کد خبر: 459546
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۲
تحرکات بازار نفت به سود ایران تمام می‌شود؟
آژانس بین‌المللی انرژی روزهای خوبی را برای بازارهای نفت در ماه‌های آینده پیش‌بینی نمی‌کند، هشدار عملی برخی همپیمانان ایران به غرب در فروش نفت خام را هم باید به نگرانی‌های جدید اروپا و امريكا اضافه کرد، شکست غرب در تحریم‌های نفتی، برآیند تحلیل کارشناسان بازار نفت شده است.
به گزارش «جوان» اداره اطلاعات انرژی امريكا اعلام کرد که صادرات نفت ونزوئلا به امريكا در ماه‌های اخیر با کاهش قابل توجهي همراه بوده است و به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده و با توجه به فشار‌های یک طرفه غرب به ایران کاهش بیشتری پیدا کند.
بنابر برآوردهای اداره اطلاعات انرژی امريكا صادرات نفت ونزوئلا به امريكا در ماه‌های اخیر به پایین ترین سطح در حدود ۹ سال گذشته رسیده، به طوری که این روند تا حدودی تحت تأثير روابط تیره کاراکاس و واشنگتن قرار گرفته است.
در فوریه ۲۰۰۳ همزمان با پایان اعتصاب سراسری اتحادیه‌های کارگری صنعت نفت ونزوئلا، واردات نفت امريكا از این کشور امريكای لاتین به ۶۱۳ هزار بشکه در روز رسیده بود.
امريكا همچنان به عنوان یکی از بازارهای اصلی برای فروش نفت ونزوئلا به شمار می‌رود، اما چاوز تلاش می‌کند با افزایش فروش نفت به همپیمانانش در امريكای جنوبی و حوزه کارائیب، به مسیرهای صادرات نفت این کشور تنوع ببخشد.
نوسان‌های ماهانه درعرضه نفت خام ونزوئلا به امريكا عادی هستند، اما تازه ترین آمارها نشان می‌دهد واردات نفت واشنگتن از این کشور امريكای لاتین ظرف ۱۱ ماه نخست سال گذشته میلادی با روندی کاهشی به میانگین ۹۵۲ هزار بشکه در روز رسیده است. ونزوئلا در سال ۲۰۰۹ همزمان با آغاز به کار دولت چاوز، رئیس جمهوری چپ گرای این کشور امريكای لاتین، روزانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت به امريكا صادر می‌کرد.
کارشناسان براین باورند که کاراکاس همسو با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در بازار نفت رفتار خواهد کرد و با تحت فشار قرار دادن بازارهای خود نسبت به کاهش فشار به ایران اقدام خواهد کرد. ونزوئلا یکی از کشورهای بزرگ صادرکننده نفت خام و از متحدان استراتژیک ایران محسوب می‌شود، به همین دلیل بسیاری از کارشناسان از اتحاد عملی تر ایران و ونزوئلا در بازارهای نفت هراس دارند. به طور قطع با کاهش صادرات نفت کاراکاس به امريكا، کمبود نفت یانکی‌ها باید از عربستان تأمین شود و این همان موضوعی است که اروپا را وارد چالش جدی برای جایگزینی نفت ایران می‌کند. قاره سبز قصد داشت کمبود نفت خود را از نفت بی کیفیت عربستان تأمین کند که با سرازیر شدن نفت سعودی‌ها به امريكا تحقق چنین امری به رویا شباهت خواهد داشت. نفت صادراتی چاوز به امريكا شباهت بسیاری به نفت عربستان دارد و منطبق با پالایشگاه‌های این کشور است. نفت سنگینی که امريكا نیاز دارد پس از ونزوئلا در اختیار عربستان است و این موضوع شرایط را برای امريكا و اروپا پیچیده تر کرده است.
بنابر این گزارش ،این در حالی است که سازمان بین‌المللی انرژی اعلام کرد تحریم‌ها بر ضد ایران قدرت چانه زنی چین برای خریداری نفت از کشورهای خلیج فارس را افزایش داده است.
همچنین چین بزرگ‌ترین وارد کننده نفت از ایران طی سال گذشته میزان واردات نفت از این کشور را ۳۰ درصد افزایش داده است. ایران از هم اکنون برای جایگزینی نفت صادراتی به اروپا در حال رایزنی با کشورهای مختلف است. ایران از اوپک خواسته است تا برای جبران کاهش صادرات نفت این کشور سقف تولید خود را افزایش ندهد ولی برخی کشورهای عربی مثل عربستان آمادگی خود را برای افزایش تولید و صادرات نفت اعلام کرده‌اند. همچنین سازمان بین‌المللی انرژی اعلام کرد ایران با استفاده از ظرفیت ناوگان کشتی‌های نفتکش خود می‌تواند در برابر تحریم نفتی اروپا واکنش نشان دهد. ایران چهارمین ناوگان بزرگ کشتی‌های نفتکش در جهان را دارد و از این ظرفیت می‌تواند به عنوان ابزار مؤثری برای مقابله با تحریم‌ها استفاده کند.
در سال گذشته کشورهای اروپایی روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کردند. بر اساس این گزارش تعدادی از مشتریان اروپایی ایران خرید نفت را کاهش داده اند. روسیه و عربستان از جمله کشورهایی هستند که در گزارش سازمان بین‌المللی انرژی از آنها به عنوان تامین کنندگان احتمالی نفت مورد نیاز اروپا نام برده شده است. با توجه به احساس خطری که غربی‌ها از روسیه برای گران فروشی انرژی دارند، تکیه به این کشور بدون تردید با مخالفت اعضا مواجه می‌شود. عربستان هم اگر بخواهد کمبود تقاضای امريكا را پوشش دهد، نمی‌تواند نقش خود را در سناریوی غرب و عرب ایفا کند. باید منتظر ماند و دید در ماه‌های آینده تحولات و لابی‌های پشت پرده دیپلمات‌های انرژی در کشورهای بزرگ مصرف کننده و تولید کننده به کجا خواهد انجامید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار