کد خبر: 1225259
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۰
هیگز در جست‌وجوی پاسخ به این پرسش که ماده چگونه خلق‌شده است، در سال‌های دهه ۱۹۶۰یعنی بیش از ۵۰ سال پیش از طریق محاسبات ریاضی به وجود این ذره پی برد

 جوان آنلاین: محمد طبیطبیان در کانال تلگرامی خود نوشت: در خبر‌ها بود که کاشف هیگز بُسون در سن ۹۴سالگی درگذشت. او فیزیک‌دان انگلیسی برنده جایزه نوبل سال ۲۰۱۳ است. کار او کشف ذره‌ای است در دل اتم که دلیل وجود جرم اجسام است. این ذره زیر اتمی را به افتخار او بُسون (بوزون) هیگز (Higgs boson) می‌گویند.

این دست‌آورد بزرگی محسوب می‌شود، چون برای اولین بار دلیل این‌که چرا ماده از جرم و وزن برخوردار است مشخص شد. اما یک بعد جالب کار هیگز قابل‌توجه است. هیگز در جست‌وجوی پاسخ به این پرسش که ماده چگونه خلق‌شده است، در سال‌های دهه ۱۹۶۰یعنی بیش از ۵۰ سال پیش از طریق محاسبات ریاضی به وجود این ذره پی برد.

درحالی‌که در آن زمان هیچ راه عملی و آزمایشگاهی برای یافتن و مشاهده این ذره تشکیل‌دهنده اتم و دلیل جرم و وزن آن وجود نداشت. حدود ۵۰ سال پژوهش، همکاری هزاران نفر دانشمند و هزینه‌کردن میلیارد‌ها دلار و ساخت شتابگر‌های عظیم که در زیر مرز فرانسه و سوئیس در عمق ۱۰۰ متری زیرزمین قرار دارد و تحت مدیریت سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای (CERN) فعالیت می‌کند،

نهایتاً دانشمندان موفق شدند دو اتم را شتاب دهند و در سرعت فوق‌العاده با هم برخورد داده و ذرات پخش شده را ثبت و مشاهده و آن ذره موردنظر را بیابند. به این نحو آنچه با الگوی ریاضی ثابت شد بعد از حدود ۵۰ سال در شرایط آزمایشگاهی بی‌سابقه مشاهده و عملاً اثبات گردید. علاوه بر فایده این دست‌آورد درزمینه‌های مختلف علمی و کار برد، این نیز خود یک دلیل دیگر از توان ریاضیات در بسط دانش بشر و امکان نفوذ به نادانسته‌ها با استفاده از این ابزار به‌حساب می‌آید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار