کد خبر: 1227786
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
در سومین سال جنگ اوکراین، تنش‌ها بین روسیه و غرب به نقطه جوشی رسیده که هر آن احتمال تقابل مستقیم بین دو طرف وجود دارد. روس‌ها که بار‌ها هشدار داده‌اند در دفاع از تمامیت ارضی خود به استفاده از همه توان نظامی متوسل خواهند شد، برای اینکه جدیت خود را نشان دهند گزینه‌های نهایی خود را روی میز قرار داده‌اند.
جوان آنلاین: با افزایش تحرکات نظامی غرب در حمایت از اوکراین که احتمال درگیری بین ناتو و مسکو را بالا برده است، پوتین دستور تمرینات نظامی جهت استفاده از سلاح هسته‌ای تاکتیکی را صادر کرد که نوعی نمایش قدرت و افزایش آمادگی برای مقابله با تهدیدات خارجی است. مدودف هم هشدار داد که در صورت اعزام نیرو‌های ناتو به اوکراین، پایتخت‌های اروپا و امریکا در امان نخواهند بود. 
 
به گزارش «جوان»، در سومین سال جنگ اوکراین، تنش‌ها بین روسیه و غرب به نقطه جوشی رسیده که هر آن احتمال تقابل مستقیم بین دو طرف وجود دارد. روس‌ها که بار‌ها هشدار داده‌اند در دفاع از تمامیت ارضی خود به استفاده از همه توان نظامی متوسل خواهند شد، برای اینکه جدیت خود را نشان دهند گزینه‌های نهایی خود را روی میز قرار داده‌اند. به گزارش رویترز، براساس اعلام وزارت دفاع روسیه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور پس از آنچه تهدید‌های تحریک‌آمیز برخی مقامات غربی خوانده شد، دستور آغاز رزمایش‌های نظامی استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را صادر کرده است. بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه، براساس دستور پوتین، در این رزمایش آمادگی نیرو‌های هسته‌ای غیر راهبردی مسکو به منظور انجام عملیات‌های جنگی به بوته آزمایش گذاشته خواهد شد. همچنین، در این رزمایش‌های نظامی تمرین آماده‌سازی و استقرار تسلیحات هسته‌ای غیر راهبردی نیز گنجانده خواهد شد. به گفته وزارت دفاع روسیه، آرایش‌های موشکی در منطقه نظامی جنوبی و نیرو‌های دریایی در این رزمایش مشارکت خواهند داشت. در بخشی از بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: «این رزمایش با هدف حصول اطمینان از تمامیت ارضی و حاکمیتی روسیه و در واکنش به اظهارات و تهدید‌های تحریک‌آمیز برخی مقامات غربی علیه فدراسیون روسیه صورت خواهد گرفت.» 
روسیه بزرگ‌ترین زرادخانه تسلیحات هسته‌ای را دارد که بر اساس آمار‌ها برای نابودی کل جهان کافی است. اقدام جدید روس‌ها درحالی است که در هفته‌های اخیر کشور‌هایی مانند فرانسه از اعزام نیروی نظامی به اوکراین برای مقابله با روس‌ها خبر داده بودند که خشم رهبران کرملین را برانگیخت. از دید روس‌ها، این اقدام نوعی اعلان جنگ به این کشور است که در برابر آن سکوت نخواهند کرد. روسیه تأکید دارد که امریکا و متحدان اروپایی این کشور با حمایت از اوکراین با ده‌ها میلیون دلار سلاح، جهان را در آستانه رویارویی قدرت‌های هسته‌ای قرار داده‌اند. روسیه پیش‌تر پیمان «استارت نو» با امریکا را به دلیل حمایت‌های این کشور از کی‌یف تعلیق کرده بود و اکنون رزمایش استفاده از سلاح‌های راهبردی نشان می‌دهد که روسیه و ناتو بیش از هر زمان دیگری به سمت رویارویی پیش می‌روند که هرگونه اشتباه محاسباتی از سوی طرفین می‌تواند جهان را در بحران جدی فرو ببرد. 
 
 حمله به پایتخت‌های غربی 
اگرچه اعزام نیروی زمینی به اوکراین از سوی فرانسه و دیگر اعضای ناتو فعلاً در حد حرف است، اما مقامات ارشد روسیه نسبت به عواقب آن به شدت هشدار می‌دهند. دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه روز دوشنبه با هشدار درباره اعزام احتمالی نیرو از غرب به اوکراین، گفت که چنین اقدامی به فاجعه‌ای در سطح جهانی منجر خواهد شد. به گزارش خبرگزاری تاس، مدودف در کانال تلگرامی خود نوشت: اعزام نیرو به قلمرو اوکراین سابق، به معنای دخالت مستقیم در جنگ است و باید به آن پاسخ دهیم و افسوس که این پاسخ در خاک اوکراین سابق نخواهد بود.» مدودف تأکید کرد: در این صورت، رهبران غربی قادر نخواهند بود که خود را پشت «کپیتال هیل / کنگره امریکا» یا کاخ الیزه [فرانسه]یا «پلاک ۱۰ داونینگ‌استریت / دفتر نخست وزیر انگلیس» مخفی کنند، زیرا یک فاجعه جهانی به بار خواهد آمد.» به گفته وی، علت بحث درباره اعزام نیروی غربی به اوکراین که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از آن صحبت کرده، «محاسبات شرم‌آور برای گرفتن امتیاز سیاسی است.» مدودف تأکید کرد: «نوعی فروپاشی کامل فرقه حاکمیتی در غرب، در شرف وقوع است. وسعت فاجعه‌ای که چنین رویارویی احتمالی به بار خواهد آورد، شبیه به چیزی است که جان کندی (رئیس‌جمهور سابق امریکا) و نیکیتا خروشچف (رئیس‌جمهور شوروی سابق) بیش از ۶۰ سال پیش به آن رسیدند. با این حال، کودن‌های نابالغی که امروز در غرب بر مسند قدرت هستند، هنوز آن را درک نمی‌کنند!»
مقامات کرملین همیشه هشدار می‌دهند که حمایت‌های ناتو از اوکراین نه تنها کمکی به حل بحران نمی‌کند بلکه به تشدید تنش‌ها و ویرانی‌های بیشتر در این کشور منجر خواهد شد. با این حال، غربی‌ها به سرکردگی امریکا با کمک‌های مالی و تسلیحاتی همچنان بر طبل جنگ در شرق اروپا می‌کوبند و ادامه جنگ را تنها راه شکست روسیه می‌دانند. برخلاف رهبران غربی، کارشناسان و رسانه‌های غربی معتقدند که اوکراین در نهایت شکست خواهد خورد و این حمایت‌های هنگفت کاری از پیش نخواهد برد و کی‌یف تا دیر نشده باید در ازای دادن بخشی از سرزمین‌های خود با مسکو صلح کند.
برچسب ها: اوکراین ، ناتو ، مسکو
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار