کد خبر: 1219162
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲
طرح دفاعی اتحادیه اروپا در سایه احتمال بازگشت ترامپ
همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال بازگشت «دونالد ترامپ» به کاخ سفید و قطع کمک‌های ایالات متحده به اوکراین و ائتلاف نظامی ناتو، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از طرح دفاعی این اتحادیه رونمایی کرد و گفت که اروپا باید مسوولیت امنیت خود را بپذیرد.

جوان آنلاین: جوسپ بورل روز سه‌شنبه طی سخنانی در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: ما در حال حرکت از وضعیت اضطراری به یک راهبرد جامع هستیم که صنعت دفاعی ما را قوی‌تر و امنیت جمعی ما را تضمین خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، وی با اشاره به طرح دفاعی جدید اتحادیه اروپا گفت: ما از طریق تشویق به خرید مشترک، ایجاد امنیت در زنجیره تامین و افزایش دسترسی به منابع مالی، انعطاف‌پذیری صنعت دفاعی اروپا را تقویت خواهیم کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه «اکنون زمان آن است که اتحادیه اروپا مسوولیت امنیت خود را بپذیرد»، افزود: ما باید به آمادگی دفاعی بیشتری دست یابیم و به ثبات در قاره اروپا کمک کنیم.

بر اساس بیانیه‌ای که در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، آنچه برنامه صنعت دفاعی اروپا با نام اختصاری EDIP نامیده شده است، طرحی است که اروپا را از فاز تدابیر اضطراری کوتاه مدت به سمت یک رویکرد ساختاری و بلندمدت در حوزه صنعت دفاعی هدایت می‌کند.

گفتنی است که بخشی از منابع مالی این برنامه طبق بیانیه صادر شده، از سودهای ناشی از دارایی های مسدود شده روسیه در اروپا تامین خواهد شد.

این طرح درحالی رونمایی می‌شود که دونالد ترامپ به عنوان نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، درباره خروج ایالات متحده آمریکا از ناتو و قطع حمایت‌های مالی کاخ سفید از این ائتلاف نظامی هشدار داده است.

ترامپ چندی پیش در یک گردهمایی تبلیغاتی در ایالت کارولینای جنوبی گفت: «رئیس جمهوری یک کشور بزرگ به من گفت که اگر ما پول ندهیم و روسیه به ما حمله کند، از ما محافظت می‌کنید؟ من هم در جواب گفتم: شما پولی ندادید و تخلف می کنید. نه، من از شما محافظت نمی کنم. در واقع، آنها را تشویق می‌کنم که هر کاری می‌خواهند انجام دهند».

این اظهارات هرچند با واکنش‌های تندی از سوی برخی رهبران جهان روبه‌رو شد اما به نظر می رسد که احتمال بازگشت ترامپ، مقام‌های اروپایی را به‌شدت نگران کرده است.

روزنامه تایمز چاپ لندن پیشتر به نقل از یک منبع دولت انگلیس نوشت: بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی در تلاش هستند تا مطمئن شوند که در صورت به قدرت رسیدن ترامپ، می‌توانند به اوکراین کمک کنند تا در جنگ علیه روسیه بدون حمایت آمریکا پیروز شود.

بر اساس این گزارش، برخی دیپلمات‌های اروپایی هشدار داده‌اند که در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، این قاره با مشکلات امنیتی بزرگی مواجه خواهد شد. آن‌ها بر همین اساس تاکید دارند که از هم‌اکنون برای سناریوی بازگشت ترامپ برنامه‌ریزی شود.

طبق برنامه اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۲۴ برگزار می‌شود. طبق آخرین نظر سنجی‌ها دونالد ترامپ و جو بایدن، محتمل‌ترین نامزدهای احزاب خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده هستند.

آمارها نشان می‌دهد که ترامپ در هفت ایالت مهم انتخاباتی از جو بایدن پیش است. مزیت ترامپ در سایه این فرض است که او می‌تواند حمایت در میان گروهی را که به لحاظ سیاسی، متزلزل و بی‌تفاوت هستند به دست آورد و متقاعدشان کند که به واقع رای دهند، در حالی که بایدن باید حمایت طرفداران سابق ناراضی خود را که اکنون اشتیاق کمی نسبت به انتخاب دوباره او نشان می‌دهند، به دست آورد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار