کد خبر: 1227089
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس 
کشور ما نیز از شرایط خاصی برخوردار است. به ویژه قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مطلوب به ما کمک می‌کند که بتوانیم نقش واسطه تأمین انرژی را برای کشور‌های دیگر ایفا کنیم. به طور مثال، ما از یک طرف با ترکمنستان هم مرز هستیم که دارای منابع عظیم نفت و گاز است و به آب‌های آزاد راه ندارد، از طرف دیگر با کشوری مانند پاکستان همسایه هستیم که به این منابع نیازمند است

جوان آنلاین: شهباز حسن‌پور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران در حوزه انرژی بسیار مهم و مثبت بوده است. اقداماتی که در زمینه حل و فصل مشکلات با ترکمنستان و از سر‌گیری سوآپ گاز از این کشور انجام شد، رایزنی با اسلام آباد به منظور احیای خط لوله صلح و ادامه مبادلات با عراق و ترکیه و تمدید قرارداد گازی با این کشور در حوزه انرژی بسیار مهم است و زمینه تبدیل شدن کشور به هاب اصلی انتقال گاز منطقه را فراهم خواهد کرد. 
نفت و گاز به عنوان سرمایه‌های ملی نقش مهمی در اقتصاد و سیاست‌های کشور ما دارند. یکی از مهم‌ترین سیاست‌هایی که دولت‌های دارای این منابع در پیش می‌گیرند، به اجرا گذاشتن سیاست‌های فعال در راستای به فروش رساندن این منابع به دیگر کشور‌ها و وابسته کردن آن‌ها به خودشان است. 
کشور ما نیز از شرایط خاصی برخوردار است. به ویژه قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مطلوب به ما کمک می‌کند که بتوانیم نقش واسطه تأمین انرژی را برای کشور‌های دیگر ایفا کنیم. به طور مثال، ما از یک طرف با ترکمنستان هم مرز هستیم که دارای منابع عظیم نفت و گاز است و به آب‌های آزاد راه ندارد، از طرف دیگر با کشوری مانند پاکستان همسایه هستیم که به این منابع نیازمند است. همین شرایط بستری برای برعهده گرفتن نقش واسط برای ما به وجود آورده است. 
عضو شورای اسلامی در باره دیپلماسی فعال انرژی که دولت سیزدهم و وزارت نفت در منطقه به اجرا گذاشته‌اند، تصریح کرد: وزارت نفت اقدامات خوبی را در زمینه افزایش تعاملات انرژی با کشور‌های منطقه به اجرا گذاشته است. به طور مثال، رایزنی با اسلام آباد برای احیای خط لوله صلح اقدام مناسبی است. گسترش مبادلات با پاکستان به عنوان یک کشور دوست و مسلمان به درستی در دستور کار دولت قرار گرفته است و باید با جدیت ادامه یابد. 
وی افزود: تعاملات با عراق و ترکیه نیز به عنوان دو کشور مشتری گاز ما به درستی توسعه یافته است. حل و فصل برخی مسائل فیمابین و تلاش در راستای گسترش مبادلات با این کشور‌ها را اقدام درستی می‌دانم. نیاز است موانع بوروکراتیک سر راه گسترش تعاملات با کشور‌های منطقه را حل کنیم. بوروکراسی عریض و طویل در هر کشوری مانعی سر راه اجرای سریع تفاهمنامه‌ها و قرارداد‌ها به شمار می‌رود. ما هم گرفتار این سیستم اداری دست و پا گیر هستیم که باید آن را رفع کنیم. 
حسن‌پور ادامه داد: معمولاً تفاهمنامه‌ها در سطوح بالای سیاسی به دست می‌آید، اما ادامه کار در سطح کارشناسان به مشکل می‌خورد و از سرعت لازم برخوردار نیست. لازم است نمایندگان بخش خصوصی در اتاق اصناف، اتاق تعاون و اتاق بازرگانی نیز در سفر‌های خارجی رئیس‌جمهور حضور داشته باشند و از فرصت‌های به وجود آمده در حوزه‌های مختلف استفاده کنند. 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: دولت و وزارت نفت نباید به اقداماتی که تاکنون انجام داده‌اند، بسنده کنند. ظرفیت‌های فراوانی در زمینه تعامل با کشور‌های همسایه در حوزه انرژی وجود دارد که باید از تک‌تک آن‌ها بهره ببریم. اصلی‌ترین سرمایه کشور، نیروی انسانی متخصص است. استفاده حداکثری از توان نیرو‌های مؤمن، متعهد و متخصص به درستی از سوی وزارت نفت در دستور کار قرار گرفته است. در همین راستا باید بیش از پیش از توان داخلی و دانش بنیانی کشور بهره ببریم. 
حسن‌پور در پایان خاطرنشان کرد: دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران در حوزه انرژی بسیار مهم و مثبت بوده است؛ اقداماتی که در زمینه حل و فصل مشکلات با ترکمنستان و از سر‌گیری سوآپ گاز از این کشور انجام شد، رایزنی با اسلام آباد به منظور احیای خط لوله صلح و ادامه مبادلات با عراق و ترکیه و تمدید قرارداد گازی با این کشور در حوزه انرژی بسیار مهم است و زمینه تبدیل شدن کشور به هاب اصلی انتقال گاز منطقه را فراهم خواهد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار