کد خبر: 1225325
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
نگاهی به کتاب‌هایی که به عملکرد سپاه پاسداران می‌پردازند
یکی از این کتاب‌ها که اطلاعات جالبی از حوادث اوایل انقلاب و چگونگی تشکیل سپاه به خواننده ارائه می‌دهد، کتاب «خاطرات سردار یوسف فروتن»، عضو اولین شورای فرماندهی سپاه پاسداران است

جوان آنلاین: کتاب‌هایی که مستقیم یا غیرمستقیم به کارنامه سازمانی سپاه یا مجاهدت‌های فرعی یکی از اعضای آن بپردازد کم نیست، اما برخی کتاب‌ها به لایه‌های عمیق‌تری رفته‌اند و نکات جالب‌تری برای عرضه دارند. 

کتاب‌هایی که ما را با سپاه و عملکرد این سازمان انقلابی و مجاهدت‌ها و کوشش‌های اعضای آن آشنا کند، بسیار زیاد است و مطالعه آن‌ها به بسیاری از پرسش‌های ذهنی علاقه‌مندان پاسخ می‌دهد. اگر کتاب «تاریخ شفاهی تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» کاری از جواد منصوری را که بیشتر از یک دهه از انتشار آن می‌گذرد کنار بگذاریم، می‌توانیم به کتاب‌هایی که درباره فرماندهان دفاع مقدس نوشته شده اند، روایت‌هایی از زندگی شهدا و آزادگان و ایثارگران پاسدار، پژوهش‌هایی که درباره عملیات‌های ما در جنگ تحمیلی انجام شده و نیز خاطرات رزمندگانی که در سوریه با تکفیری‌ها جنگیدند و شماری از آنان به شهدای مدافع حرم مشهور شدند، اشاره کنیم. اما اجازه دهید، چند عنوان از این کتاب‌ها را نام ببریم. ناگفته نماند که هرکدام از این کتاب‌ها از منظری متفاوت با دیگری ما را با بخشی از کارنامه و ماهیت سپاه پاسداران آشنا می‌کنند. 

یکی از این کتاب‌ها که اطلاعات جالبی از حوادث اوایل انقلاب و چگونگی تشکیل سپاه به خواننده ارائه می‌دهد، کتاب «خاطرات سردار یوسف فروتن»، عضو اولین شورای فرماندهی سپاه پاسداران است. روی جلد کتاب نام معصومه سماوی به چشم می‌خورد و مرکز اسناد انقلاب اسلامی کار نشر آن را به عهده داشته است. همچنین کتاب «نامزد گلوله‌ها» نوشته مرتضی سرهنگی (نشر خط مقدم) که عنوان فرعی آن، یعنی «سفری به زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی»، موضوع و محتوایش را توضیح می‌دهد، کتابی روشنگر درباره زندگی پاسداری و رسم مجاهدت در این لباس است. همچنین باید از کتاب «احمد کاظمی» کاری از سعید سرمدی و مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نام برد. این کتاب که سال ۱۴۰۰ چاپ تازه‌ای از آن منتشر شد، درباره شهید احمد کاظمی است و روش فرماندهی او را بررسی می‌کند، اما ضمن این بررسی، خواننده را با نقش و کوشش‌های سپاه و تحلیل‌های یکی از فرماندهان شاخص آن آشنا می‌سازد. 

کتاب «شراره‌های خورشید» که کارنامه عملیاتی لشکر ۲۷محمد رسول‌الله (ص) به فرماندهی شهید همت را در عملیات خیبر بازخوانی می‌کند، گوشه‌ای از شیوه‌های رزم سپاه و چگونگی سازماندهی نیرو‌ها در بحبوحه نبرد را به مخاطب نشان می‌دهد. کتاب «مردی با آرزو‌های دوربرد» نیز کتاب مهمی است، به‌ویژه در این روز‌ها که عملیات وعده صادق توجه جهانیان را به قابلیت‌های نظامی ایران و قدرت موشکی سپاه جلب کرده است. این کتاب به قلم فائضه غفارحدادی تألیف شده و روایت‌هایی از زندگی و دغدغه‌های شهید طهرانی‌مقدم، پدر موشکی ایران است. به تعبیری، «مردی با آرزو‌های دوربرد» روایت‌هایی است مستند از زندگی مردی که برد آرزوهایش از برد موشک‌هایش بلندتر بود. مردی که در انتها بر قله‌های تکنولوژی موشکی قدم می‌زد و دنیا را انگشت به دهان و دشمن را عصبانی کرده بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار