کد خبر: 1228176
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۵
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «جوان» مطرح کرد

جوان آنلاین: عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است: کشورمان خطوط لوله وسیعی دارد، می‌توانیم از این ظرفیت برای انتقال گاز کل منطقه به خصوص به ترکمنستان بهره بگیریم، بنابراین به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی با عشق‌آباد و افزایش تعاملات با ترکمنستان بسیار مهم است. سوآپ گاز ترکمنستان برای‌مان مزیت‎های زیادی دارد. با این اقدام، نیاز خود را در شمال‌شرق کشور رفع می‌کنیم و احتیاجی به انتقال گاز از جنوب به شمال کشور نیست. همچنین با این کار از افت فشار گاز در این مناطق جلوگیری می‌شود. 
 
رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» در خصوص افزایش روابط کشورمان با همسایگان در حوزه انرژی و به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی از سوی دولت سیزدهم تصریح کرد: شواهد نشان می‌دهد دولت فعلی اقدامات خوبی در زمینه گسترش روابط با کشور‌های دیگر به اجرا گذاشته است. افزایش روابط دیپلماتیک با کشور‌های همسایه و غیرهمسایه از جمله دستاورد‌های دولت فعلی به شمار می‌رود. وی ادامه داد: گسترش تعاملات در حوزه انرژی با کشور‌های همسایه بسیار مثبت ارزیابی می‌شود. پیگیری این سیاست برای‌مان منافع اقتصادی نیز دارد. این امر به کشور‌های درگیر کمک می‌کند نیاز‌های خود را برطرف کنند. عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: از آنجا که کشور‌های همسایه فاصله کمتری نسبت به دیگر کشور‌ها با یکدیگر دارند، با افزایش تعاملات در حوزه انرژی، هزینه‌های‌شان کاهش می‌یابد. این موضوع نیز به بهبود وضعیت اقتصادی دو کشور کمک می‌کند. سنگدوینی گفت: قطعاً افزایش تعاملات در حوزه انرژی با کشور‌های همسایه به تقویت جایگاه ما در منطقه و بازار‌های انرژی بین‌المللی منجر می‌شود. به طور مثال، ما در حال حاضر سوآپ گاز با آذربایجان را از طریق ترکمنستان داریم. افزایش حجم این مبادلات می‌تواند جایگاه ما را در منطقه تقویت کند. 
وی ادامه داد: امکان افزایش تبادلات انرژی با ترکمنستان وجود دارد که باید با جدیت پیگیری شود. ظرفیت انتقال گاز از ترکمنستان می‌تواند به ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب در روز برسد. خط لوله انتقال گاز در سرخس و گمیشان در گلستان وجود دارد و می‌توانیم از آن‌ها بهره ببریم. عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: از آنجا که در کشورمان خطوط لوله وسیعی وجود دارد، می‌توانیم از این ظرفیت برای انتقال گاز کل منطقه به خصوص ترکمنستان بهره بگیریم، بنابراین به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی در ارتباط با عشق‌آباد و افزایش تعاملات با ترکمنستان بسیار مهم است. سنگدوینی گفت: سوآپ گاز ترکمنستان برای‌مان مزیت‌های زیادی دارد. با این اقدام، نیاز خود را در شمال‌شرق کشور رفع می‌کنیم و احتیاجی به انتقال گاز از جنوب به شمال کشور نیست. همچنین با این کار از افت فشار گاز در این مناطق جلوگیری می‌شود. از طرف دیگر، حق ترانزیتی دریافت می‌کنیم که یک نوع درآمدزایی برای کشور محسوب می‌شود. وی ادامه داد: در گذشته اتفاقاتی بین ما و عشق‌آباد افتاد که به تیرگی روابط منجر شد. دولت سیزدهم در تلاش است روابط را به ویژه در حوزه انرژی با ترکمنستان تقویت کند که اقدام مثبتی است.

برچسب ها: مجلس ، انرژی ، دولت سیزدهم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار