کد خبر: 1228517
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۰
یکی از مهم‌ترین پیشران‌های اقتصادی کشور که می‌تواند سریع و با بازده لازم بهره‌برداری شود، منابع نفت و گاز است و باید از این مسیر در جهت تقویت اقتصاد ملی استفاده ببریم

 جوان آنلاین: ایران با تکیه بر شبکه خط لوله و زیرساخت مهم خود در اتصال گازی به همه کشور‌های همسایه، امکان ترانزیت گاز از هر نقطه خاک خود را به هر نقطه دیگر دارد و به این ترتیب می‌تواند با واردات حداکثری و صادرات حداکثری گاز به هاب انتقال گاز مهم در منطقه تبدیل شود. با وجود نیاز روزافزون آسیای مرکزی و همچنین اتصال گازی ایران به روسیه، ایران می‌تواند نقشی کلیدی در تأمین پایدار گاز در منطقه غرب و جنوب‌شرقی آسیا ایفا کند و گاز روسیه را به هند برساند. 
 
یکی از مهم‌ترین پیشران‌های اقتصادی کشور که می‌تواند سریع و با بازده لازم بهره‌برداری شود، منابع نفت و گاز است و باید از این مسیر در جهت تقویت اقتصاد ملی استفاده ببریم. صنعت نفت و گاز ایران با تکیه بر توان متخصصان و پیمانکاران داخلی همواره در طول تاریخ دوران سختی را پشت سر گذاشته و عامل تحریم هم همواره بر آن سایه افکنده است، ولی با وجود شدید‌ترین تحریم‌ها چه در زمینه دسترسی به تجهیزات روز و چه در مقوله گسترش تجارت انرژی بسیار مناسب عمل کرده است. 
دیپلماسی اقتصادی فعال در حوزه گازی و سیاست انرژی سیاستگذاری کلان در توسعه تجارت انرژی کشور، دو بال سیاست خارجی ایران در توسعه روابط با همسایگان بوده‌اند که به موازات هم پیش رفته و توانسته‌اند کمک زیادی به رشد تجارت گاز منطقه‌ای کشور نیز داشته باشند. در اثر این سیاست‌های فعال در زمینه گازی، بهبود روابط با پاکستان، ترکمنستان، عراق و ترکیه در دستور کار قرار گرفته که خود در بستر‌سازی برای گسترش تجارت گازی ایران و ارزآوری برای کشور بسیار مؤثر بوده است. 
برعکس دولت قبل که روابط ما با همسایگان را به سوی نقاط تاریک و بحرانی برد، دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن به دنبال تعامل گسترده با همسایگان بوده و در حال تنش‌زدایی و احیای روابط از ابتداست که این رویکرد علاوه بر سیاست حسن‌همجواری، در تمام زمینه‌ها می‌تواند مؤثر باشد. چه در زمینه انرژی و چه در زمینه‌های دیگر اشتیاق زیادی را از سوی فعالان اقتصادی دیگر کشور‌ها برای همکاری با ایران می‌بینیم. 
ایران با وجود تحریم‌های ناجوانمردانه از دیپلماسی انرژی برای جذب سرمایه‌گذاران استفاده و بازار‌های جدیدی بر خود ایجاد کرده است و با تمرکز بر راهبرد‌های کلیدی مانند افزایش رقابت‌پذیری صنعت نفت و گاز و ترویج نوآوری و بومی‌سازی فناوری و گسترش شبکه شرکای تجاری خود توانسته است رشد اقتصادی قابل توجهی را به دست آورد و جایگاه خود را در بازار‌های جهانی انرژی ارتقا دهد. 
در زمینه تبدیل‌شدن ایران به جایگاه اصلی ترانزیت گاز در منطقه، قرارداد‌های مهمی در زمینه سوآپ گازی با ترکمنستان و روسیه به امضا رسیده است. مهم‌ترین قراردادی که در دولت قبلی با اهمال‌کاری بسیار ملغی شده بود، قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان بود که با تلاش دولت سیزدهم نه تنها این قرارداد سریعاً احیا شد و دوباره به اجرا درآمد، بلکه همکاری گازی ایران و ترکمنستان افزایش یافت و حالا واردات گاز از ترکمنستان برای افزایش امنیت انرژی و همچنین افزایش تجارت گازی ایران در فصول سرد سال انجام می‌شود. 
ایران با تکیه بر شبکه خط لوله و زیرساخت مهم خود در اتصال گازی به همه کشور‌های همسایه، امکان ترانزیت گاز از هر نقطه خاک خود را به هر نقطه دیگر دارد و به این ترتیب می‌تواند با واردات حداکثری و صادرات حداکثری گاز به هاب انتقال گاز مهم در منطقه تبدیل شود. با وجود نیاز روزافزون آسیای مرکزی و همچنین اتصال گازی ایران به روسیه، ایران می‌تواند نقشی کلیدی در تأمین پایدار گاز در منطقه غرب و جنوب‌شرقی آسیا ایفا کند و گاز روسیه را به هند برساند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار