کد خبر: 1216212
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
گفت‌وگوی بایدن با نتانیاهو درباره غزه در صدر توجه رسانه‌ها
۴۰ دقیقه تلاش به ظاهر انساندوستانه بایدن برای متقاعد کردن نتانیاهو به توقف درگیر‌ها در غزه بی‌نتیجه بود و نخست وزیر اسرائیل آب پاکی را روی دست واشینگتن ریخت و گفت به دیکته‌های تحمیلی بین‌المللی عمل نمی‌کند، اما رئیس‌جمهور امریکا به جای تحت فشار قرار دادن صهیونیست‌ها، به ابراز ناراحتی اکتفا کرد تا عدم جدیت کاخ سفید در جلوگیری از نسل‌کشی فلسطینیان عیان شود. 
جوان آنلاین: ۴۰ دقیقه تلاش به ظاهر انساندوستانه بایدن برای متقاعد کردن نتانیاهو به توقف درگیر‌ها در غزه بی‌نتیجه بود و نخست وزیر اسرائیل آب پاکی را روی دست واشینگتن ریخت و گفت به دیکته‌های تحمیلی بین‌المللی عمل نمی‌کند، اما رئیس‌جمهور امریکا به جای تحت فشار قرار دادن صهیونیست‌ها، به ابراز ناراحتی اکتفا کرد تا عدم جدیت کاخ سفید در جلوگیری از نسل‌کشی فلسطینیان عیان شود. 
 
 امریکا که به خاطر حمایت‌های بی‌وقفه از رژیم صهیونیستی در غزه از سوی جامعه جهانی به شدت تحت فشار است، تلاش می‌کند مقامات تل‌آویو را به آتش‌بس موقت متقاعد کرده و باری را از روی دوش خود بردارد. در این میان، جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا پنج‌شنبه شب برای دومین بار طی یک هفته گذشته، با بنیامین نتانیاهو نخسنت وزیر صهیونیستی تلفنی گفتگو کرد. آکسیوس به نقل از دفتر نخست وزیر اسرائیل گزارش داد، در گفت‌وگوی بایدن با نتانیاهو موضوعاتی مانند مبادله اسرا، کمک‌های بشردوستانه به غزه و عملیات احتمالی ارتش رژیم صهیونیستی در رفح بررسی شده است. نتانیاهو که در جلسه کابینه جنگ شرکت داشت به دنبال تماس تلفنی بایدن، جلسه را ترک کرد. این گفتگو حدود ۴۰دقیقه طول کشیده است. خبرگزاری رویترز به نقل از کاخ سفید گزارش کرد که بایدن در این تماس تلفنی ضمن بررسی وضعیت رفح با نتانیاهو، بر پایبندی خود بر ادامه تلاش جهت آزادی تمامی اسرا در غزه در اسرع وقت تأکید کرد. کاخ سفید گزارش داد که بایدن در گفتگو با نتانیاهو موضوع وضعیت رفح را مطرح کرد. کاخ سفید خاطرنشان کرد که بایدن دیدگاه خود را تکرار کرد که عملیات نظامی نباید بدون برنامه خوب و قابل اجرا برای تضمین امنیت و حمایت غیرنظامیان در رفح ادامه یابد. 
این تماس در زمانی انجام شد که تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ در غزه در جریان است، اما صهیونیست‌ها مفاد این توافق را به نفع خود نمی‌دانند و به جای توقف درگیری، طرح حمله به رفح را که محل اسکان ۵/۱ میلیون فلسطینی است در دستور کار قرار داده‌اند و این مسئله نگرانی جامعه جهانی را در پی داشته است. 
 
 دست رد نتانیاهو به بایدن 
کانال ۱۲ صهیونیستی اعلام کرد که نتانیاهو پس از تماس با بایدن پیامی به ایالات متحده ارسال کرد که در آن رد قاطعانه دیکته‌های بین‌المللی در مورد حل‌وفصل دائمی با فلسطینی‌ها را تأیید کرد. نتانیاهو گفت: «اسرائیل تسلیم پذیرش کشور فلسطین نخواهد شد و به مخالفت با گام‌های یکجانبه برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین ادامه می‌دهیم، چرا که به رسمیت شناختن پس از ۷ اکتبر، جایزه دادن به تروریسم است. ما تا پیروزی کامل خواهیم جنگید و این شامل یک اقدام قدرتمند در رفح نیز هست، پس ما به فلسطینی‌های غیرنظامی فرصت می‌دهیم که رفح را ترک کنند.»
انتقاد نادر بایدن از سیاست‌های نتانیاهو در رابطه با جنگ غزه نشان‌دهنده اختلافات بین دو متحد است، اما با وجود این اختلاف‌نظرها، بایدن نه تنها تاکنون اقدامی برای تحت فشار قرار دادن کابینه تندرو اسرائیل انجام نداده بلکه با تنش‌آفرینی در دریای سرخ، به حمایت از منافع این رژیم در منطقه اقدام کرده است. از طرفی، دولت امریکا با وجود درخواست‌های جهانی برای توقف جنایت‌ها در غزه، همزمان دنبال ارسال بسته کمکی جدید ۱۴ میلیارد دلاری به اسرائیل است تا با خیال راحت بتواند به کشتار فلسطینیان ادامه دهد. با وجود عصبانیت بایدن از کابینه نتانیاهو، روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از مقام‌های امریکایی نوشت: «با وجود ناامیدی بایدن که معتقد است برهم خوردن روابط با نتانیاهو به نفع امنیت امریکا نیست، تغییر راهبردی در رابطه با رژیم صهیونیستی وجود ندارد.»
با اینکه مقامات کاخ سفید مدعی هستند که توافقات آتش‌بس در غزه به نفع همه خواهد بود، اما از طرف دیگر، مخالفت خود را با آتش‌بس فراگیر در غزه اعلام کرده و این سیگنال و چراغ سبزی به ارتش اشغالگر است تا هر وقت خواست به غزه حمله کند. اینکه امریکا گفته با حمله اسرائیل به رفح مخالف نیست ولی باید با برنامه دقیق انجام شود و از کشتار بیشتر غیرنظامیان خودداری کند، دلیل دیگری بر حمایت‌های واشینگتن از تل‌آویو است. 
بایدن پیش از شروع جنگ غزه، از سیاست‌های تندرو‌های تل‌آویو به شدت انتقاد می‌کرد، اما به محض عملیات حماس در شهرک‌های اسرائیلی، به همراه سایر متحدان اروپایی با قاطعیت در کنار صهیونیست‌ها ایستاد و ژست عصبانیت در برابر نتانیاهو هم تنها مصرف داخلی دارد. بایدن سعی دارد با توقف موقت درگیری‌ها در غزه و آزادی اسرای صهیونیست، وضعیت سیاسی متزلزل خود را در امریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بهبود دهد، اما مقامات افراطی اسرائیل بار‌ها گفته‌اند که دولت امریکا در جایگاهی نیست که به اسرائیل برنامه‌هایش را دیکته کند.
برچسب ها: جو بایدن ، نتانیاهو ، غزه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار