کد خبر: 1217665
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
یک آتش‌بس شش‌هفته‌ای که شامل آزادی ۴۰ اسیر اسرائیلی در ازای آزاد شدن ۲۰۰ تا ۳۰۰ اسیر فلسطینی است، احتمال دارد که قبل از ماه رمضان بین رژیم صهیونیستی و حماس به دست بیاید. 
جوان آنلاین: یک آتش‌بس شش‌هفته‌ای که شامل آزادی ۴۰ اسیر اسرائیلی در ازای آزاد شدن ۲۰۰ تا ۳۰۰ اسیر فلسطینی است، احتمال دارد که قبل از ماه رمضان بین رژیم صهیونیستی و حماس به دست بیاید. 
 
گفته می‌شود طی یکی دو روز گذشته طرح کلی برقراری یک آتش‌بس در غزه که در پاریس بر سر آن توافق شده، از طریق واسطه‌ها روی میز حماس گذاشته شده ولی حماس هنوز به آن پاسخی نداده است. برخی منابع عبری از جمله سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل گزارش کرده که اختلافات کاهش یافته و احتمال دارد قبل از ماه رمضان، یک توافق آتش‌بس بین طرفین پا بگیرد. طرح جدیدی که روی میز قرار گرفته و تلاش فشرده‌ای هم برای دستیابی به آن وجود دارد، ظاهراً نسخه تعدیل شده طرح قبلی است که در پاریس بین امریکا، قطر، مصر و دیوید بارنیه، رئیس موساد مورد توافق قرار گرفت. وبگاه «واللا» از قول دو مقام مطلع از روند مذاکرات گزارش داد: «در جریان مذاکرات در پاریس میان نمایندگان امریکا، اسرائیل، مصر و قطر، طرحی جدید و به روز شده برای توافق آزادی اسرا مورد توافق قرار گرفت.» 
در حالی که طبق طرح قبلی، تکلیف کل حدود ۱۳۰ اسیر اسرائیلی مشخص می‌شد، در طرح جدید صرفاً ۴۰ اسرائیلی (۴۰ زن و اسیر مسن‌تر) در ازای برقراری یک آتش‌بس شش‌هفته‌ای آزاد می‌شوند و در مقابل ۲۰۰ تا ۳۰۰ اسیر فلسطینی هم آزاد خواهند شد. همچنین یک مقام مصری که خواست نامش فاش نشود به یورونیوز گفت توقف شش‌هفته‌ای جنگ شامل اجازه دادن به صد‌ها کامیون برای رساندن کمک‌های ضروری به غزه است. وی گفت که هر دو طرف توافق کرده‌اند مذاکرات را در طول آتش‌بس موقت برای آتش‌بس دائمی ادامه دهند. چیزی که این طرح را از طرح قبلی که در پاریس بر سر آن توافق شده بود، متمایز می‌کند، این است که حماس موضع خود را اندکی تعدیل کرده و به نوشته الشرق عربستان، دیگر خواستار عقب‌نشینی کامل ارتش اسرائیل یا آتش‌بس اولیه دائمی نمی‌شود، اما به عقب‌نشینی از شهر‌های بزرگ، بازگشت آوارگان و آتش‌بس اولیه شش‌هفته‌ای رضایت می‌دهد. ظاهراً این تعدیل موضع حماس به دو دو دلیل است؛ دلیل اول، این است که به رغم توافق بر سر یک توافق آتش‌بس موقت که حماس آن را پیش از این رد می‌کرد، دوسوم اسیران اسرائیلی همچنان در دست حماس باقی می‌مانند که به این معنی است که طرف فلسطینی همچنان از اهرم کافی برای فشار بر رژیم صهیونیستی برخوردار خواهد بود. آکسیوس به نقل از دو منبع امریکایی گزارش کرده که مقامات امریکایی، قطری و مصری در جریان نشست روز جمعه خود در پاریس، چارچوب جدید و دقیق‌تر این توافق را به مذاکره‌کنندگان اسرائیلی ارائه کرده‌اند. برخی منابع اسرائیلی هم می‌گویند که طرح کلی برقراری آتش‌بس در غزه که در پاریس بر سر آن توافق شد از طریق واسطه‌ها به حماس اطلاع داده شده است. یک مقام مطلع در گفتگو با سایت اسرائیلی «واللا» تأیید کرد که پیشرفت در جهت مذاکرات مفصل‌تر در حال انجام است و ادعا کرد «توانایی میانجی‌ها بر متقاعد کردن حماس به منظور موافقت با چارچوب جدید به دست آمده متمرکز شده است.» آنچه که چشم انداز احتمالی دستیابی به توافق احتمالی را جدی‌تر کرده، موافقت کابینه جنگ این رژیم با سفر یک هیئت اسرائیلی به قطر برای ادامه مذاکرات در مورد توافق مبادله اسرا است. تزاحی هانگبی، مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی در یک نشست تلویزیونی گفت: «هیئت از پاریس بازگشته است. احتمالاً جا برای حرکت به سمت توافق وجود دارد.» با این حال، چیزی که بیش از همه ممکن است آن را به چالش بکشد، مسئله رفح است. در حالی که شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی از قول یک منبع آگاه گزارش کرده که برای دستیابی به توافق قبل از ماه رمضان، تلاش فشرده‌ای صورت خواهد گرفت، اما یک مقام امنیتی گفته که این توافق احتمالی مانع از عملیات زمینی در رفح نمی‌شود؛ چیزی که احتمال مخالفت طرف فلسطینی با آن را افزایش می‌دهد. این باعث شده که واکنش اولیه حماس، به طرح ارائه شده چندان خوش‌بینانه نباشد. یکی از اعضای ارشد حماس دیروز به الجزیره گفت که ابراز خوش‌بینی درباره اینکه به زودی توافق بر سر مبادله اسرا به نتیجه خواهد رسید، واقعیت را منعکس نمی‌کند. او گفته که نتانیاهو از پاسخگویی به مهم‌ترین خواسته‌های ما مبنی بر توقف تجاوز، عقب‌نشینی کامل از نوار غزه و بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه طفره می‌رود. 
 
 باراک: کنست را محاصره کنید
با رسیدن تعداد روز‌های اسارت اسرای اسرائیلی به عدد ۱۴۳، فشار‌ها بر کابینه نتانیاهو برای تن دادن به توافق آتش‌بس در حال تشدید شدن است. روز شنبه هزاران شهرک‌نشین صهیونیست با برگزاری تظاهرات گسترده در تل‌آویو خواستار کناره‌گیری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و برگزاری انتخابات زودهنگام کنست و بازگرداندن اسیران صهیونیست از غزه شدند. در این تجمع که خانواده اسرای اسرائیلی هم حاضر بودند، شعار‌هایی علیه نتانیاهو سر داده شد و حاضران خواستار کناره‌گیری فوری او از نخست وزیری رژیم صهیونیستی شدند و ۱۸نفر در جریان برگزاری این تظاهرات در خیابان «کابلان» در تل‌آویو توسط پلیس رژیم اسرائیل دستگیر شدند. ایهود باراک، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی از معترضان خواسته به مدت سه هفته کنست را محاصره کنند. به گزارش مهر، باراک به رادیو ارتش اشغالگر گفت که ۳۰هزار شهروند معترض اسرائیلی باید کنست را به مدت سه هفته به صورت شبانه‌روزی محاصره کنند. وی همچنین افزود: هنگامی که اسرائیل تعطیل شود، نتانیاهو متوجه می‌شود که مهلتش به پایان رسیده است و هیچ اعتمادی به او وجود ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار