کد خبر: 1218226
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
تکلیف نیمکت تیم ملی والیبال ایران روشن شد 
تکلیف نیمکت تیم ملی والیبال ایران سرانجام بعد از پنج ماه روشن شد. هرچند که تیم ملی زمان زیادی را از دست داده، اما سرانجام سکان هدایت والیبال ایران به دست موریس موتا پائز، سرمربی برزیلی- فرانسوی سپرده شد. 
دنیا حیدری

جوان آنلاین: تکلیف نیمکت تیم ملی والیبال ایران سرانجام بعد از پنج ماه روشن شد. هرچند که تیم ملی زمان زیادی را از دست داده، اما سرانجام سکان هدایت والیبال ایران به دست موریس موتا پائز، سرمربی برزیلی- فرانسوی سپرده شد. 
با وجود مشخص شدن تکلیف نیمکت تیم ملی والیبال، پائز قبل از پایان سال نمی‌تواند به ایران بیاید. این مربی که با عقد قراردادی چهار ماهه، تا پایان المپیک روی نیمکت تیم ایران خواهد نشست، اکنون سرمربی یک تیم اوکراینی است و با توجه به اینکه احتمال صعود تیمش به فینال وجود دارد، بنا بر گفته مسئولان فدراسیون، اواخر فروردین‌ماه به ایران می‌آید. با این حال صحبت‌هایی برای حضور او در فینال لیگ برتر والیبال ایران شده و قرار است سرمربی تیم ملی در صورت امکان، سفری ۲۴ ساعته برای تماشای این بازی به ایران داشته باشد، اما در صورتی که نتواند برنامه‌هایش را هماهنگ کند، دستیارش را به ایران می‌فرستد. مرادی تأکید دارد که پائز مربی بسیاری برنامه‌گرایی است و برنامه مدونی برای تیم ملی ایران تدوین کرده و حتی لژیونر‌ها را نیز زیر نظر گرفته است، اما بنا بر نظر او، در مقطع فعلی تیم ملی به بازیکنان باتجربه جهت کسب سهمیه حضور در المپیک نیاز دارد و برهمین اساس قرار است بازیکنانی که سال گذشته در تیم ملی نبودند، برگردند! 
اگرچه صعود به المپیک به معجزه می‌ماند، اما سرمربی جدید تیم ملی امید زیادی برای رسیدن به این هدف دارد: «شما می‌دانید، ما هم می‌دانیم که چالش بزرگی در تابستان آینده پیش‌رو داریم. باور دارم که با استعداد‌های جوان، بازیکنان با اعتماد به نفس و بازیکنان باتجریه می‌توانیم ترکیب بسیار خوبی در تیم داشته باشیم. مصمم و متعهدانه تلاش می‌کنیم که المپیکی شویم. به حمایت شما و پشتیبانی همه طرفداران ایرانی نیاز داریم تا بتوانیم تیم ملی را به فراز قله والیبال جهان سوق دهیم. منتظر دیدار شما برای نوشتن فصل جدیدی از والیبال ایران هستم.»،
 اما به نظر می‌رسد با وجود زمان زیادی که صرف جایگزین عطایی شده، فدراسیون به ناچار دست به انتخاب موریس موتا پائز زده است. این تصور زمانی پررنگ‌تر می‌شود که ناصر میرفخرایی، عضو هیئت رئیسه و عضو کمیته فنی فدراسیون والیبال می‌گوید توقع ما این بود که مربی بزرگ‌تر و اسم و رسم‌دارتری داشته باشیم، اما الان همه مربیان ممتاز جهان مشغول هستند و دستمان به آن‌ها نرسید. 
علاوه بر آن، افشاردوست نیز صراحتاً می‌گوید فدراسیون هیچ گزینه دیگری نداشت: «تقریباً هیچ‌کدام از گزینه‌هایی که انتخاب می‌شدند تمایلی به حضور در تیم ملی ایران نداشتند یا اینکه بعد از چند مرحله مذاکره عقب‌نشینی می‌کردند. در جلسه آخر کمیته فنی پنج گزینه مطرح شد که سه نفر از آن‌ها در لحظه آخر عقب‌نشینی کردند و دو گزینه با اولویت جولیانی باقی ماندند. مذاکره با جولیانی هم به نتیجه نرسید و تنها یک گزینه برای فدراسیون باقی ماند.» 
این عضو کمیته فنی فدراسیون والیبال همچنین حضور پائز در تیم ملی والیبال ایران را همچون شمشیر دولبه خواند: «تصور می‌کنم موریس می‌تواند به والیبال ایران کمک کند، چون انگیزه زیادی دارد و شور برزیلی‌اش در کنار خط می‌تواند مفید باشد، خصوصاً که او در مدت اخیر بیکار نبوده و با مربیان خوبی کار کرده است.»
با وجود این، برناردو رزنده، پرافتخارترین مربی والیبال دنیا که تجربه کار کردن با سرمربی جدید تیم ملی والیبال ایران را دارد، از او به عنوان یک مربی کاربلد و بادانش یاد می‌کند: «موریس مهارت‌های خاصی دارد. او در تمام تورنمنت‌ها، به مشاهده و مطالعه در مورد تیم‌های برتر جهان می‌پردازد، به همین دلیل هم تیم‌های او همواره به دلیل مهارت‌های فنی و غیرفنی، چون ارتباطی، همدلی، رهبری و نظم عملکرد بسیار بالایی دارند.»
مرادی، سرپرست فدراسیون والیبال، اما بر این باور است که موریس همان گزینه‌ای است که به دنبالش بودند: «نظر کمیته فنی روی دو گزینه بود؛ جولیانی و پائز. جولیانی، اما به دنبال بازارگرمی بود و رقم درخواستی او از رقم بزرگ‌ترین مربیان والیبال دنیا هم بیشتر بود. همزمان با جولیانی با پائز نیز صحبت کردیم. او یکی از مربیان سرشناس است که افتخارات زیادی در کنار بلین در فرانسه داشت. او موفقیت‌های چشمگیری در لیگ ژاپن کسب کرده بود و حتی بازیکنان مطرح دنیا مثل کوبیاک زیر نظر او کار کردند. پائز پس از چهار سال از تیم پاناسونیک رفت و تیلیه جایگزین او شد، اما نتوانست افتخارات پائز را کسب کند. او مربی بی‌ادعا، اما کارکشته است که علاقه زیادی به حضور ایران در المپیک دارد. این مربی ضمن اشاره به سخت بودن صعود به المپیک تأکید داشت که برای رسیدن به آن می‌جنگد و این همان چیزی بود که ما به دنبالش بودیم. به همین دلیل بندی در قرارداد او وجود دارد که در صورت تمایل دو طرف، شرایط تمدید تا ۲۰۲۸ هم وجود دارد. قرارداد بسته شده بسیار منطقی و مناسب است و رقم قرارداد او تفاوت فاحشی با سایر مربیان دارد.»
جالب است که مرادی، سرپرست فدراسیون والیبال می‌گوید: «اکثریت کمیته فنی تأکید کردند که فقط با مربی خارجی می‌توانیم شانس موفقیت داشته باشیم و بر همین اساس انتخاب مربیان داخلی منتفی شد.». 
اما اعضای کمیته فنی می‌گویند: «مرادی بار‌ها در جلسه گفت که حتماً باید از مربی خارجی استفاده کنیم، چراکه این خواست مردم و خانواده والیبال است!»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار