کد خبر: 1222959
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۰
حوزه هنری از ۱۶ تا ۱۹ اسفندماه میزبان «جشنواره‌های هنری مدرسه» و منتخبان آن بود و در این مدت، بستر لازم برای ایده‌پردازی و پرورش ایده‌های هنری دانش‌آموزان هنردوست کشور فراهم شد. رویدادی به دبیری امیرحسین اخوین که نقطه عطف آن را می‌توان کشف استعداد نوجوانان و حمایت از آن‌ها در عرصه‌های هنری دانست
سمیه دهقان‌زاده 
 جوان آنلاین: «جشنواره‌های هنری مدرسه» بستری است که در آن به بچه‌های مدرسه بیشتر بها می‌دهند و ایده‌هایشان پرورش می‌یابد. رویدادی که نقطه عطف آن کشف استعداد نوجوانان و حمایت از آن‌ها در عرصه‌های هنری است، نوجوانانی که خود قرار است قهرمانان گمنام کشورمان را کشف کنند. 
 
حوزه هنری از ۱۶ تا ۱۹ اسفندماه میزبان «جشنواره‌های هنری مدرسه» و منتخبان آن بود و در این مدت، بستر لازم برای ایده‌پردازی و پرورش ایده‌های هنری دانش‌آموزان هنردوست کشور فراهم شد. رویدادی به دبیری امیرحسین اخوین که نقطه عطف آن را می‌توان کشف استعداد نوجوانان و حمایت از آن‌ها در عرصه‌های هنری دانست. اما برای دانستنی‌های جزئی‌تر و کم و کیف «جشنواره‌های هنری مدرسه» با محمدرسام رضوانی مسئول روابط عمومی حوزه هنری کودک و نوجوان به گفتگو نشستیم تا برایمان از این جشنواره‌ها بگوید که مشروح آن در ادامه می‌آید:
 
 شرکت ۲هزار و۷۰۰ مدرسه از سراسر ایران در یک رویداد
 رضوانی درباره این رویداد می‌گوید: تیر ماه بود که فراخوان «جشنواره‌های هنری مدرسه» شامل دو جشنواره عکس و گرافیک دانش‌آموزی و فیلم مدرسه داده شد. ۲۱هزار اثر در سه محور فیلم، گرافیک، عکس و زیرشاخه‌های مربوطه به دست ما رسید. این تعداد آثار از ۶۶۰ شهر و حدود ۲هزار و۷۰۰ مدرسه به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود. در چند مرحله آثار در دبیرخانه بررسی شدند، طی این بررسی‌ها و با اصلاحات انجام‌شده به روی آثار ارسالی، در نهایت برگزیدگان اولیه این رویداد شناخته شدند. در کنار داوری تخصصی، داوری مردمی این آثار نیز روی سایت جشنواره برگزار شد که بیش از ۱۵۰هزار رأی به آثار داده شد که این نشان دهنده تأثیرگذاری این جشنواره و علاقه‌مندی دانش‌آموزان برای حضور در آن است. وی ادامه می‌دهد: ما هم اکنون پنجمین جشنواره عکس و گرافیک و نهمین جشنواره فیلم مدرسه را پشت سر گذاشتیم که حوزه هنری کودک و نوجوان میزبان آن بود. اختتامیه جشنواره عکس و گرافیک روز چهارشنبه ۱۶ اسفند در تالار سوره و اختتامیه اصلی شنبه ۱۹ در تالار اندیشه حوزه برگزار شد. 
 
 روایت قهرمانان پیشرفت، موضوع اصلی جشنواره‌ها
 وی در توضیح هدف برگزاری این جشنواره‌ها می‌گوید: «جشنواره‌های هنری مدرسه» با هدف کشف استعداد و انگیزه‌دهی به دانش‌آموزان هنرمند و مستعد سراسر کشور در جهت تولید محتوای مناسب و خلاقانه هنری در قالب رسانه طراحی و برپا شد. درضمن این رویداد، از سوی مؤسسه هنروما و با حمایت حوزه هنری کودک و نوجوان، شبکه امید سیما، برنامه کاربردی شاد، بنیاد ملی نخبگان و ستاد توسعه فناوری‌های نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد. رضوانی درباره محوریت موضوعی این جشنواره‌ها می‌گوید: موضوع اصلی جشنواره‌ها، روایت قهرمانان پیشرفت بود. محور‌های جشنواره فیلم کوتاه شامل داستانی، مستند، آیتم تلویزیونی، انیمیشن و نماهنگ و محور‌های جشنواره عکس و گرافیک مدرسه نیز شامل طراحی پوستر، لوگو، نقاشی دیجیتال، عکاسی طبیعت، عکاسی داستانی، عکاسی تبلیغاتی و عکاسی معماری بود. 
 
 حمایت صفر تا صدی تولید اثر بعدی برگزیدگان
رضوانی در ادامه این طور توضیح می‌دهد: شرکت‌کنندگان برگزیده این رویداد که شامل دانش‌آموزان پایه‌های متوسطه اول دبیرستان و متوسطه دوم هنرستان بودند، پس از فرایند شناسایی و استعدادیابی، به حوزه هنری دعوت شدند و از ۱۶ تا ۱۹ اسفندماه به مدت چهار روز، میهمان حوزه هنری بودند. در این چهار روز، گعده‌هایی با سرفصل‌های قهرمان روایتگری در هنر، فرم یا محتوا و... برگزار شد و برگزیدگان بر ایده بعدی خود با موضوع «روایت قهرمانان پیشرفت»، متمرکز شدند و روی آثار بعدی‌شان کار کردند تا هر کدام در شاخه هنری مربوط به خود به ایده جدید دست یابند. شرکت‌کنندگان این رویداد پس از کامل کردن ایده‌های خود طی این چهار روز، به ایده نهایی رسیدند و پس از جمع‌بندی، هیئت داوران متشکل از مربی‌ها و کارشناسان موضوعات هنری، به آثار هنری اعتبار می‌بخشند و آثار معتبر به مرحله اجرا و تولید وارد می‌شوند. 
 
 ایده‌یابی به روش حسین کلهر
بعد از آگاهی از فراز و فرود‌های جشنواره‌های هنری مدرسه، خالی از لطف نیست برشی از کارگاه‌هایی را که برای برگزیدگان این رویداد برگزار شده با هم مرور کنیم. 
در یکی از این کارگاه‌ها، حسین کلهر مبانی چگونگی پرداختن به قهرمانان را تشریح کرد. کارگاهی تعاملی و پر از سؤال. در بخشی از کارگاه‌ها، کلهر در مواجهه با سؤالات متعدد شرکت‌کنندگان درباره ایده‌یابی به آن‌ها گفت: ایده‌یابی برای ما بازگویی یک اتفاق آشنا در کانال متفاوت است. ایده‌یابی یعنی باید کانسپت‌های تکراری را دید و ارتباطشان را با هم پیدا کرد و از کانال‌های متفاوتی به آن پرداخت. مطالعه و خواندن اولین گام در ایده‌یابی است و افراد می‌توانند با مطالعه زیاد به ایده‌های خوبی دست پیدا کنند. 
وی در ادامه افزود: آنچه در ایده‌یابی یا ساخت محصول کمک می‌کند این است که همه چیز یعنی فرم و محتوا را از قبل مشخص کنید. 
برخی از این کارگاه‌ها روز ۱۶ اسفندماه با حضور جوانانی، چون ریحانه میرحسینی، رضا کاظم‌پور و علی قربانی عضو کارگروه تولید اول در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد. 
 
 چرا مهاجرت نکردید؟
در این کارگاه، ریحانه میرحسینی در پاسخ به نوجوانان حاضر در سالن درباره انگیزه خود در تولید واکسن گفت: ما می‌خواستیم کاری کاربردی انجام دهیم که به محصول تبدیل شود و به بازار راه پیدا کند. ما در پی یافتن محصول، فهمیدیم خلأ جهانی وجود دارد که می‌تواند همان مسیری باشد که به دنبال آن هستیم. در این فرآیند، هدف بزرگی داشتیم و هر وقت بحرانی رخ می‌داد به این فکر می‌کردیم که تا اینجا آمده و مدت‌ها تلاش کرده‌ایم، ما نمی‌خواستیم شکست بخوریم و کار را در هر شرایط جلو بردیم. 
میرحسینی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر علت عدم مهاجرت اظهار کرد: وقتی به رفتن فکر می‌کردم تصورم این بود که مسیر رشدی وجود ندارد ولی دریچه‌ای به رویمان باز شد که باعث شد یکسری شرکت‌ها را ببینم که محصولی تولید می‌کردند که مفید بود و من هم دوست داشتم همین کار را انجام دهم، بنابراین وقتی نمونه موفق در حوزه مشابه را دیدم گفتم شاید این اتفاق برای من هم رخ داد. 
 
 تحریم و قهرمانانی که باید شناخت
در بخش دیگری از این کارگاه، علی قربانی برای درک بهتر شرایط تحریم تشریح کرد: همه ما کرونا را تجربه کردیم، وقتی تحریم وجود دارد واکسن کرونا به ما داده نمی‌شود، مخزن اکسیژن و دارو نداریم، هیچ کالایی وارد نمی‌شود، کالا‌ها با مبلغ پنج برابر بیشتر از ارزش فاکتور می‌شود و بعد محصول ارسال نمی‌شود، حتی وقتی دستگاه یا کالایی برای تعمیر به دیگر کشور‌ها فرستاده می‌شود، آن را مصادره می‌کنند و پس نمی‌دهند. 
وی در ادامه از تشکیل تیم پنج نفره در معاونت علمی ریاست جمهوری در دوره تحریم سخن گفت و سپس به آغاز فعالیت آن‌ها از اتاقی ۹متری اشاره کرد که بخش‌های مختلف را ترغیب به به‌کارگیری از جوانان مستعد و ظرفیت‌های داخلی کرده است. 
وی افزود: مدیرانی وجود دارند که هیچ نام و نشانی از آن‌ها نیست ولی شب و روز را برای رقم زدن یک اتفاق گذاشته‌اند. 
این روایت، نشان دهنده این است که شاید مهم‌ترین دستاورد برگزیدگان جشنواره‌های هنری مدرسه، کشف قهرمانانی باشد که بی‌نام و نشان، اما بسیار باارزشند.
برچسب ها: مدرسه ، جشنواره ، هنر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار