته است که روند پیروزی انقلاب را سرعت بخشید و امام در فرانسه با قدرت الهی خود آن‌ها را مدیریت کردند. بخش پنجم و پایانی کتاب به پرواز انقلاب اختصاص دارد که اقدامات شجاعانه امام را در بر می‌گیرد. توکل او به خداوند و حمایت توده‌های میلیونی از ایشان، به پیروزی انقلاب و سقوط نظام شاهنشاهی منتهی شد و امام دولت موقت انقلابی را در کشور مستقر فرمودند....»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار