کد خبر: 1227985
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
مدیر کل دفتر موسیقی ارشاد در نشست خبری نخستین جشنواره ملی سرود فجر مطرح کرد
سمیعی درباره جشنواره سرود ملی فجر بیان کرد: در این جشنواره، تصورمان بر این است که ممکن است به یک دوران زودبازدهی برسد، اما اتفاقی که از لحاظ تکنیک و ارتقای سطح کیفی شاهد خواهیم بود، شاید ما بارقه‌هایش را یک سال دیگر ببینیم، اتفاقی که در حوزه آموزش در دفتر سرود در حال تدوین است، ابداً نباید مسیر زودبازدهی را برای آن ترسیم کنیم.
 مصطفی شاه کرمی
جوان آنلاین: مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به همسو نبودن نهاد‌های متولی سرود در برگزاری رویداد‌های مرتبط با آن گفت: سرود در یک سردرگمی قرار گرفته، چون مراجع تولیدکننده آن هم زیاد است. وی همچنین تقویت سرود به شیوه آکادمیک‌تر را هدف اصلی این نهاد و برگزاری جشنواره ملی سرود فجر دانست. 
به گزارش «جوان»، نشست خبری جشنواره ملی سرود فجر روز گذشته با هدف تشریح چگونگی مرحله پایانی و اختتامیه این رویداد در سالن جلسات اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. امیرحسین سمیعی، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این نشست اظهار داشت: تقویت سرود به شیوه آکادمیک‌تر، هدف اصلی این نهاد است. حمایت از گروه‌های کر و آکاپلا نیز در راستای تقویت سرود انجام می‌شود. در این دوره در تلاش هستیم در حوزه آموزش، کشف استعداد‌ها و کیفیت اجراها، شاهد رویداد‌های قابل‌توجهی در این حوزه باشیم. 
 
 جوشش‌های مردمی، سرچشمه سرود
سمیعی درباره جشنواره سرود ملی فجر بیان کرد: در این جشنواره، تصورمان بر این است که ممکن است به یک دوران زودبازدهی برسد، اما اتفاقی که از لحاظ تکنیک و ارتقای سطح کیفی شاهد خواهیم بود، شاید ما بارقه‌هایش را یک سال دیگر ببینیم، اتفاقی که در حوزه آموزش در دفتر سرود در حال تدوین است، ابداً نباید مسیر زودبازدهی را برای آن ترسیم کنیم. مقوله سرود، هم‌افزایی ظرفیت‌های مردمی است. در تاریخچه سرود هم اگر نگاه کنید، سرود‌های انقلاب را می‌بینید و به خاطر می‌آوردید که همه از جوشش‌های مردمی سرچشمه گرفتند. 
مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سفر‌های استانی گفت: این سفر‌ها از هفته گذشته با همراهی مدیر دفتر سرود وزارت فرهنگ آغاز شده و در این سفر‌ها با سرپرست‌های گروه‌های سرود در استان‌ها ارتباطات بی‌واسطه شکل گرفته، نشست‌هایی برگزار و استعداد‌های جدیدی در این حوزه بررسی و شناسایی شدند و برای ایجاد شرایط ارائه آثارشان در قاب‌های رسانه‌ای و موارد اجرای صحنه‌ای حمایت صورت خواهد گرفت و تقویت گروه‌های سرود، کر و آکاپلا در استان‌ها مورد توجه قرار گرفته‌است. 
سمیعی در مورد نحوه نظارت کیفی و محتوایی دفتر موسیقی وزارت ارشاد بر حوزه سرود‌های تولیدشده توسط نهاد‌های مختلف اظهار داشت: مبنای موضوع سرود بیشتر تحت نهاد‌هایی انجام می‌شود که آن‌ها سیستم‌های نظارتی مشترکی دارند. محور‌های محتوایی سرود به گونه‌ای است که اگر ما صحبت بحث کیفی داریم، ارتقای بخش ادبی و موسیقی را مدنظر قرار می‌دهیم، اما در حوزه‌ای که باید تصمیم‌گیری نظارتی انجام شود، بعضی از آن‌ها خودجوش است که باید سنجیده شود که در ادامه آن‌ها به یک جریان جشنواره‌ای می‌رسد و در جشنواره‌های ما بررسی می‌شود. اگر قابل‌اجرا باشد، اجرا می‌شود و اگر قابل‌اجرا نباشد، به صحنه نمی‌رسد. 
مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: هر نهادی همچون صداوسیما و حوزه هنری مدیریت و سیستم نظارتی خاص خود را دارد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هماهنگی بیشتر در نظارت‌های کمی و کیفی ورود خواهد کرد و برنامه‌هایی در این حوزه در نظر گرفته است. 
 
 انتقاد از ساختار فعلی سرود
سمیعی با اشاره به همسو نبودن نهاد‌های متولی سرود در برگزاری رویداد‌های مرتبط با آن افزود: من همیشه منتقد شرایط و ساختار سرود از آنچه می‌دیدم، بوده و هستم. سرود که یک اتفاق بسیار مؤثر است و می‌تواند در قالب‌های محتوایی مختلف ایفای نقش داشته‌باشد و بسیار مؤثرتر از این باشد، اما در یک سردرگمی قرار گرفته، چون مراجع تولیدکننده سرود هم زیاد است، اما یک نکته‌ای را در نظر داشته‌باشیم، اگر من اینجا صحبت انتقادی نمی‌کنم، به این دلیل است که جشنواره مرکب حرکت است، نه مقصد حرکت. 
وی افزود: ما در این نشست صحبت از مبنای آکادمیک می‌کنیم. خلأ آن را حس می‌کنیم، در دهه ۶۰ ما بهترین گروه‌های سرود را در آموزش و پرورش داشتیم، چه اتفاقاتی افتاد و چه تغییراتی در این نهاد رخ داد که ما دیگر شاهد آن پوشش حرفه‌ای و اصلی سرود توسط آموزش و پرورش نیستیم؟
مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد بیان کرد: ما با محور قراردادن گروه‌های آکاپلا و کر در تلاش هستیم بدنه سرود را ترمیم کنیم. این جشنواره را خاص‌تر و با مقوله‌های آموزشی برگزار می‌کنیم و توجه و تأکید ما گروه‌های کر هستند که تاکنون جشنواره‌ای در حوزه سرود با این رویکرد در کشور برگزار نشده‌است؛ ما عقیده داریم که گروه کر مبنای گروه‌های حرفه‌ای سرود هستند. این ظرفیت‌ها باید میان گروه‌های کر دانش‌آموزی و حرفه‌ای است. با این رویکرد جشنواره سرود فجر را برگزار می‌کنیم و نمی‌خواهیم فضا را پر از تشتت آرا بکنیم. 
 
 ثبت‌نام ۸۰۰ گروه در جشنواره سرود فجر
حامد جلیلی مدیر دفتر سرود وزارت ارشاد و دبیر نخستین جشنواره ملی سرود فجر نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: فراخوان جشنواره ملی سرود فجر مهرماه سال گذشته منتشر شد و تا پایان مهلت فراخوان و با چند روز تمدید، حدود ۸۰۰ گروه در این رویداد ثبت‌نام کردند و تیم انتخاب ۸۱ گروه را برای مرحله داوری انتخاب کردند. از این ۸۱ گروه‌که در چهار منطقه و استان کشور؛ خراسان رضوی، اصفهان، فارس و تهران به رقابت پرداختند، ۳۰گروه به مرحله پایانی رسیدند. 
جلیلی افزود: بعد از پایان مرحله دوم که داوری گروه‌ها بود، مرحله راهبری آغاز شد و قرار است که این ۳۰ گروه با گروه‌هایی که آثار غیرکر و آکاپلا دارند با ارکستر زنده در مرحله پایانی رقابت کنند. کار‌ها در حال انجام و آماده‌سازی است و در مرحله تنظیم آثار برای گروه‌های ارکستر هستیم. بنابر دلایلی از این ۳۰ گروه به ۲۹ گروه رسیدیم که ۲۰گروه سرود، شش گروه کر و سه گروه آکاپلا هستند. 
دبیر نخستین جشنواره ملی سرود فجر بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی و هماهنگی انجام شده با بنیاد رودکی، روز‌های ۱۰، ۱۱ و ۱۲ تیرماه مرحله داوری بخش پایانی و ۱۴ تیرماه اختتامیه جشنواره برگزار می‌شود. کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ۶ هزار گروه سرود دارند که در فراخوان نیز از ظرفیت آن‌ها بهره‌مند شدیم و گروه‌هایی که در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد عضو هستند، در جشنواره شرکت کردند. 
جلیلی در پایان با اشاره به اینکه سرود باید از مدارس آغاز شود، خاطر نشان کرد: مذاکراتی در این حوزه انجام شده و بر اساس دستورالعمل‌های آموزشی که در دفتر سرود انجام گرفته، قرار است برنامه‌های آموزشی برای آموزش تخصصی سرود در مدارس و برای مربیان پرورشی برگزار شود که امیدوارم این موضوع در قالب یک تفاهمنامه ادامه پیدا کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار