کد خبر: 1228191
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰

جوان آنلاین: ارائه گزارش وزارت خارجه امریکا به کنگره درباره جنایات صهیونیست‌ها در غزه در شرایطی به تعویق افتاد که در سایه تعرض ارتش اشغالگر به رفح، مسئله ارسال سلاح برای اشغالگران امری حیاتی محسوب می‌شود و مهر تأیید امریکا بر وقوع جنایت جنگی در غزه می‌تواند کمک‌های تسلیحاتی واشینگتن برای دولت تل‌آویو را تحت‌الشعاع قرار دهد. 
وزارت بهداشت نوار غزه روز چهارشنبه در جدیدترین آمار خود از شهادت ۳۴هزار و ۸۴۴شهروند فلسطینی در این منطقه خبر داد. آمار شهدا همچنان سیر صعودی دارد و وزارت خارجه ایالات متحده چند ماه گذشته به این اکتفا کرد که درباره اینکه آیا اسرائیل از آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه)، قوانین بین‌المللی را با ارتکاب به جنایت جنگی نقض کرده یا خیر پیگیری می‌کند. پس از مدت‌ها انتظار، قرار بود دیروز گزارشی از نتیجه تحقیقات به کنگره ارائه شود، اما طبق اطلاعاتی که پولیتیکو از تعدادی از نمایندگان کنگره به دست آورده، این اقدام به تعویق افتاد و ظاهراً افکار عمومی باید دست‌کم یک هفته صبر کند. اهمیت گزارش یادشده از این جهت است که چنانچه امریکا تأیید کند تل‌آویو قوانین بین‌المللی حقوق بشری را نقض کرده، خطر قطع کمک‌های نظامی امریکا برای رژیم صهیونیستی وجود دارد. یکی از مقامات ارشد دولت امریکا به آسوشیتدپرس گفت که حمله زمینی اسرائیل به رفح برخلاف میل امریکا انجام شده است. این خبرگزاری امریکایی دیروز اعلام کرد که امریکا در واکنش به حمله زمینی اسرائیل به رفح، ارسال بمب به تل‌آویو را متوقف کرده است، اما همه این‌ها در برابر انبوه حمایت‌های تسلیحاتی ماه‌های گذشته، تقریباً به حساب نمی‌آید، به خصوص که فقط هفته گذشته ارسال یک محموله هزار و ۸۰۰ بمب ۹۰۰ کیلوگرمی و هزار و ۷۰۰ بمب ۲۲۵ کیلوگرمی برای ارتش رژیم صهیونیستی درنظرگرفته شده بود. 


 تهدید دیوان کیفری
تعویق ارائه گزارش به کنگره پس از آن صورت گرفت که هفته گذشته اعضای کنگره امریکا به دیوان کیفری بین‌المللی درباره صدور حکم بازداشت مقامات اسرائیلی هشدار داده بودند. نمایندگان جمهوریخواه کنگره طرحی را آماده کرده‌اند که در صورت صدور قرار بازداشت مقامات اسرائیلی از سوی دیوان کیفری بین‌المللی، امریکا مقامات این نهاد حقوقی را تحریم کند. مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا به وبگاه خبری آکسیوس گفته بود: «ما این قانون احتیاطی را تنها در صورتی که مجبور شویم، مطرح خواهیم کرد.» ۱۲سناتور جمهوریخواه با ارسال نامه شدیداللحنی به «کریم‌خان» دادستان دیوان بین‌المللی کیفری، او را تهدید کردند که در صورت صدور حکم بازداشت مقامات اسرائیلی، او و مقامات دادگاه و اطرافیان و خانواده‌اش با «عواقب جدی» مواجه خواهند شد. 


 گور‌های جمعی با پیکر‌های شکنجه شده
سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد که حمله به رفح پیامد‌های فاجعه‌باری برای بیش از یک میلیون فلسطینی خواهد داشت و آسیب به سیستم پزشکی را افزایش خواهد داد، چرا که بیمارستان‌های میدانی یا تأسیسات جایگزین نمی‌توانند با افزایش شدید مجروحان تعامل کنند. این سازمان اعلام کرد: «ارائه کمک‌های پزشکی و انسانی به مردم غزه اکنون چالش بزرگی است.» بیمارستان ابویوسف النجار در شرق رفح به دلیل حمله شدید رژیم اشغالگر به اطراف بیمارستان و مناطق شرقی تخلیه شد. اواخر فروردین و در پی عقب‌نشینی نظامیان اسرائیلی از بیمارستان الشفای غزه، تیم‌های پزشکی از کشف گور‌های جمعی در محوطه این بیمارستان و بیرون کشیدن ۳۸۱جسد خبر دادند. پس از آن، مشخص شد که اتفاق مشابهی در بیمارستان ناصر واقع در خان‌یونس در جنوب نوار غزه روی داده است. موضوع این گور‌های جمعی تنها به این دو بیمارستان محدود نشده و به اعلام سازمان دیده‌بان حقوق بشر اروپا - مدیترانه تاکنون بیش از ۱۴۰گور جمعی در نوار غزه کشف شده است. اخیراً رسانه‌های فلسطینی تصاویر کشف یک گور جمعی جدید را در محوطه بیمارستان الشفا در شمال غزه منتشر کردند. پیکر ۶۲ شهید از جمله شماری از زنان، کودکان و مجروحان در این گور جمعی پیدا شد که رژیم صهیونیستی در جریان حمله اخیرش به بزرگ‌ترین بیمارستان غزه آن‌ها را دفن کرده بود. متلاشی شدن اکثر این پیکرها، شناسایی هویت آن‌ها را بسیار دشوار کرده است و انتظار می‌رود مانند گور‌های جمعی که پیش‌تر در این بیمارستان و بیمارستان ناصر در خان‌یونس کشف شد، آثار شکنجه و اعدام و نمونه‌های احتمالی افرادی که زنده به‌گور شده‌اند، در پیکر‌های کشف شده، دیده شود. مدیرکل دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه نیز گزارش می‌دهد که شماری از پیکر‌های کشف شده در گور‌های جمعی بیمارستان ناصر، بدون سر و بدون پوست هستند. اشغالگران اقدام به ربودن اعضای بدن شهدا کرده‌اند و احتمالاً برای از بین بردن اجساد و تجزیه فوری‌تر آنها، از مواد شیمیایی خاص و ممنوعه استفاده کرده‌اند. کارشناسان و مسئولان سازمان ملل متحد و رئیس نهاد حقوق بشری سازمان ملل و برخی دیگر از مسئولان این سازمان خواستار تحقیقات بین‌المللی در این خصوص شدند. هرچند که واشینگتن از درخواست تحقیقات مستقل در خصوص این گور‌ها خودداری می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار