کد خبر: 1214695
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان»:
جوان آنلاین: کارشناس اقتصادی معتقد است دولت با ارائه مشوق‌های مالی، صنایع را به سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تحقیق و توسعه تشویق می‌کند که منجر به نوآوری، توسعه زنجیره ارزش و افزایش رقابت جهانی می‌شود. مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مزیت اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، زمینه‌سازی آن برای تحقق صنایع رقابت‌پذیر و همچنین تجارت غیرنفتی با ارزش افزوده بالا برای حرکت به سمت یک ایران قوی و قدرتمند در حوزه اقتصاد جهانی است. 
امیرحسین اقبالی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان» پیرامون اهمیت اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه گفت: سیاست اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه برای گسترش تحقیق و توسعه در صنایع کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. دولت با ارائه اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه موجب گسترش هزینه کرد صنایع در این بخش و تقویت ارتباط بین اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان با صنایع بزرگ کشور خواهد شد و مسیر جلوگیری از خام فروشی صنعتی با این اقدام هموار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه اجرای سیاست اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه که در آن هزینه‌های انجام شده از سوی صنایع برای تحقیق و توسعه به عنوان اعتبار مالیاتی در نظر گرفته می‌شود، چندین مزیت را ارائه می‌دهد؛ اظهار کرد: اولین مزیت اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه این است که اعتبار مالیاتی بار مالی بر صنایعی را که در فعالیت‌های تحقیق و توسعه فعالیت می‌کنند کاهش می‌دهد. با جبران بخشی از هزینه‌های انجام شده، شرکت‌ها تشویق می‌شوند تا بیشتر در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کنند که منجر به افزایش نوآوری و پیشرفت فناوری می‌شود. همچنین صنایعی که در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری می‌کنند، موقعیت بهتری برای رقابت در بازار جهانی دارند. با حمایت از صنایع از طریق اعتبار مالیاتی، دولت به آن‌ها کمک می‌کند تا محصولات، فرآیند‌ها و خدمات جدید و بهبود یافته را توسعه دهند و در نتیجه مزیت رقابتی به دست آورند. 
اقبالی ادامه داد: در دسترس بودن اعتبار مالیاتی می‌تواند صنایع را برای همکاری با مؤسسات تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان تشویق کند. این همکاری انتقال دانش را تسهیل می‌کند، تبادل ایده‌ها و تخصص را ترویج و اکوسیستم نوآوری را تقویت می‌کند. همچنین اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه صنایع را تشویق می‌کند تا بر توسعه زنجیره ارزش محصولات خود تمرکز کنند. این بدان معناست که فراتر از استخراج مواد خام یا تولید اولیه و سرمایه گذاری در فعالیت‌های پایین دستی مانند طراحی، برندسازی، بازاریابی و خدمات پس از فروش عمل می‌کنند. توسعه یک زنجیره ارزش جامع، ارزش کلی و رقابت پذیری محصولات را افزایش می‌دهد. با تشویق صنایع به سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه، کشور می‌تواند وابستگی خود را به فناوری خارجی کاهش دهد و به خود متکی شود. این امر امنیت ملی را ارتقا می‌دهد، از مالکیت معنوی محافظت و پایداری درازمدت صنایع را تضمین می‌کند. 
این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه گامی مهم در جهت توسعه تحقیق و توسعه در صنایع کشور و ارتقای رقابت پذیری صنعتی است. دولت با ارائه مشوق‌های مالی، صنایع را به سرمایه گذاری در فعالیت‌های تحقیق و توسعه تشویق می‌کند که منجر به نوآوری، توسعه زنجیره ارزش و افزایش رقابت جهانی می‌شود. مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مزیت اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، زمینه‌سازی آن برای تحقق صنایع رقابت پذیر و همچنین تجارت غیرنفتی با ارزش افزوده بالا برای حرکت به سمت یک ایران قوی و قدرتمند در حوزه اقتصاد جهانی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار