کد خبر: 1222866
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
جوان آنلاین: هزینه‌هایی که جنگ اسرائیلی‌ها در غزه به وجهه امریکا تحمیل کرده، مناسبات دو طرف را به تنش‌آمیز‌ترین دوره خود رسانده است. در یک گفت‌وگوی تلفنی ۳۰ دقیقه‌ای که پنج‌شنبه شب بین جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی انجام شد، طرف امریکایی برای اولین بار حمایت خود را مشروط به رویکرد اسرائیل در غزه کرد. منابع امریکایی گفت‌وگوی بایدن- نتانیاهو را «پرتنش و چالشی» خوانده‌اند و سخنگوی کاخ سفید هم گفته که اگر اسرائیل سیاستش را تغییر ندهد، رویکرد امریکا تغییر خواهد کرد. 
 
جو بایدن در گفت‌وگوی تلفنی پنج‌شنبه شب با نتانیاهو خواستار «آتش‌بس فوری» در غزه شده و به بنیامین نتانیاهو گفت که حمایت آینده امریکا از اسرائیل به اقدامی ملموس برای حفاظت از غیرنظامیان و امدادگران بستگی دارد. این اولین گفت‌وگوی تلفنی رهبران دو متحد، بعد از حمله اسرائیل به کاروان امداد رسانان سازمان موسوم به «آشپزخانه مرکزی جهانی» است که منجر به کشته شدن هفت نفر از امدادرسانان آن شد. بایدن هر چند در گفت‌وگوی پنج‌شنبه شب هم حمایت قاطع خود را از اسرائیل در فضای تنشی با ایران اعلام کرده، ولی تحت فشار افکار عمومی، خواستار رسیدگی به وضع انسانی غزه است. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که بایدن «نیاز اسرائیل را برای اعلام و اجرای یک سری اقدامات مشخص، قابل اندازه‌گیری برای رسیدگی به آسیب‌های غیرنظامی، مصائب بشردوستانه و ایمنی امدادگران به روشنی بیان کرد.» بایدن گفته که سیاست امریکا در قبال غزه با ارزیابی ما از اقدام فوری اسرائیل در قبال این اقدامات تعیین خواهد شد. او گفته «آتش‌بس فوری ضروری است» و از اسرائیل خواست «بدون تأخیر» با حماس به توافق برسد. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید، گفت که این تماس تلفنی «صریح» و «حرفه‌ای» بود و دو رهبر به حرف‌های همدیگر گوش دادند، اما اذعان کرد که سرخوردگی بایدن در هفته‌های اخیر درحال افزایش بوده که چرا درخواست‌های او از اسرائیل بی‌جواب مانده است. «جان کربی» در جمع خبرنگاران هشدار داد: «اگر ما شاهد تغییراتی از سوی «اسرائیل» نباشیم، تغییرات در رویکرد ما خواهد بود» ولی بیان نکرد که این تغییرات چه خواهد بود: «سیاست ما در مقابل غزه بر اساس تغییراتی خواهد بود که اسرائیل انجام می‌دهد. ما خواهان موافقت اسرائیل با ورود قابل‌توجه کمک به غزه و بازگشایی نقاط مرزی بیشتر در روز‌های آینده هستیم.» 
 تماس پر چالش
آکسیوس از قول یک منبع آگاه نوشته که تماس تلفنی بایدن نتانیاهو که ۳۰ دقیقه طول کشیده، «پرتنش و چالش‌برانگیز» بوده است. یک مقام ارشد دولت امریکا نیز به سی‌ان‌ان گفت: «پس از این حمله، بایدن «عصبانی» و «به‌طور فزاینده‌ای ناراضی» است.» همزمان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در بروکسل در سخنانی که نشانه تنش در مناسبات دو متحد است گفت: «اگر ما تغییراتی را که باید ببینیم مشاهده نکنیم، سیاست‌مان تغییر خواهد کرد.» بلینکن در کنفرانس خبری خود همچنین گفت که اگر اسرائیل در جنگ غزه نتواند از جان غیرنظامیان حفاظت کند، با این خطر روبه‌رو است که رفتار آن قابل‌تمایز از حماس نباشد. او افزود: «این نقطه قوت ماست. این چیزی است که ما را از تروریست‌هایی مثل حماس متمایز می‌کند. اگر ما احترامی که برای جان انسان قائلیم را از دست بدهیم، با این خطر روبه‌رو خواهیم شد که از کسانی که با آن‌ها می‌جنگیم قابل تشخیص نباشیم.» کریس دلوزیو، نماینده پنسیلوانیا در مجلس نمایندگان، از حامیان سرسخت اسرائیل گفت: «نتانیاهو نمی‌تواند اقدامات و رفتار‌های خود را ادامه دهد و همزمان از مردم امریکا نیز انتظار داشته باشد از او حمایت کنند.» سناتور برنی سندرز نیز با انتقاد از تصمیم دولت جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا برای ارسال تسلیحات بیشتر به اسرائیل در ایکس نوشت: «امریکا نمی‌تواند به نتانیاهو التماس کند که بمباران غیرنظامیان را متوقف کند و روز دیگر هزاران بمب ۲هزار پوندی که می‌تواند کل محله‌های شهر را با خاک یکسان کند، برای او ارسال نماید. این کار زشت است.» او گفت: «ما باید به همدستی خود با اسرائیل پایان دهیم؛ دیگر بمبی به اسرائیل ارسال نکنید.» حتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور قبلی امریکا به عنوان حامی پروپا‌قرص رژیم صهیونیستی خطاب به بنیامین نتانیاهو گفت که وی باید جنگ غزه را به سرعت پایان دهد و «به شرایط عادی بازگردد.» ترامپ در مصاحبه با رادیوی «هاگ هوویت» هشدار داد که اسرائیل به‌شدت در حال شکست خوردن در جنگ افکار عمومی به دلیل جنگ خود با حماس است. ترامپ در پاسخ به سؤال مجری این رادیو مبنی بر اینکه آیا همچنان از اسرائیل حمایت صددرصدی می‌کند، گفت: من روشی را که آن‌ها به کار می‌گیرند، دوست ندارم، زیرا باید پیروزی وجود داشته باشد. این جنگ زمان زیادی طول کشیده است. من از یک اقدام دیگر هم متنفرم و آن این است که اسرائیلی‌ها هر شب ویدئو پخش می‌کنند. وی ادامه داد: آن‌ها هر شب، فیلم‌هایی را از سقوط یک ساختمان منتشر می‌کنند. آن‌ها نباید چنین تصاویری منتشر کنند، اما انجام می‌دهند. به همین دلیل است که در جنگ روابط عمومی شکست خورده‌اند. اسرائیل کاملاً در جنگ روابط عمومی بازنده است. 
 گشایش گذرگاه بیت‌حانون
کابینه رژیم صهیونیست در اقدامی که گفته می‌شود در اثر فشار‌ها انجام شده، با بازگشایی یک گذرگاه در شمال غزه موافقت کرده است. بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی، کابینه این رژیم با بازگشایی گذرگاه بیت‌حانون (ایرز) منتهی به شمال نوار غزه و استفاده موقت از بندر اشدود برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به این باریکه موافقت کرده است، هرچند معلوم نیست که این تصمیم تا چه حد عملیاتی شود. همزمان، در اقدامی که نشان‌دهنده افزایش فشار‌های بین‌المللی بر تل‌آویو است، شورای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه قطعنامه‌ای را درباره ممنوعیت ارسال سلاح برای رژیم صهیونیستی تصویب کرد. به گزارش ایسنا، شورای حقوق بشر سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که پاکستان برای توقف ارسال سلاح برای رژیم صهیونیستی ارائه کرده بود، با ۲۸ رأی موافق تصویب کرد.
برچسب ها: نتانیاهو ، بایدن ، آتش بس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار