کد خبر: 1228340
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۰
تیروئید، یک غده پروانه‌ای‌شکل کوچک در گردن است که در تنظیم متابولیسم، تولید انرژی و سلامت کلی بدن نقش مهمی دارد.

جوان آنلاین: در حالی که درمان‌های دارویی و پزشکی بسیاری برای درمان اختلالات تیروئیدی وجود دارند، توجه به سه فاکتور ساده می‌تواند شما را تا حد بالایی از ابتلا به مشکلات تیروئید دور نگه دارد؛ «یوگا»، «مدیتیشن» و «تغذیه» سه عامل مهم و در عین حال ساده هستند که می‌توانند مکمل درمان‌های معمولی باشند. از نظر علمی، این اقدامات بر تنظیم هورمون، کاهش استرس، جریان خون و پردازش و انتقال مواد مغذی به غده تیروئید تأثیرگذارند.

در ادامه به بررسی هر یک از این عوامل و نقش آن‌ها در بهبود عملکرد تیروئید پرداخته می‌شود:

۱) یوگا و مزایای آن برای سلامت تیروئید

حالت شانه تکیه‌گاه (Sarvangasana): این حالت یوگا شامل معکوس کردن بدن است که باعث افزایش جریان خون به غده تیروئید می‌شود. از نظر علمی، وضعیت‌های وارونگی بدن، تیروئید را با افزایش گردش خون و حمایت از تعادل هورمونی تحریک می‌کنند. شانه تکیه‌گاه یا پایه شانه، معمولاً اولین حالتی است که برای درمان تیروئید توصیه می‌شود و از آنجایی که یک حالت وارونگی است، جریان خون را در غدد قسمت بالایی بدن تحریک می‌کند.

برای شروع حرکت، به پشت دراز بکشید، بازو‌ها کنار بدن و کف دست‌ها رو به زمین باشد. طی یک عمل دم، پا‌های خود را تا نود درجه بلند کنید. برای حفظ تعادل، دستان خود را به پایین کمر بچسبانید. به آرامی بازدم کنید و سپس پا‌های خود را به سمت سقف بکشید. شانه‌ها، ستون فقرات و باسن را در یک راستا نگه دارید و چانه خود را در قفسه سینه فرو ببرید. نحوه قرار گرفتن چانه در قفسه سینه طی این حرکت به بهبود عملکرد تیروئید کمک می‌کند و تأثیر مثبت بر کارایی تیروئید دارد.

برای پایان دادن به حرکت، در یک دم، به آرامی ستون فقرات خود را به سمت پایین مایل کنید و پا‌های خود را به آرامی به حالت اولیه برگردانید تا روی زمین قرار گیرند.

نکته: طی انجام این تمرین، مراقب گردن خود باشید و در صورت بروز هرگونه درد یا فشار، تمرین را متوقف کنید.

حالت ماهی (Matsyasana): کشش گردن و گلو در این حالت باعث ارتقای سلامت تیروئید می‌شود. کشش، غده تیروئید را تحریک می‌کند، جریان خون را بهبود می‌بخشد و به پردازش مواد مغذی و هورمون‌ها کمک می‌کند.

برای انجام این حرکت، روی باسن بنشینید و پا‌های خود را دراز کنید، دست‌ها را زیر باسن قرار دهید، آرنج‌های خود را به سمت یکدیگر نزدیک کنید و قفسه سینه خود را باز کنید. به ساعد و آرنج خود تکیه دهید. مجدد سینه خود را تا حد امکان باز کنید و به بازو‌های خود فشار وارد کنید تا در این حالت بمانید. اگر برایتان سخت نیست، سر خود را به سمت عقب خم کنید تا کششی در ناحیه گلو و گردنتان احساس کنید. در نهایت با بلند کردن سر، رها کردن دست‌ها و دراز کشیدن به پشت، می‌توانید این حرکت را به پایان برسانید و از نو آن را شروع کنید.

حالت گاوآهن (Halasana): این تمرین مشابه حرکت شانه تکیه‌گاه، وضعیت جریان خون را به غده تیروئید بهبود می‌بخشد. به عبارتی در حالت گاوآهن، تیروئید شما همان تحریکی را دریافت می‌کند که در وضعیت تکیه بر شانه انجام می‌شود.

هم‌چنین حالت گاوآهن به ایجاد آرامش و کاهش استرس کمک می‌کند، که هر دو برای سلامت تیروئید ضروری هستند.

برای شروع این حرکت، به پشت دراز بکشید، بازو‌ها کنار بدن و کف دست‌ها رو به زمین باشد. در یک دم، پا‌های خود را تا نود درجه بلند کنید. به آرامی بازدم کنید و پا‌های خود را بالای سر ببرید. سعی کنید تا حد ممکن پا‌ها را به سمت پشت سر بکشید تا به زمین برسد. اگر پاهایتان به زمین نمی‌رسند، می‌توانید دستان خود را روی باسن نگه دارید یا بلوکی را تعبیه کنید که پا‌ها از پشت سر آن را لمس کند. چند ثانیه در این حالت بمانید و سپس به حالت اولیه برگردید و از نو این حرکت را تکرار کنید.

۲) نقش مدیتیشن در حفظ سلامت تیروئید

مدیتیشن یک تمرین مشترک برای ذهن و بدن است که می‌تواند به افزایش آرامش، کاهش فشار خون، کاهش علائم اضطراب، افسردگی و بهبود سلامت و رفاه کلی کمک کند و باعث بهبود علائم تیروئید کم‌کار شود.

مدیتیشن ذهن‌آگاهی: این تمرین شامل تمرکز بر لحظه و کاهش استرس است. از نظر علمی، مدیتیشن و تمرکز حواس، سطح کورتیزول را تنظیم می‌کند و بدن را در برابر استرس و اضطراب ایمن نگه می‌دارد. استرس مزمن می‌تواند بر عملکرد تیروئید تأثیر منفی بگذارد.

کم‌کاری تیروئید معمولا با بروز افسردگی و اضطراب در بیماران همراه است. مدیتیشن می‌تواند یکی از راه‌های مؤثر برای مقابله با نشخوار ذهنی و کسب آرامش روانی باشد.

۳) تغذیه و سلامت تیروئید

غذا‌های غنی از ید: ید برای تولید هورمون تیروئید ضروری است. نمک یددار، جلبک دریایی و غذا‌های دریایی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. از نظر علمی، کمبود ید یکی از علل شناخته شده اختلالات تیروئید است.

منابع سلنیوم: سلنیوم برای سلامت تیروئید بسیار مهم است؛ زیرا به تبدیل هورمون‌های تیروئید کمک می‌کند. آجیل، تخمه آفتابگردان و تخم مرغ سلنیوم مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند.

رژیم غذایی ضد التهابی: التهاب مزمن می‌تواند بر عملکرد تیروئید تأثیر بگذارد. برای کاهش التهاب از غذا‌های غنی از آنتی اکسیدان مانند انواع توت‌ها، زردچوبه و سبزیجات برگدار استفاده کنید.

منبع: socialboat

برچسب ها: تیروئید ، ورزش ، سلامتی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار