کد خبر: 1222675
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷
رییس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: تغییرات آب و هوایی از جمله در فصل بهار علایم آسم را به دلیل وجود آلرژی و گردافشانی گل‌ها تشدید می‌کند.

جوان آنلاین: نسرین تنکابنی اظهار کرد: آسم یک بیماری التهابی غیرواگیر ریه است که اغلب ارثی و در هر سنی می‌تواند رخ دهد و به دلیل تحریک راه‌های تنفسی و پوشش داخلی ریه و انقباض مسیر‌های هوایی، هوای کمتری از مجاری به تنفس عبور می‌کند و عمل تنفس سخت می‌شود.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: گرد و غبار موجود در خانه، گردافشانی، آلودگی هوا، مواد شیمیایی، پوست و موی حیوانات، بعضی از حشرات، استنشاق دود سیگار و قلیان از جمله عوامل تشدید کننده و محرک‌های بیماری آسم هستند.

تنکابنی خاطرنشان کرد: همچنین عطر و ادکلن، حشره کش‌ها و شوینده‌ها، تغییرات هیجانی شدید مثل گریه یا خنده زیاد، استرس، عفونت‌های ویروسی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی، ورزش و فعالیت‌های فیزیکی، دارو‌های آسپرین و مسکن‌ها، مواد غذایی، میوه‌ها و ادویه‌جات از جمله عوامل فراز و فرود این بیماری محسوب می‌شوند.

این مسوول با بیان اینکه آسم از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن به شمار می‌آید، افزود: به طور کلی ۱۰ درصد مردم قزوین مبتلا به بیماری آسم هستند و در حال حاضر افراد زیادی به آسم آلرژیک مبتلا هستند که شاید حتی خودشان هم خبر نداشته باشند.

رییس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر قزوین خاطرنشان کرد: بیماری آسم قابل کنترل است و با مراجعه به موقع به پزشک، رعایت دقیق و اصولی استفاده از داروها، کاهش حضور در طبیعت، استفاده از تهویه در خانه، شستشوی رختخواب و لباس‌ها و استفاده از ماسک در بیرون از فضای خانه می‌تواند از بروز و تشدید این بیماری جلوگیری به عمل بیاورد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار