کد خبر: 1227383
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۰
دکتر محمدپیروی خامنه، روانشناس

جوان آنلاین: آن‌طور که در فیلم و عکس‌های منتشر شده از عملیات جست‌وجو مشخص است، مردم در پیدا کردن یسنا نقش مهمی داشتند به طوری که از زمان وقوع حادثه تا زمان پیدا شدن دختربچه خردسال به صورت شبانه‌روزی کنار خانواده یسنا و نیرو‌های امداد باقی ماندند. آن‌ها با هر وسیله و امکاناتی که داشتند در این امر بسیج شدند و هزینه کردند و خوشبختانه تلاش‌ها هم به نتیجه رسید و یسنا در سلامت به آغوش خانواده‌اش بازگشت. در مورد همدلی و همراهی مردم در این امر به چند نکته اشاره می‌شود.
در موضوع یسنا، مردم به دنبال کودکی بودند که امید به نجات آن وجود داشت؛ یعنی مسئله قتل او آنطور که در دیانا در اصفهان اتفاق افتاد، در میان نبود. مردم متوجه شده‌بودند یسنا زنده است، بنابراین بهتر است دنبال کودک زنده بگردند. شاید پیدا کردن کودک فوت شده در ذهن مردم جایی نداشته‌باشد، مگر بین اطرافیان او.
زنده‌بودن در این امر بسیار مهم است که همه دنبال این هستند که به حیات ادامه دهند، ولی اگر حیات متوقف شود، اینقدر اهمیت پیدا نمی‌کند. انسان همیشه دنبال بقا است و بقای هم نوع را دوست دارد و دوست دارد به دیگران حیات ببخشد. در موضوع یسنا هم شاهدیم او بچه‌ای روستایی است و مشخص می‌شود همدلی هنوز در این مکان‌ها وجود دارد. انسان‌ها معمولاً آداب و رسوم و سنت‌های مشترکی دارند که اگر کسی از این‌ها فاصله بگیرد، دور می‌افتد. زندگی‌های اشرافی و متوسط را نگاه کنید که با این طبقه سنخیت ندارند، مگر اینکه بخواهند مشکل‌شان حل شود. مردمی هم که در این کار مشارکت داشتند، بین خودشان و طفل نقاط مشترک دیده‌اند که همیشه دنبال کمک، حمایت و همیاری هستند. این موضوع، عامل مهمی است که در چنین مواقعی کمک و همراهی کنند، مخصوصاً وقتی متوجه می‌شوند همنوعانشان در فضای مجازی هم دنبال این موضوع هستند، وارد همکاری می‌شوند، اما اگر این همنوع از طبقه‌ای دیگر بود، این همکاری و همدلی صورت نمی‌گرفت، بنابراین دو مسئله مورد توجه قرار دارد؛ اول همنوعی که واقعاً باید همنوع باشد نه فقط انسان باشد، طبقه و گروه جویندگان با فرد گمشده متناسب باشد، تمایلات و خواسته‌ها با هم تناسب داشته باشد، ولی وقتی مردم بر می‌گردند به هم‌گروه خودشان در بدنه اجتماعی به دنبال فرد می‌روند و از او حمایت می‌کنند که به خواسته‌اش برسد، اما اگر این شاخص‌ها را نداشته باشد، این همراهی صورت نمی‌گیرد.
امیدواریم در آینده در هر شرایطی از هر گروه و دسته‌ای، فردی نیاز به حمایت داشت، این همنوعی وجود داشته باشد که همه افراد در کمک‌رسانی و حمایت از آن فرد بسیج شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار